Ο Νίκος Μπελαβίλας είναι επικεφαλής της δημοτικής παράταξης "Πειραιάς για όλους" στον δήμο του Πειραιά. Έστειλε μια ενδιαφέρουσα επιστολή στην ΚΟΣΚΟ. Της ζητά να μην ξεκινήσει εργασίες για την προβλήτα κρουαζιέρας εν μέσω κρίσης και χωρίς άδεια.
Το ίδιο πρόβλημα με έργα που θα ξεκινούν με ή χωρίς άδεια θα έχουν προσεχώς και το Κερατσίνι, όπως και το Πέραμα. Όμως στον Πειραιά είναι που εκδηλώνεται σήμερα η επιθετική κίνηση των Κινέζων.
Πολλά και ποικίλα είναι τα προβλήματά μας, αλλά, σε μια κατάσταση σαν την σημερινή, όταν όλοι είμαστε ανήμποροι να αντιδράσουμε, η ενέργεια της ΚΟΣΚΟ προκαλεί αγανάκτηση. Στο κάτω-κάτω ο ιός από την Κίνα ξεκίνησε. Δεν λέμε να μας αποζημιώσει, λέμε όμως να μην εκμεταλλεύεται την ανάγκη μας για να προχωρά τα δικά της σχέδια χωρίς αντίπαλο.
Η γλώσσα του Μπελαβίλα, διπλωματική κι επιστημονική δεν μπορεί να κρύψει τον θυμό του που είναι και δικός μας θυμός.
Ιδού η επιστολή:
Ανοικτή Επιστολή προς τον Πρόεδρο
της COSCO SHIPPING Piraeus Port
Κύριο Yu, Zenggang
Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,
Σας εκφράζω τη βαθιά μου έκπληξη, καθώς χθες και εν μέσω της εξέλιξης της κρίσης της πανδημίας COVID-19 είδα με τα μάτια μου, έξω από τη βορειοδυτική ακτή της Πειραϊκής, στην είσοδο του λιμανιού του Πειραιά, τους ποντισμένους σημαντήρες (σημαδούρες) που σημαίνουν το περίγραμμα του έργου της επέκτασης του Νότιου Προβλήτα Κρουαζιέρας. Είναι γνωστό στο πρωτόκολλο των μηχανικών, ότι η διαμόρφωση του θαλάσσιου εργοταξιακού χώρου ορίζει ταυτόχρονα την «Έναρξη Έργου».
Είστε ενήμερος, ότι για το έργο αυτό, υπήρξαν σοβαρότατες ενστάσεις από την πλευρά της πόλης μας. Εκδόθηκε ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού μας Συμβουλίου η οποία θέτει σοβαρά ζητήματα ως προς την περιβαλλοντική επιβάρυνση, το κυκλοφοριακό πρόβλημα, το μέγεθος, τις χρήσεις. Η απόφαση αυτή, ψηφισμένη από όλες της δημοτικές παρατάξεις, μετά από διαβούλευση με τα επαγγελματικά επιμελητήρια και τους επιστημονικούς συλλόγους του Πειραιά, κατατέθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής προκειμένου να ληφθεί υπόψη στην έγκριση ή μη της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του Έργου. Η συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου ανεβλήθη λόγω των μέτρων για την πανδημία και η ΜΠΕ ως τώρα δεν έχει εγκριθεί.
Σε πιθανή απάντηση των αρμόδιων στελεχών σας, ότι το έργο διαθέτει παλαιότερους εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους, επιτρέψτε μου να σας ενημερώσω ότι τούτο δεν ισχύει. Είναι η πρώτη φορά με την παρούσα ΜΠΕ, η οποία ετέθη σε διαβούλευση στο τέλος του 2019, που παρουσιάστηκαν τα πραγματικά και επιστημονικά τεκμηριωμένα μεγέθη της κυκλοφοριακής φόρτισης, της αέριας και θαλάσσιας ρύπανσης, της σύστασης των ιζημάτων των βυθοκορήσεων κλπ. Με αυτά τα εξόχως σημαντικά περιβαλλοντικά δεδομένα, τα οποία κατατέθηκαν τον Οκτώβριο 2019 και ετέθησαν σε δημόσια διαβούλευση στη συνέχεια, κατέστη δυνατόν να αξιολογηθεί η επιβάρυνση ή όχι, η ωφέλεια ή όχι, για τον Πειραιά, το αστικό και το θαλάσσιο περιβάλλον.
Η αξιολόγηση έγινε από την πλευρά του Δήμου Πειραιά. Τώρα αναμένονται οι σχετικές αποφάσεις από την Περιφέρεια Αττικής και στη συνέχεια από τα συναρμόδια υπουργεία. Εκ τούτου προκύπτει ότι η έναρξη της εκτέλεσης του έργου της επέκτασης του Νότιου Προβλήτα Κρουαζιέρας, μέχρι την τελική έγκριση της ΜΠΕ δεν είναι σύννομη.
Κύριε Πρόεδρε, εκτιμώ τον πολιτισμό και τη χώρα σας, την έχω επισκεφθεί. Τόσο εγώ όσο και πολλοί συνάδελφοι μου, περιλαμβάνουμε στη διδασκαλία προς τους φοιτητές μας τις πόλεις, τα λιμάνια, τα μνημεία σας. Είμαι βέβαιος ότι και εσείς τρέφετε ανάλογα συναισθήματα για τη δική μου χώρα και τον πολιτισμό μας. Για αυτό τον λόγο δεχθείτε, κλείνοντας αυτή την επιστολή, μία ερώτηση:
Στην Κίνα, θα επιτρέπατε να ξεκινήσει ένα τόσο σημαντικό τεχνικό έργο, στο μεγαλύτερο λιμάνι σας, χωρίς την κατά τον νόμο κρατική αδειοδότηση;
Με εκτίμηση,
Νίκος Μπελαβίλας
Καθηγητής ΕΜΠ
Επικεφαλής «Πειραιάς για όλους»