Πέμπτη 18 Οκτωβρίου 2018

Οφειλόμενες ευχαριστίες


ΟΦΕΙΛΟΜΕΝΕΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ ΠΡΟΣ ΛΑΦΑΖΑΝΗ, ΔΡΙΤΣΑ, ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ, ΣΤΑΜΑΤΑΚΗ, ΜΠΕΛΑΒΙΛΙΑ.
    Ο δήμος ως γνωστόν απέκτησε το 2015-16 την παραλία των Λιπασμάτων. Τού την χάρισε η κυβέρνηση όταν την εξαίρεσε από την πώληση του ΟΛΠ στην ΚΟΣΚΟ. Πρέπει να αναφερθεί, όμως, ότι η ιστορία αυτή έχει ένα βάθος και μιαν αρχή. Αυτή η αρχή του νήματος λέγεται Παμπειραϊκή Επιτροπή για την Ανάπλαση της Βιομηχανικής Ζώνης Δραπετσώνας. Κι έχει και κάποιους πρωταγωνιστές, τους πέντε εκ των οποίων θέλω να αναφέρω ξεχωριστά.

    Η Παμπειραϊκή ήταν μια κίνηση πολιτών, με Δραπετσωνίτες και Πειραιώτες μέσα της, που πάλεψαν πριν και μετά το 2000 για την ανάπλαση της περιοχής και την ανάκτηση των ακτών από τους πολίτες. Έκαναν παρεμβάσεις, οργάνωσαν διαδηλώσεις, κινητοποίησαν κόσμο, έβγαλαν φυλλάδια, υπερασπίστηκαν την υπόθεση στα δημοτικά συμβούλια, στα υπουργεία, στο κεντρικό αρχαιολογικό συμβούλιο (ΚΑΣ), όπου χρειαζόταν. Δεν είχαν θεσμικούς ρόλους ούτε εξουσία. Αποτελούσαν ένα γνήσιο κίνημα πολιτών.
 
   Στην επιτροπή αυτή ενεργά μέλη υπήρξαν και κάποιοι επώνυμοι άνθρωποι που στη συνέχεια έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στις εξελίξεις. Ιδιαίτερα κατά την κρίσιμη περίοδο του 2015 και του 2016 οι άνθρωποι αυτοί απέκτησαν εξουσία και βρέθηκαν σε θέσεις κλειδιά ώστε να κάνουν τα όνειρα πραγματικότητα. θα μπορούσαν να ξεχάσουν, όμως δεν το έκαναν. Γι αυτό αξίζουν όχι μόνο να μνημονευτούν αλλά να δεχτούν και τις ευχαριστίες της πόλης μας.
 
   Ήταν ο Παναγιώτης Λαφαζάνης (υπουργός ΥΠΕΚΑ), ο Θοδωρής Δρίτσας (υπουργός Ναυτιλίας, αρμόδιος για τον ΟΛΠ) η Εύη Καρακώστα (βουλευτής Β' Πειραιά), η Ελένη Σταματάκη (βουλευτής Α' Πειραιά) κι ο Νίκος Μπελαβίλιας (ο γνωστός καθηγητής του ΕΜΠ).
 
   Μέσα από αυτούς τους ανθρώπους, με δική τους πρωτοβουλία και με δικές τους παρεμβάσεις, άλλαξαν οι ρυθμίσεις για την περιοχή της ανάπλασης. Νομοθετήθηκαν με τροπολογίες η απαγόρευση της μεταποίησης, ο χαμηλός συντελεστής δόμησης, και εξαιρέθηκε από την παραχώρηση στην ΚΟΣΚΟ η παραλία Λιπασμάτων. Με νέες τροπολογίες δόθηκαν και χρήματα στον δήμο κερδισμένα από προηγούμενες διοικήσεις που έμεναν παγωμένα. Όταν βρέθηκαν οι άνθρωποι των κινημάτων στην εξουσία, τίμησαν το παρελθόν τους και τους αγώνες τους. Αξίζουν τα συγχαρητήρια και την ευγνωμοσύνη μας.
 
