Με αφορμή μιαν απάντηση που έγραψα για ένα σάιτ (Σταγόνα) κάθομαι και γράφω για την Αγιασοφιά που απασχόλησε τελευταία την επικαιρότητα. Ως τώρα δεν έγραφα για το θέμα αυτό, παρά μόνο έμμεσα, μέσω του μυθιστορήματος "Το θεϊκό βασίλειο" που δημοσιεύω καθημερινά. Εκεί μέσα, είχα αναφερθεί στην Αγιασοφιά και τον ρόλο της την κρίσιμη αποφράδα μέρα της 13ης Απριλίου 1204 μΧ. Σήμερα θα σταθώ σε λίγα ιστορικά στοιχεία και θα κάνω ένα αισιόδοξο σχόλιο.
Α.
Κανείς δεν αναφέρει ( και σας το θυμίζω εγώ) ότι η Αγιασοφιά πρωτοκτίστηκε σαν μια συνηθισμένη εκκλησία το 360 μΧ και την ΓΚΡΕΜΙΣΕ ο Ιουστινιανός.
Ο Ιουστινιανός, ο Flavius Petrus Sabbatius Iustinianus, ήταν ένας Ρωμαίος αυτοκράτορας που είχε μητρική του γλώσσα τα λατινικά και στάθηκε
ανθέλληνας όσο κανείς άλλος από την εποχή του Θεοδοσίου, έφτιαξε νόμους
που εξόντωναν τον ελληνισμό κι έκλεισε την νεοπλατωνική σχολή των
Αθηνών. Γκρέμισε έναν χριστιανικό ναό (την Αγιασοφιά) κι έφτιαξε στην
θέση του μια νέα και πιο μεγάλη Αγιασοφιά για την πόλη όπου βασίλευε. Το έκανε για να δείξει σε όλους την πρόθεσή του να επιβάλει σε όλο τον κόσμο την χριστιανική πίστη κάτω από το ρωμαϊκό σκήπτρο.
Από το 537 ως το 1204 η Αγιασοφιά ήταν χριστιανικός ναός,ορθόδοξος μετά
το σχίσμα. Για ένα διάστημα έγινε καθολικός ναός (1204-1261) και μετά
ορθόδοξος και πάλι ως το 1453.
Β.
Ο ναός αυτός κατελήφθη, μαζί με την Πόλη το 1453, από τον Μωάμεθ τον Πορθητή που είχε μητρική του γλώσσα τα τουρκικά. Δεν ήταν ανθέλληνας, όχι για τίποτε άλλο αλλά, γιατί δεν υπήρχαν Έλληνες απέναντί του αλλά Ρωμιοί, δηλαδή Ρωμαίοι. Στήριξε τους ορθόδοξους Ρωμαίους-Ρωμιούς που τους έκανε μιλιέτ αλλά κράτησε σαν προσωπικό απόκτημα την Αγιασοφιά που την έκανε τζαμί. Στον Πατριάρχη που διόρισε έδωσε άλλη εκκλησία. Αυτός κράτησε το σύμβολο της οικουμενικότητας για πάρτι του. Ήθελε κι αυτός να εξισλαμίσει όλη την οικουμένη κάτω από το οθωμανικό σκήπτρο. Από τότε η Αγιασοφιά είναι τζαμί, από το 1453 ως το 1934.
Γ.
Το 1923 ο Ατατούρκ κήρυξε το τέλος της Οθωμανικής αυτοκρατορίας και εγκαθίδρυσε την Τουρκική δημοκρατία. Για τους Έλληνες ήταν σφαγέας, για τους Τούρκους πατέρας της νέας τους πατρίδας. Αυτός ήθελε να περιορίσει τα σουλτανικά οικουμενικά όνειρα και να προσγειώσει την χώρα του στην πραγματικότητα του καιρού του. Γι αυτό, το 1934 άλλαξε την χρήση της Αγιασοφιάς και από Τζαμί που ήταν την έκανε μουσείο. Για 86 μόνο χρόνια η Αγιασοφιά ήταν μουσείο ως το 2020 που ο Ερντογάν την ξαναέκανε τζαμί.
