Στη σημερινή δημοσίευση θα δούμε γκραβούρες από περασμένους αιώνες που δείχνουν πως η θέση του Θεμιστόκλειου ήταν στον χώρο των Λιπασμάτων (δεν υπήρχαν βέβαια Λιπάσματα τότε)
ΓΚΡΑΒΟΥΡΕΣ
Οι γκραβούρες που έγιναν από περιηγητές που είδαν τον τάφο του Θεμιστοκλή (κυρίως τον 19ο αιώνα) και τον ζωγράφισαν, δεν αφήνουν αμφιβολία για την τοποθεσία όπου βρισκόταν.
Αυτό που έχει σημασία να παρατηρήσει κανείς στις γκραβούρες είναι το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζωγραφίζουν τον τύμβο. Και να μην ξεχνάμε ότι όταν τον ζωγραφίζουν από τη θάλασσα, πρέπει πίσω του να φαίνεται το όρος Αιγάλεω, ενώ, όταν τον ζωγραφίζουν από τη στεριά πρέπει πίσω του να φαίνονται η Σαλαμίνα και η Ψυτάλλεια.
Αυτό ακριβώς συμβαίνει και στις τρεις παρακάτω γκραβούρες που όλες έχουν απεικονίσει το μνημείο του Θεμιστοκλή τον 19ο αιώνα.
Από την θάλασσα:

Γκραβούρα του 19ου αιώνα. Πίσω από το
Θεμιστόκλειο φαίνεται το όρος Αιγάλεω
όπως είναι και σήμερα (το Σχιστό). Η κολώνα του τύμβου δεν έχει καμιά σχέση με την κυλινδρική κολώνα στη σχολή ναυτικών δοκίμων. Ούτε υπάρχει ένα τέτοιο όρος πίσω από την Πειραιϊκή.
Από την στεριά:

Γκραβούρες και πραγματικότητα


***
Και στις τρεις γκραβούρες (Πομπάρντι, Τάδε και Ετιέν Ρε) φαίνεται ολοκάθαρα από το τοπίο (φόντο η Σαλαμίνα και η Ψυτάλλεια) ότι το μνημείο του Θεμιστοκλής είναι τοποθετημένο στον χώρο όπου κτίστηκε αργότερα το εργοστάσιο Λιπασμάτων.
Εκείνο που έχει σημασία και που σχετίζεται και με τις γκραβούρες είναι ότι σε όλη τη διάρκεια των χρόνων που πέρασαν και παρά το γεγονός ότι οι Γερμανοί αρχαιολόγοι είχαν υποθέσει ότι ο τάφος του Θεμιστοκλή πρέπει να βρισκόταν κάπου στην Πειραϊκή (στη θέση Ξυλοφάναρο υπολόγιζαν), ωστόσο ανελλιπώς η περιοχή κοντά στον κάβο Κράκαρη ονομαζόταν “Τάφος του Θεμιστοκλή”, πράγμα που φαίνεται και παρακάτω από γραπτές αναφορές. Δεν ήταν παράξενο λοιπόν που οι γραφίστες πήγαιναν στην περιοχή που ονομαζόταν “Τάφος Θεμιστοκλέους” και εκεί ζωγράφιζαν τα ερείπια που έβρισκαν ως “Ερείπια του μνημείου του Θεμιστοκλή”.