   Πολλοί κι επώνυμοι επίσης Δραπετσωνίτες και Πειραιώτες δούλεψαν για την Παμπειραϊκή Επιτροπή. Η δική τους συνεισφορά ήταν επίσης μεγάλη. Όμως, εδώ, η αναφορά γίνεται για εκείνους που βρέθηκαν στην κεντρική σκηνή και στους χώρους λήψης αποφάσεων την κρίσιμη στιγμή. Γι αυτούς που κατάφεραν το θαύμα, αξιοποιώντας την ευκαιρία. Τούς ευχαριστούμε.

Τρίτη 16 Οκτωβρίου 2018

Παγκόσμια μέρα διατροφής.

Σήμερα έχουμε 16 Οκτωβρίου κι η 16η Οκτωβρίου έχει ανακηρυχθεί -δεν ξέρω από ποιον- σε παγκόσμια μέρα της διατροφής. Δεν υπολογίζω ούτε γιορτάζω τις "παγκόσμιες μέρες", αυτή εδώ όμως μού δίνει την ευκαιρία να μιλήσω για ένα θέμα που νομίζω πώς μας αφορά όχι μόνο ατομικά, αλλά "οικουμενικά", σαν είδος. Είναι η συμπεριφορά του ανθρώπου (κι η έννοια "άνθρωπος" εδώ συμπεριλαμβάνει όλους μας, τον καθένα μας ατομικά) απέναντι στα ζώα.

Θα έχετε δει τις φρικιαστικές εικόνες ζώων που βασανίζονται αλύπητα πριν δεχτούν ένα τελειωτικό χτύπημα για να πεθάνουν και να γίνουν τροφή μας. Θα έχετε ακούσει κάτι για την "βιομηχανία κρέατος". Και, φυσικά, θα έχετε προσπεράσει το γεγονός με αηδία λέγοντας από μέσα σας ότι αυτά είναι δουλειές άλλων, των εκδορέων. Πιθανά να σας έχει περάσει από το μυαλό πως αυτοί οι άνθρωποι ίσως και να είναι διεστραμμένοι για να μπορούν να φέρονται με τέτοια σκληρότητα σε ζωντανά πλάσματα. 

Το σημείωμα αυτό έρχεται να σας πει ότι οι εκδορείς δεν είναι άλλοι. Οι εκδορείς κι οι βιομήχανοι του κρέατος είμαστε εμείς. Εμείς που χρησιμοποιούμε τα "προϊόντα" τους, που γυρίζουμε το κεφάλι από την άλλη για να μην βλέπουμε ή που αηδιάζουμε με το φριχτό θέαμα. Όσο εμείς καταναλώνουμε την παραγωγή τους, αυτοί θα συνεχίζουν. Με επιπλέον φοβερές συνέπειες και για την οικολογική ισορροπία του πλανήτη (το λέει πια κι ο ΟΗΕ) αλλά και για την υγεία του καθενός μας (το λέει κάθε σοβαρός βιολόγος που σέβεται τον εαυτό του). Όμως για την υγεία μας και για την υγεία του πλανήτη εμείς είμαστε υπεύθυνοι κι εμείς μπορούμε να διαλέξουμε να το μπουμπουνίσουμε! Τα ζώα τι φταίνε; Γιατί τα γεννάμε (παράγουμε είναι η λέξη) μαζικά και τα βασανίζουμε με μια ζωή τόσο αντίθετη από το DNA τους; Γιατί τους φουσκώνουμε το συκώτι για να φτιάξουμε φουά γκρα και γιατί τα κάνουμε τέρατα για να έχουν περισσότερο μπον φιλέ;

Αυτό το μαζικό έγκλημα των ανθρώπων κατά των ζώων, θεωρώ πως είναι ένα τεράστιο ηθικό έλλειμμα που αποδεικνύει περίτρανα πως ο άνθρωπος είναι το πιο άχρηστο προϊόν από όσα έχει παράξει η Γη κι ο Γαλαξίας μας. Κι ότι πολύ γρήγορα θα εκλείψει από το πρόσωπο του σύμπαντος κόσμου. Ως τότε έχει κάποιες ελπίδες να ξανακερδίσει, έστω, ένα μικρό μέρος από το χαμένο ηθικό του έλλειμμα. Ας σταματήσει (ή μειώσει) ο καθένας μας ατομικά την κατανάλωση κρέατος. Ας χτυπήσει τις βιομηχανίες κρέατος εκεί που πονάνε. Ίσως να μην είναι επανάσταση, είναι όμως μια ανάληψη ατομικής ευθύνης για ένα παγκόσμιο έγκλημα. Ίσως αποβεί κάποτε, το μόνο (αν όχι το πιο) αποτελεσματικό μέτρο εκδήλωσης της διαμαρτυρίας γι αυτή την απίστευτη σκληρότητα.

Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2018

Η Μάχη της Ηλεκτρικής


Χτες η ανάρτηση αφορούσε την μάχη της Κοπής. Σήμερα συνεχίζουμε με την επόμενη μέρα οπότε έγινε η μάχη της Ηλεκτρικής. Το κείμενο είναι και πάλι από το βιβλίο «Από τον Πόντο και τη Μικρασία, στον Πειραιά και τη Δραπετσώνα». 

Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ
 
    Ήδη από το πρωί της 12ης Οκτωβρίου, όταν οι Γερμανοί παρέδιδαν τα κλειδιά της πόλης των Αθηνών στον δοσίλογο «δήμαρχό» τους, και κατέβαζαν τη σημαία τους από την Ακρόπολη, απανωτές ανατινάξεις σημειώνονταν στον Πειραιά. Τελωνείο, Λιμεναρχείο, Λιμενικές Εγκαταστάσεις και κτήρια του ΟΛΠ ανατινάχτηκαν στην προσπάθεια των Γερμανών να καθυστερήσουν την εκδίωξή τους από τις ανταρτικές δυνάμεις.
 
    Πρώτα πήραν φωτιά τα ναυπηγεία Βασιλειάδη, μετά τα σιλό και στη συνέχεια εξαπλώθηκαν οι ανατινάξεις σε ολόκληρο το λιμάνι. Οι Γερμανοί έκαψαν το μπαρουτάδικο και προχώρησαν να καταστρέψουν την Κοπή στη Δραπετσώνα και την Ηλεκτρική στο Κερατσίνι.

    Τα γεγονότα της Κοπής παρατέθηκαν στην προηγούμενη παράγραφο. Η μάχη των Ελασιτών έσωσε το εργοστάσιο. Στην Ηλεκτρική έγινε κάτι αντίστοιχο και πιο προβεβλημένο καθώς εκεί δόθηκε και η τελική μάχη με τις δυνάμεις των Γερμανών που αποχωρούσαν.
 
   Εδώ λοιπόν, τους πρόλαβαν οι αντάρτες. Το 4ο τάγμα του εφεδρικού ΕΛΑΣ ήταν εκείνο που ματαίωσε τις εκτινάξεις εργοστασίων στη Λεύκα και την Κοκκινιά και το οποίο επίσης κινητοποίησε δυνάμεις για τη σωτηρία της Ηλεκτρικής και της Κοπής.
 
   Κινητοποιήθηκε το 1ο τάγμα του εφεδρικού ΕΛΑΣ που είχε διοικητή τον Αλέκο Βαρυτιμίδη και το 6ο ανεξάρτητο σύνταγμα του ΕΛΑΣ με καπετάνιο τον Νίκανδρο Κεπέση. Άρχισαν διαπραγματεύσεις με τους Γερμανούς που φρουρούσαν την Ηλεκτρική για να αποχωρήσουν ομαλά χωρίς να ανατινάξουν το εργοστάσιο. Τότε όμως, ήρθαν τριάντα περίπου ποδηλάτες Γερμανοί που είχαν αποχωρήσει από την ΚΟΠΗ όπου είχε ήδη διεξαχθεί μάχη και το εργοστάσιο εκείνο είχε ήδη καταληφθεί από τον ΕΛΑΣ. Οι τριάντα ποδηλάτες άρχισαν να πυροβολούν από την Αναπαύσεως και ο ΕΛΑΣ απάντησε. Η μάχη γενικεύτηκε, και έπεσαν νεκροί και από τις δυο πλευρές. Τελικά η μάχη έληξε με συμφωνία περί ασφαλούς αποχώρησης των Γερμανών χωρίς να πειραχτούν οι εγκαταστάσεις. Η αποχώρηση έγινε δια θαλάσσης
 
   Ωστόσο η μάχη της 12ης Οκτωβρίου ήταν το πρώτο μέρος της πράξης. Η μάχη επαναλήφθηκε την επομένη 13 Οκτωβρίου 1944 όταν επιτέθηκαν στην Ηλεκτρική Γερμανοί ειδικευμένοι στις ανατινάξεις που μόλις το ίδιο βράδυ είχαν ανατινάξει τη ΣΕΛΛ στο Πέραμα.
 
