Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2021

02 Δον Χουάν Ηρακλείδης [Κεφ. 0]

Ξεκινήσαμε χτες και συνεχίζουμε σήμερα τις δημοσιεύσεις σε συνέχειες του ιστορικού μυθιστορήματος "ΔΟΝ ΧΟΥΑΝ ΗΡΑΚΛΕΙΔΗΣ και η Ελληνορωμαϊκή Πολιτεία"

Όλη την ιστορία την διηγείται ένα πρόσωπο, ο ΧΑΡΜΟΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ. Ήταν παρών σε όλα τα γεγονότα ή του τα διηγήθηκαν και τα κατέγραψε. Είναι ο ΑΦΗΓΗΤΗΣ. Πριν μπούμε στο Α' μέρος, θα δούμε τι μας λέει ο αφηγητής. Αμέσως μετά θα δώσω ένα πίνακα περιεχομένων του έργου.

ΑΦΗΓΗΤΗΣ

Με λένε Χάρμο Γεωργιάδη. Γράφω και μιλώ ρωμαίικα, δηλαδή ελληνικά. Με λένε Ρωμιό, όμως, άλλοι με λένε Ραγιά, ή Γκιαούρη κι άλλοι Πόντιο ή Μαυροθαλασσίτη. Η Κερασούς, η πόλη που γεννήθηκα, βρίσκεται στις ακτές του Πόντου, στην Μαύρη Θάλασσα. Με λένε και Γραικό, και Γιουνάνη. Απ' όλα τα ονόματα που μού δίνουν, εγώ προτιμώ το Έλληνας.

Γεννήθηκα σκλάβος του Οθωμανού, αλλά, η θεά Τύχη μού χάρισε την ελευθερία. Έτσι, κάθομαι τώρα στο μοναστήρι του Αγίου Ευγένιου κι ατενίζω την θάλασσα. Γράφω σελίδα τη σελίδα την ιστορία του γένους μου.

Η ζωή μου κύλησε για πάρα πολλά χρόνια δίπλα στον αγαπημένο φίλο της παιδικής μου ηλικίας Ιάκωβο Βασιλικό. Ήταν μεγάλος τυχοδιώκτης και σπουδαίος Έλληνας. Ξεκίνησε σαν γιος ταχυδρόμου και έφτασε να γίνει μεγάλος ηγεμόνας. Έφτασε τόσο ψηλά που έγινε γαλαζοαίματος. Στέφθηκε -με το όνομα Ιωάννης Ηρακλείδης- βασιλέας της Μολδαβίας. Ο Ιάκωβος έδωσε πνοή στα όνειρά μας. Η ζωή μου μαζί του ήταν ένα ταξίδι στην σκληρή πραγματικότητα του αιώνα μας αλλά και στη φαντασία. Γέμισα με όνειρα, ελπίδες και περιπέτειες. Αργότερα, μετά από τον Ιάκωβο, συνέχισα κοντά στον πιο σπουδαίο και συναρπαστικό πρίγκιπα όλων των εποχών. Ήταν ο ετεροθαλής αδελφός του βασιλιά της Ισπανίας, ο Δον Χουάν. Αυτός μετέτρεψε τα πιο τρελά όνειρά μας σε πραγματικότητα. Δίπλα στους δυο αυτούς μεγάλους άντρες του αιώνα μας έζησα πολλά. Τόσα πολλά που άλλοι δεν θα ζούσαν όχι σε δυο και σε τρεις αλλά σε εκατόν τρεις ζωές.

Απόλαυσα πολλές και χαρές. Μού τις έδωσαν απλόχερα οι γυναίκες που άγγιξα, η γυναίκα κι η κόρη μου κι η γυναίκα που αγάπησα. Έζησα μεγάλες στιγμές, λαμπρές συνεδριάσεις, σπουδαίες περιπέτειες, πολέμους με θανατηφόρες μάχες θρήνους και θριάμβους, Γνώρισα μέρη πανέμορφα και τόπους ακριβοθώρητους. Είδα όλους τους εφιάλτες μου να γίνονται πραγματικότητα κι όλα τα όνειρά μου να εκπληρώνονται. Δεν έχω παράπονο από τη ζωή. Απόλαυσα πράγματα που ένας κοινός θνητός δεν τολμά να ονειρευτεί. Για όλες αυτές τις απολαύσεις πλήρωσα ακριβό τίμημα. Συνήθισα να χάνω δικούς μου ανθρώπους. Μαζί με το χαμό τους ένιωσα να χάνω και το μυαλό μου. Ώσπου βρέθηκα, μόνος, εδώ από όπου ξεκίνησα πριν από εβδομήντα χρόνια.

