Φίλος, με πολλές και υψηλές διακρίσεις στον πνευματικό και εκπαιδευτικό τομέα, μου έστειλε το παρακάτω:
"ΚΑΝΕΙΣ ΣΑΣ ΔΕΝ ΠΡΟΩΘΕΙ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΛΗΡΩΣΗ, ΕΤΣΙ ΩΣΤΕ ΝΑ ΠΕΡΝΑΕΙ Ο ΚΑΘΕ ΠΟΛΙΤΗΣ, Ο ΔΗΜΟΣ, ΑΠΌ ΌΛΑ ΤΑ ΑΞΙΩΜΑΤΑ.
ΚΑΙ Η ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΘΈΛΕΙ ΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ ΓΙΑ ΛΙΓΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΤΗΣ "ΦΩΤΙΣΜΕΝΟΥΣ" ΤΥΠΟΥ ΣΤΑΛΙΝ, ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ ΚΑΙ ΛΟΙΠΑ ΜΙΑ ΚΑΙ Ο ΕΠΕΑΓΓΕΛΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ, ΟΙ ΚΑΡΕΚΛΟΚΕΝΤΑΥΡΟΙ, ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΑΛΗΞΗ.
ΓΙΩΡΓΟ ΜΟΥ, ΚΑΙ ΣΥ ΤΗΣ ΙΔΙΑΣ ΟΛΙΓΑΡΧΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΕΙΣΑΙ. ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟ ΕΧΕΙΣ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΑΚΟΜΑ.
Η ΚΛΗΡΩΣΗ ΚΑΙ Ο ΜΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ ΔΗΛΑΔΗ Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΝΗ ΛΥΣΗ.
ΖΗΤΩ ΤΟ ΚΑΘΕ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ ΑΛΛΑ Η ΚΛΗΡΩΣΗ ΕΊΝΑΙ Ο ΒΑΣΙΚΟΣ ΘΕΣΜΟΣ. ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΑΘΕ ΑΞΙΩΜΑΤΟΥΧΟΣ ΜΗ ΠΡΟΒΛΕΨΙΜΟΣ.
Ο ΠΡΟΒΛΕΨΙΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ (ΟΛΙΓΑΡΧΊΑ-ΕΚΛΟΓΗ) ΕΙΝΑΙ ΕΥΔΙΑΦΘΟΡΙΜΟΣ.
Ο ΜΗ ΠΡΟΒΛΕΨΙΜΟΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΛΙΓΟ ΧΡΟΝΟ ΟΧΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ (ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-ΚΛΗΡΩΣΗ) ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΔΙΑΦΘΟΡΙΜΟΣ."
Τα καταχωρώ όχι για να δώσω βήμα σε μια άποψη από σεβασμό και μόνο (θα μπορούσα να το κάνω και το έχω ξανακάνει) αλλά γιατί συμφωνώ με την άποψη αυτή και θέλω κι εγώ να ακουστεί. Φοβάμαι (και σε αυτό είναι που κυρίως διαφωνώ με τον συγγραφέα αυτών των απόψεων) ότι ο κόσμος καίγεται για άλλα αυτή τη στιγμή και όχι για την δημοκρατία. Ίσως εγώ κάνω λάθος που έχω αυτή την εντύπωση, όσο όμως βλέπω την αγωνία του κόσμου για το σήμερα και το αύριο, θεωρώ ότι δεν έχει την πολυτέλεια να ασχοληθεί με ένα ζήτημα το οποίο ΠΟΥΘΕΝΑ δεν τίθεται στον κόσμο και ΠΟΤΕ δεν απασχόλησε κανέναν εκτός από τους Έλληνες μιας πολύ παλιάς εποχής.
Το ότι δεν απασχόλησε ποτέ και κανέναν (εκτός από περιθωριακές ομάδες αντιεξουσιαστών, αναρχικών, οικολόγων κλπ.) δεν είναι λόγος βέβαια για να μην μας απασχολεί. Βλέποντας αυτό ως δίκαιο, είπα να καταχωρήσω αυτή την αποστροφή του φίλου Α.Κ. ελπίζοντας παράλληλα να ξεκινήσει και μια συζήτηση για το είδος του πολιτεύματος που θέλουμε. Ίσως κάποια στιγμή μάλιστα συζητηθούν αλλαγές στο Σύνταγμα και κάποιες ιδέες τότε είναι πιο ώριμες για να περάσουν.
Ξεκινάω με μια διευκρίνιση. Η άμεση δημοκρατία είναι εφικτή τεχνικά, όχι μόνο γιατί υπάρχουν οι Η/Υ και με τις δυνατότητές τους μπορούμε να έχουμε πλατιά συμμετοχή (και πιθανώς καθολική) του κόσμου, αλλά γιατί η αμεσότητα δεν εκφράζεται τόσο με το δικαίωμα της ψήφου για την εξουσία όσο με την υποχρέωση συμμετοχής σε αυτήν. Να το εξηγήσω αυτό:
Πιο σημαντικό είναι να συμμετέχουν όλοι οι πολίτες και εκ περιτροπής στις θέσεις ευθύνης παρά να συμμετέχουν όλοι στις όποιες αποφάσεις. Η συμμετοχή στις αποφάσεις μπορεί να γίνεται και με δημοψηφίσματα ή ηλεκτρονικές ψηφοφορίες, από τη στιγμή όμως που θα εκτελούνται από ένα πολιτικό προσωπικό με χαρακτηριστικά επαγγελματισμού και μονιμότητας, το μόνο που θα παράγεται θα είναι Ολιγαρχία. Πολύ σύντομα η (έστω και δημοψηφισματική ή συμμετοχική) ανάθεση θα δημιουργεί το σώμα εκείνο των πολιτικών (ειδικών) που στο τέλος θα καταφέρνουν να χειραγωγούν και τις δημοκρατικά-συμμετοχικά λαμβανόμενες αποφάσεις.
Σημασία λοιπόν έχει η ΚΛΗΡΩΣΗ. Όλες οι θέσεις ευθύνης να προκύπτουν με κλήρωση. Με κλήρωση οι βουλευτές (και ετήσια ή διετή θητεία) με κλήρωση οι υπουργοί, με κλήρωση μεταξύ τους ο πρωθυπουργός, με κλήρωση οι δικαστές, με κλήρωση όλοι όσοι ασκούν με οποιονδήποτε τρόπο εξουσία. Κλήρωση που θα συνοδεύεται από το σύντομο όλων των θητειών, από την άμεση λογοδοσία με την λήξη της θητείας και από το πολυπρόσωπο των οργάνων (βουλή, δικαστικά σώματα κλπ.). Με όλους τους πολίτες να ασκούν εκ περιτροπής την εξουσία και να γίνονται έτσι εκ των πραγμάτων υπεύθυνοι.
Πολύ περισσότερα και πολύ καλύτερα τα έχουν γράψει άλλοι. θα παραθέσω προσεχώς αποσπάσματα από βιβλία που έχουν γραφτεί για την άμεση δημοκρατία και την σχέση της με την κλήρωση όλων των αξιωμάτων. Που ήταν και ένας από τους λόγους (αν όχι ο μοναδικός) για το θαύμα που επιτεύχθηκε τους 5ο και 4ο π.Χ. αιώνες.