    Ευτυχώς οι αντάρτες είχαν φροντίσει να αφήσουν σημαντική δύναμη για να φρουρεί το εργοστάσιο με τά την επιτυχή κατάληψή του την προηγουμένη. Ωστόσο η απειλή από τους Γερμανούς που έρχονταν την 13η Οκτωβρίου ήταν σοβαρή καθώς ήταν καλά εκπαιδευμένοι και οπλισμένοι.
 
   Οι ΕΛΑΣίτες υπερασπίστηκαν το εργοστάσιο με έξυπνη τακτική που σχεδίασε ο Ν.Κεπέσης. Τους περίμεναν νε μπουν σχεδόν στο εργοστάσιο πριν τους αντιμετωπίσουν καθώς μια μάχη εκ παρατάξεως θα έδινε σημαντικό πλεονέκτημα στους Γερμανούς που είχαν οπλισμό βαρύ και μηχανικά μέσα.
 
   Η μάχη ήταν σφοδρή και τελικά οι Έλληνες αγωνιστές κατάφεραν να μπλοκάρουν και τελικά να αιχμαλωτίσουν τους Γερμανούς και τον αρχηγό τους Χανς Λίντερμαν.
 
   Οι απώλειες των Ελλήνων ήταν 11 νεκροί και 8 τραυματίες. Η σημασία της διάσωσης πολύ μεγάλη καθώς θα έμενε το λεκανοπέδιο χωρίς ενέργεια για μήνες αν πετύχαινε το σχέδιο για ανατίναξη της Ηλεκτρικής.

Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2018

Σαν αύριο έγινε η Μάχη της Κοπής


   Σαν αύριο έγινε μια μεγάλη μάχη των δυνάμρεων του ΕΛΑΣ με τον Γερμανικό στρατό κατά την αποχώρηση των Γερμανών από την Ελλάδα. Το παρακάτω απόσπασμα είναι από το βιβλίο που έχω γράψει με τον Γιώργο Χατζόπουλο κι έχει τίτλο "Από τον Πόντο και τη Μικρασία, στον Πειραιά, εδώ στη Δραπετσώνα"

Τίτλος του κεφαλαίου:

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΜΑΧΕΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΩΝ


    Στη Δραπετσώνα και το Κερατσίνι, στη σπουδαιότερη την εποχή εκείνη βιομηχανική ζώνη του Πειραιά, παίχτηκε το τελευταίο δράμα της Γερμανικής Κατοχής. Λίγο πριν φύγουν οι Γερμανοί επιχείρησαν να εξαφανίσουν την Ηλεκτρική και την Κοπή ενώ προέβησαν και στον καταστροφικό βομβαρδισμό που γέμισε για μια ακόμη φορά με νεκρούς τις βασανισμένες περιοχές.
   Αμέτρητες ήταν οι μάχες που δόθηκαν σε όλη τη διάρκεια της κατοχής, στο Πειραιά και στις συνοικίες του. «Tο αίμα που χύθηκε οι ζωές που χάθηκαν» και οι ολικές ζημιές που υπέστη ο Πειραιάς είναι ανυπολόγιστες και είναι αδύνατο να επεκταθούμε σ’ όλο τον φάσμα της Αντίστασης. Προκειμένου οι Γερμανοί καταχτητές και οι δοσίλογοι συνεργάτες τους, να κτυπήσουν αυτούς τους πυρήνες Αντίστασης, αιματοκύλησαν τον Πειραιά. Περιγράφει την κατάσταση ο Νίκανδρος Κεπέσης που ήταν όχι μόνο αυτόπτης μάρτυς αλλά και πρωταγωνιστής των γεγονότων αυτών.