Συναναστράφηκα με ανθρώπους που είχαν εξαιρετικές ικανότητες. Μερικοί από αυτούς ήταν σπουδαίοι λόγιοι, δάσκαλοι κι επιστήμονες. Άλλοι ήταν γενναίοι στρατιωτικοί και διπλωμάτες, άλλοι ήταν ηγεμόνες και αριστοκράτες, κάποιοι ήταν ιππότες. Άλλοι ήταν κουρσάροι, καρδινάλιοι, επίσκοποι, φιλόσοφοι και βασιλιάδες. Οι πιο πολλοί ήταν απλοί άνθρωποι γεμάτη αδυναμίες ή απίστευτη δύναμη. Είδα την ασχήμια του κόσμου, είδα και την εκπληκτική του ομορφιά. Ανάμεσα σε όλους, γνώρισα και κάποιους ανθρώπους σπουδαίους, άνδρες και γυναίκες. Αυτούς που χαράζουν την ιστορία. Αυτούς που αλλάζουν τον κόσμο. Μπροστά τους ένιωσα πολλές φορές πως ήμουν σχεδόν ένα τίποτα. Δεν ήμουν σαν κι αυτούς, είχα όμως ένα ουσιαστικό προσόν. Ήμουν αφοσιωμένος. Αυτή ήταν η πιο σημαντική μου ικανότητα.

Ήμουν αφοσιωμένος στον παιδικό μου φίλο Ιάκωβο Ηρακλείδη. Ήταν ένας Ηγεμών αλλά και το πιο αμφιλεγόμενο πρόσωπο του αιώνα μας. Η αφοσίωσή μου σε αυτόν έφτανε στο πιο ψηλό σημείο εμπιστοσύνης κι αγάπης.

Ήμουν αφοσιωμένος στον Δον Χουάν της Αυστρίας. Ήταν το πιο θρυλικό πρόσωπο του αιώνα και των αιώνων που θα έρθουν. Ήταν αρχηγός του Ισπανικού στόλου, επικεφαλής της αήττητης αρμάδας. Τού αφοσιώθηκα απόλυτα κι εκείνος με αντάμειψε με την δική του εμπιστοσύνη.

Ήμουν αφοσιωμένος στην γυναίκα μου και την κόρη μου. Μέχρι τέλους. Ήμουν αφιερωμένος στον έρωτά μου. Μέχρι τέλους. Ήμουν αφοσιωμένος ως το τέλος στους φίλους και τους συναγωνιστές μου. Ήμουν αφοσιωμένος στον σκοπό μου που ήταν σκοπός όλων μας. Κοντά σε αυτό τον σκοπό, που με καθοδήγησε σε όλη μου τη ζωή, αφοσιώθηκα και σε μια πατρίδα που την έλεγα Ελλάδα. Αυτή η αφοσίωση καθόρισε όλη μου τη ζωή.

Και είχα ακόμη μια ιδιότητα: έγραφα καλά και γρήγορα στο χαρτί ή την περγαμηνή. Απέδιδα σωστά σε λόγο γραπτό αυτά που άκουγα. Μπορούσα να σιωπώ όταν έπρεπε και να μιλώ μόνο όταν ήταν απαραίτητο. Δεν πρόδιδα ποτέ και για τίποτε κανέναν. Ήμουν καλός για ακόλουθος για υπασπιστής και γραμματέας, αλλά, κυρίως, ήμουν πολύ καλός για … φίλος. Γιατί ήμουν έμπιστος!