Η Αγιασοφιά, στην διάρκεια των αιώνων, συμβόλιζε πάντα το αίτημα της οικουμενικότητας των αυτοκρατόρων που την κατείχαν. Δηλαδή εξέφραζε την απαίτηση να είναι κυρίαρχοι οι αυτοκράτορες (οι Ρωμαίοι μετά από τον Ιουστινιανό κι οι Οθωμανοί μετά από τον Μωάμεθ) όλης της οικουμένης για λογαριασμό του θεού. Φυσικά είχαν ο καθένας τον δικό του θεό, τον Θεό-Γιεχωβά οι Ρωμαίοι και τον Θεό-Αλλάχ οι Οθωμανοί. Ο Κεμάλ που απεκδύθηκε του ονείρου της παγκοσμιότητας, την έκανε μουσείο ακριβώς γι αυτόν τον λόγο, κι ο Ερντογάν που τρέφεται με ψευδαισθήσεις ημι-παγκόσμιας κυριαρχίας την επανέφερε στον αρχικό της ρόλο. Ως τζαμί βέβαια -προς το παρόν- και αργότερα, όταν θα πάρουμε την Πόλη (τα έχει πει ο Άγιος Πατροκοσμάς αυτά), ως ορθόδοξο ναό και πάλι.
Β.
Ο ναός αυτός κατελήφθη, μαζί με την Πόλη το 1453, από τον Μωάμεθ τον Πορθητή που είχε μητρική του γλώσσα τα τουρκικά. Δεν ήταν ανθέλληνας, όχι για τίποτε άλλο αλλά, γιατί δεν υπήρχαν Έλληνες απέναντί του αλλά Ρωμιοί, δηλαδή Ρωμαίοι. Στήριξε τους ορθόδοξους Ρωμαίους-Ρωμιούς που τους έκανε μιλιέτ αλλά κράτησε σαν προσωπικό απόκτημα την Αγιασοφιά που την έκανε τζαμί. Στον Πατριάρχη που διόρισε έδωσε άλλη εκκλησία. Αυτός κράτησε το σύμβολο της οικουμενικότητας για πάρτι του. Ήθελε κι αυτός να εξισλαμίσει όλη την οικουμένη κάτω από το οθωμανικό σκήπτρο. Από τότε η Αγιασοφιά είναι τζαμί, από το 1453 ως το 1934.
Γ.
Το 1923 ο Ατατούρκ κήρυξε το τέλος της Οθωμανικής αυτοκρατορίας και εγκαθίδρυσε την Τουρκική δημοκρατία. Για τους Έλληνες ήταν σφαγέας, για τους Τούρκους πατέρας της νέας τους πατρίδας. Αυτός ήθελε να περιορίσει τα σουλτανικά οικουμενικά όνειρα και να προσγειώσει την χώρα του στην πραγματικότητα του καιρού του. Γι αυτό, το 1934 άλλαξε την χρήση της Αγιασοφιάς και από Τζαμί που ήταν την έκανε μουσείο. Για 86 μόνο χρόνια η Αγιασοφιά ήταν μουσείο ως το 2020 που ο Ερντογάν την ξαναέκανε τζαμί.
Η Αγιασοφιά, στην διάρκεια των αιώνων, συμβόλιζε πάντα το αίτημα της οικουμενικότητας των αυτοκρατόρων που την κατείχαν. Δηλαδή εξέφραζε την απαίτηση να είναι κυρίαρχοι οι αυτοκράτορες (οι Ρωμαίοι μετά από τον Ιουστινιανό κι οι Οθωμανοί μετά από τον Μωάμεθ) όλης της οικουμένης για λογαριασμό του θεού. Φυσικά είχαν ο καθένας τον δικό του θεό, τον Θεό-Γιεχωβά οι Ρωμαίοι και τον Θεό-Αλλάχ οι Οθωμανοί. Ο Κεμάλ που απεκδύθηκε του ονείρου της παγκοσμιότητας, την έκανε μουσείο ακριβώς γι αυτόν τον λόγο, κι ο Ερντογάν που τρέφεται με ψευδαισθήσεις ημι-παγκόσμιας κυριαρχίας την επανέφερε στον αρχικό της ρόλο. Ως τζαμί βέβαια -προς το παρόν- και αργότερα, όταν θα πάρουμε την Πόλη (τα έχει πει ο Άγιος Πατροκοσμάς αυτά), ως ορθόδοξο ναό και πάλι.
Συμπέρασμα: Για μας δουλεύει ο Ερντογάν κι ας μην το ξέρει!