Tο Μπλόκο της Κοκκινιάς 17–8–1944 με την γνωστή εκτέλεση των 74 ατόμων και τη σύλληψη πολλών άλλων.
 Tα Αρμένικα και τη Νεάπολη όπου οι Γερμανοί σκόρπισαν Εύφλεκτο υλικό και ξέσπασε πυρκαγιά έκαψαν 45 σπίτια και άφησε άστεγους 500 ανθρώπους και εκτέλεσαν έξι άτομα
  O φόρος αίματος συνεχίστηκε στις 24 Σεπτεμβρίου όταν οι Γερμανοί με τα πολυβόλα κτύπησαν από το λόφο του Kαραβά και τις Δεξαμενές, τους Kοκκινιώτες που συγκεντρώθηκαν στην Oσία Ξένη για να τιμήσουν τους εκτελεσμένους στο μπλόκο. Δέκα νεκροί και τρεις τραυματίες. Προηγήθηκαν οι συμμαχικοί βομβαρδισμοί του Πειραιά και της Δραπετσώνας στις 11 Ιανουαρίου 1944 και τον Σεπτέμβριο του 1944 ο βομβαρδισμός του Νεκροταφείου Αναστάσεως της Ευγένειας και γύρω Περιοχής με δεκάδες νεκρούς και από την Δραπετσώνα. Ώσπου έφθασε η πολυπόθητη ημέρα της απελευθέρωσης 12–10–1944. Tην ημέρα αυτή και την επομένη η Δραπετσώνα και το Κερατσίνι έζησε τις ηρωικές στιγμές της ANTIΣTAΣHΣ με τη μάχη της KOΠHΣ (στρατιωτική βάση) και της HΛEKTPIKHΣ (εταιρίας)
  Oι Γερμανοί ντροπιασμένοι ετοιμάζουν την αναχώρησή τους μετά τις κινητοποιήσεις που οργανώθηκαν στις 19–9–1944 και τις μαζικές απεργίες. Τότε συνέλαβαν αρκετούς εργάτες και δια μέσου του Κερατσινίου τους οδηγούσαν στο Πέραμα. Στο καφενείο του Tρίμπαλη προς την παραλία του Κερατσινίου, τους επιτέθηκε ο EΛAΣ Κερατσινίου– Ταμπουρίων με αποτέλεσμα να τραυματίσει δύο Γερμανούς και ν’ απελευθερώσει τους συλληφθέντες. Υπήρξαν όμως και οι απώλειες. Τραυματίστηκε ο Επονίτης Αντωνίου Γερ. και συνελήφθηκαν οι Σωφρώνης Αξιώτης και Βενιζέλος Πασσαλής που εκτελέστηκαν στη σημερινή οδό Θεοφράστου και Μαρίας Kιουρί. Νέα μάχη δόθηκε την επόμενη όταν Ασφαλίτες πιάσανε επίκαιρες θέσεις θέλοντας να εμποδίσουν τους ανθρώπους που συνόδευαν με πομπή τους νεκρούς στο νεκροταφείο της Ανάστασης.
  
  Στις 12 και 13 Οκτωβρίου 1940 οι Γερμανοί βλέποντας ότι δεν μπορούν πια να παραμείνουν, ανατίναξαν προβλήτες, το τελωνείο, λιμεναρχείο και κτίρια του Ο.Λ.Π. πρόθεσή τους ήταν να σωριάσουν σε ερείπια το εργοστάσιο ΚΟΠΗ, ντεπόζιτα πετρελαίων, βιομηχανίες, αλευρόμυλους στο Κερατσίνι και την Ηλεκτρική Εταιρεία. Με εξουδετερώσεις καλωδιακών μηχανισμών και μάχες του Ε.Λ.Α.Σ. Ταμπουρίων σώθηκαν ο ΣΕΚ, ο ΣΠΑΠ (τρένα), η ΚΟΠΗ, η Σχολή Δοκίμων, οι Αλευρόμυλοι, η Shell και η Standard.