Ήμουν Ρωμιός, δηλαδή ένας Ορθόδοξος που μιλούσε ελληνικά. Ήμουν ένας Γραικός κι εγώ όπως οι περισσότεροι από αυτούς που γνώρισα, που μαζί τους έζησα όσα περιγράφω. «Ρωμιό και ραγιά» με έλεγαν από τη γέννησή μου, «Έλληνα κι ελεύθερο», όμως, θα με γράψουν στον τάφο μου. Στις ακτές της Μαύρης θάλασσας γεννήθηκα, και στις ίδιες αυτές ακτές θα πεθάνω. Εδώ θα είναι ο τάφος μου, στο απέριττο μοναστήρι που ζω. Μού το εξασφάλισε ο Πατριάρχης Μητροφάνης. Είναι η κατοικία μου στα τελευταία χρόνια της ζωής μου. Μακριά από τους αγαπημένους μου που δεν ζουν πια, μακριά και από την ελεύθερη γλυκιά Ελλάδα. Μακριά από την Ελληνορωμαϊκή Πολιτεία των ονείρων μου.

Είμαι ένας από τα εκατομμύρια όσων γεννήθηκαν και πέθαναν μέσα στον δέκατο έκτο αιώνα. Η ιστορία μου δεν θα είχε κάτι αξιόλογο να σας διηγηθεί, αν δεν ήμουν κι εγώ μέλος μιας ειδικής ομάδας ανθρώπων. Αυτή η ομάδα κατάφερε να αλλάξει την μοίρα του δύστυχου γένους των Γραικών. Τώρα που ό,τι ήταν να γίνει έγινε, μπορώ να ξαναπιάσω το νήμα της ζωής μου από την αρχή. Βασισμένος στις λεπτομερείς, καίριες σημειώσεις μου θα ιστορήσω τα έργα αυτής της ομάδας. Την λέγαμε «Αδελφότητα για την Ελευθερία».

Η ιστορία μου ξεκινά στις αρχές του 16ου αιώνα, στην Κερασούντα, στα παράλια του Πόντου. Εδώ και πενήντα έτη η πόλη είναι τουρκική, αλλά, έχει κατά πλειοψηφία ελληνικό πληθυσμό. Δεν θα αρχίσω όμως από εκεί την εξιστόρηση. Θα ξεκινήσω την διήγησή μου από την πρωτεύουσα της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Είναι η Αυγούστα των Ρωμαίων, το Άουγκσμπουργκ των Γερμανών. Εκεί έγινε η πρώτη συνάντηση μιας δωδεκάδας ανθρώπων που θέλησαν να αλλάξουν την ιστορία. 

***

Τα περιεχόμενα του βιβλίου

 


Ο ΑΦΗΓΗΤΗΣ


ΜΕΡΟΣ Α’ ΗΡΑΚΛΕΙΔΗΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ  1

ΑΥΓΟΥΣΤΑ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ  2

ΑΙΓΑΙΟ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ  3

ΔΥΣΗ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ  4

ΙΑΣΙΟ


ΕΠΙΛΟΓΟΣ Α’ ΜΕΡΟΥΣ


ΜΕΡΟΣ Β’ ΔΟΝ ΧΟΥΑΝ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ   5

ΜΑΛΤΑ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ  6

Ο ΕΞΟΧΟΤΑΤΟΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ  7

ΒΕΝΕΤΙΑ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ   8

ΛΕΥΚΩΣΙΑ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ  9

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10

Η ΙΕΡΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ


ΕΠΙΛΟΓΟΣ Β’ ΜΕΡΟΥΣ


ΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΛΛΗΝΟΡΩΜΑΝΙΑ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 11

ΒΟΣΠΟΡΟΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 12

ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ


ΕΠΙΛΟΓΟΣ, ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ

***

Αύριο θα συνεχίσουμε με το Α' μέρος (Ηρακλείδης) και το 1ο κεφάλαιο (Αυγούστα). Τα κείμενα θα γύρω στις 3.000 λέξεις το καθένα για να "χωρούν" σε φέισμπουκ και ημέιλ. Θα χωριστεί έτσι σε περίπου 45-50 συνέχειες. Θα δημοσιεύονται τις καθημερινές, με διάλειμμα το κάθε Σαββατοκύριακου.