  Οι μάχες της Ηλεκτρικής και της Κοπής δόθηκαν κατά την αποχώρηση των Γερμανικών Δυνάμεων από την Ελλάδα. Όλες οι σχετικές επιχειρήσεις έγιναν κάτω από αμφιλεγόμενο καθεστώς καθώς οι Γερμανοί ήθελαν να φύγουν χωρίς απώλειες ενώ οι Βρετανοί –για τους οποίους η Βέρμαχτ ήταν ήδη ξεγραμμένη- ήθελαν να τους διευκολύνουν για να προλάβουν τον «Κόκκινο Στρατό» που πλησίαζε τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη.
   Έτσι η στρατηγική των Γερμανών περιελάμβανε αφ’ ενός μια διάθεση καλής πίστης απέναντι στους αντάρτες που μπορούσαν να της δυσκολέψουν τη ζωή και να προκαλέσουν μεγάλες απώλειες, αφ’ ετέρου ήθελαν να καταστρέψουν πολεμικό υλικό και μεταφορικά μέσα ώστε να καθυστερήσει η καταδίωξή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 12 Οκτωβρίου η Βέρμαχτ κήρυξε την Αθήνα «ανοχύρωτη πόλη» και κατέθεσε στεφάνι στο μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη!!
   Στο πλαίσιο αυτό, η επίθεση των Γερμανών κατά εργοστασίων όπως η Κοπή, που είχε στρατιωτικό υλικό, ή η Ηλεκτρική (βασική πηγή ενέργειας στο λεκανοπέδιο) όπως και η μερικές καταστροφές στο λιμάνι, ήταν η πολιτική που αποφάσισαν να ακολουθήσουν οι Γερμανοί κατά την αποχώρηση αποφεύγοντας «σκέψεις» νοσηρών εγκεφάλων που εισηγούντο μαζικές εκτελέσεις αιχμαλώτων και ειδικά της πολιτικής και πνευματικής ηγεσίας του τόπου..
   Από την άλλη, οι αντάρτες του ΕΛΑΣ και η διοίκηση του ΕΑΜ πήραν τα μέτρα τους. Προσπάθησαν να αποσοβήσουν τις καταστροφές των βασικών υποδομών, ενώ προκάλεσαν μεγάλες απώλειες στους Γερμανούς κατά τους τελευταίους μήνες της Κατοχής. Σον Πειραιά, τμήμα του ΕΛΑΣ έδωσε δυο σημαντικές μάχες και κατάφερε να αποτρέψει την καταστροφή της Ηλεκτρικής και της Κοπής. Και οι δυο αυτές μάχες δόθηκαν από αντάρτικα σώματα που είχαν πολλούς Δραπετσωνίτες (όπως και Κερατσινιώτες και Πειραιώτες γενικά) στη σύνθεσή τους


Η Μάχη για τη Διάσωση της Κοπής

 
   Η μάχη της Κοπής, που αποτελεί την πρώτη φάση μιας μεγαλύτερης μάχης που κορυφώθηκε στην Ηλεκτρική, έχει ξεχαστεί από τα επίσημα βιβλία ιστορίας και έχει –ως εκ τούτου– υποβαθμιστεί. Ωστόσο ήταν μια σπουδαία μάχη που απέτρεψε την καταστροφή ενός εργοστασίου από τους Γερμανούς και έδειξε ότι ο λαός και οι οργανωμένες στρατιωτικές δυνάμεις του, ο ΕΛΑΣ και το ΕΑΜ ήταν παρόντες και αποφασισμένοι να υπερασπιστούν την πατρίδα.
   Οι νεκροί της μάχης της Κοπής θεωρήθηκε μέρος της μάχης της Ηλεκτρικής με αποτέλεσμα ακόμη και οι νεκροί στην Κοπή να καταγράφονται σαν νεκροί της μάχης της Ηλεκτρικής. Εμείς εδώ, ανασυνθέτουμε τις αναμνήσεις των πρωταγωνιστών, όπως του Νίκανδρου Κεπέση και άλλων και παρουσιάζουμε το εξαίρετο γεγονός που τιμά την ιστορία της πόλης.

    Ο Νίκανδρος Κεπέσης, εκ των πρωταγωνιστών στις μάχες που δόθηκαν κατά την αποχώρηση των Γερμανών για τη διάσωση της Κοπής και της ΔΕΗ, αυτόπτης μάρτυρας ο ίδιος των γεγονότων, γράφει:
   «Ανάμεσα στις μάχες που έδωσε ο ΕΛΑΣ του Πειραιά ενάντια στους χιτλερικούς στις 12 Οκτώβρη ήταν και η μάχη για τη διάσωση της «Κοπής», στην οδό Αναπαύσεως στη Δραπετσώνα.
   Η μάχη δόθηκε το απόγευμα. Ήταν περίπου η ώρα που η Διοίκηση του 6ου Συντάγματος πήγαινε για συνάντηση των Άγγλων στη Διεύθυνση της Αστυνομίας.
   Ειδικά για την περιοχή που ήταν η «Κοπή»: Ευγένεια Δραπετσώνα– Ταμπούρια είχαμε συστήσει στη Διοίκηση του Ι Τάγματος ν’ αποφύγει κάθε σύγκρουση. Ιδιαίτερα ύστερα από την ενημέρωση που μας έγινε ότι η χιτλερική φρουρά έφυγε από το Ηλεκτρικό Εργοστάσιο. Κι αυτό γιατί κάθε δίκη μας εμφάνιση θα προκαλούσε το ενδιαφέρον της Χιτλερικής Διοίκησης και ο κίνδυνος να στείλει ξανά φρουρά στο Εργοστάσιο ήταν πραγματικά μεγάλος. Κι αυτό αποτελούσε θανάσιμο κίνδυνο για το Εργοστάσιο.
  Ωστόσο τα γεγονότα δεν μπορείς να το προλαβαίνεις και να τα κατευθύνεις πάντα όπως τα θέλεις…
  Η σύγκρουση έγινε όμως σε μία στιγμή που οι χιτλερικοί δεν μπορούσαν να κινήσουν μεγάλες δυνάμεις. Σε μία στιγμή που είχε εκδηλωθεί η γενική μας επίθεση ενάντια σε φρουρές που άρχισαν να υποχωρούν, όπως π.χ. απ’ το Παλατάκι, από τη ΣΕΚ (Καμίνια) κ.λπ., που αναφέραμε πιο πάνω.
  Η σύγκρουση άρχισε όταν μία μικρή χιτλερική φρουρά ανατίναξε ένα χτίριο της Kοπής»
  
   Μια μπροσούρα της εποχής έγραφε:
  «Μία γερμανική φρουρά έχει αναλάβει το έργο της καταστροφής… της Kοπής»
  Ο Νίκανδρος Κεπέσης συνεχίζει την περιγραφή του:
   «Ο ΕΛΑΣ ξεσηκώνεται και οι τηλεβόες καλούν τις γειτονιές σε ξεσηκωμό… Προχωρούν οι ελασίτες από δρόμο σε δρόμο κι οι γυναίκες άτρομες κι αυτές προσπαθούν να τους βοηθήσουν όπως μπορούν. Τα πολυβόλα των Ούννων βάλλουν θεριστική βολή, μα οι ελασίτες έχουν πλησιάσει πια κοντά. Κρύβονται πίσω από τη μάντρα της «Κοπής» έχουν πολιορκήσει τους Ούννους. Ένας τηλεβόας… μιλάει γερμανικά: «Aν ανατιναχτεί άλλο χτίριο θα πληρώσετε με το κεφάλι σας…». Και μόλις σβήνει τελευταία λέξη από το χωνί μία σαρωτική επίθεση απ’ όλες τις πλευρές αναγκάζει τους Γερμανούς να σηκώσουν άσπρο πανί…».
   Έτσι σώθηκε το μέγιστο μέρος της «Κοπής» από την καταστροφική μανία των χιτλερικών. Σώθηκε χάρη στην αυτοθυσία των ελασιτών του Ι Τάγματος του 6ου ανεξάρτητου Συντάγματος του ΕΛΑΣ… Σύμφωνα με μαρτυρίες των Κ.Παρθενόπουλου και Κ.Αγαθαγγελίδη που έζησαν τα γεγονότα το μεσημέρι της 11ης Οκτωβρίου τριάντα περίπου ποδηλάτες με οπλισμό ανέβαιναν την Αναπαύσεως με κατεύθυνση την Πλάτωνος προς την Ηλεκτρική. Έγιναν οδομαχίες και υποχώρησαν προς την Κοπή. Στο ντουβάρι του Νεκροταφείου επί της οδού Πλάτωνος υπήρχε πολεμίστρα του ΕΛΑΣ. Εκεί σκοτώθηκαν οι ΚΟΣΜΙΔΗΣ ΠΑΝ., ΤΟΡΟΣΙΑΔΗΣ ΑΚΡΙΤΑΣ και ο ΜΑΥΡΟΜΑΤΗΣ ΠΑΝ. Που αναφέρονται ως σκοτωμένοι στη μάχη της Ηλεκτρικής.
    Πριν καταλάβει ο ΕΛΑΣ την Κοπή ανατινάχτηκε από τους Γερμανούς ένα μέρος της Κοπής και η πόρτα εισόδου του εργοστασίου. Δίπλα ακριβώς ήταν το ψιλικατζίδικο «του Χαριλάκη». Αυτό ανατινάχτηκε σκοτώνοντας τον ιδιοκτήτη του Χαρίλαο Χριστοφορίδη και τον γιο του. Ο άλλος γιος του Χριστοφορίδη (Χριστόφορος ή Στέλιος) σκοτώθηκε στα Δεκεμβριανά στου Μακρυγιάννη.
   Μετά από αυτές τις μάχες, έγινε η τελική μάχη της Κοπής και οι Έλληνες ανάγκασαν με μια σαρωτική επίθεση τους Γερμανούς να παραδοθούν.


Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2018

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ για την υποδοχή


Σε όλους τους φίλους που επικοινώνησαν μαζί μου με ημέιλ, μετά την ανακοίνωση της ΚΙΝΗΣΗΣ είναι αφιερωμενη αυτή η ανάρτηση. 

Την Ανακοίνωση για την ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ την ανάρτησα και στο Φέισμπουκ. Εκεί, ως γνωστόν, μπορείς να απαντάς στα σχόλια απ' ευθείας. Εγώ πάλι, επίσης ως γνωστόν, απαντάω στα ημέιλ προσωπικά στον καθένα. Τώρα θέλω να το κάνω και ομαδικά. 

Ευχαριστώ λοιπόν για την υποδοχή της υποψηφιότητας. Όπως είναι φυσικό, κάποιες αναρτήσεις μου στο μπλογκ θα αφορούν και σε αυτήν, όμως δεν θα μετατραπεί σε προεκλογικό φυλλάδιο. Θα συνεχίσω τα σχόλιά μου κανονικά με την γνωστή θεματολογία. Θα δημιουργηθεί άλλο μπλογκ για τις ανάγκες του εκλογικού αγώνα. 

Κυριακή 7 Οκτωβρίου 2018

Μια νέα δημοτική κίνηση για το Κερατσίνι και τη Δραπετσώνα

   Μια νέα δημοτική κίνηση συγκροτείται. 
   Είναι η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ για το Κερατσίνι και τη Δραπετσώνα. 
   Δημοσιεύω την ανακοίνωση μιας νέας κίνησης που συγκροτείται για τον δήμο Κερατσινίου και Δραπετσώνας. Δεν είναι κίνηση-φάντασμα που κάποτε θα εκλέξει τον επικεφαλής. Έχει υποψήφιο δήμαρχο, εμένα. Έχει και μέλη που, πολλά από αυτά, με τα ονόματεπώνυμά τους θα είναι σύντομα γνωστά σε όλους. Οι πρώτες διαβουλεύσεις και συσκέψεις έγιναν. Η απόφαση για το πρώτο βήμα ελήφθη, είναι αυτή η ανακοίνωση. Ακολουθεί το άνοιγμα σε όλο τον δημοκρατικό χώρο. Αυτή τη στιγμή προέχει η αναγγελία με την ανακοίνωση. Θα ακολουθήσουν οι διεργασίες, οι ευρύτερες συσκέψεις και το αναλυτικό πρόγραμμα.
 
             Μια Δημοκρατική Προοδευτική Κίνηση
      για το Κερατσίνι και τη Δραπετσώνα συγκροτείται.

    Συνδημότη, συνδημότισσα του Κερατσινίου και της Δραπετσώνας,

    πλησιάζει ο χρόνος των δημοτικών εκλογών. Σε λίγους μήνες με την ψήφο σου θα καθορίσεις την πορεία της πόλης μας. Συμμετέχοντας στις εκλογές, με το σύστημα της απλής αναλογικής που δεν επιτρέπει χαμένη ψήφο, υπερασπίζεις τους δημοκρατικούς θεσμούς κι αποφασίζεις για το μέλλον σου και το μέλλον των παιδιών σου.

    Αποφασίσαμε να συμμετάσχουμε στις ερχόμενες εκλογές, συστήνοντας μια νέα δημοτική κίνηση που εξαπλώνεται σε όλη την πόλη. Σκοπός και προσδοκία μας είναι η συστράτευση κι η αξιοποίηση όλων των Προοδευτικών, Δημοκρατικών δυνάμεων της τοπικής κοινωνίας με κύρια χαρακτηριστικά την πολυφωνία. την δημοκρατία και την συμμετοχή. Θεμελιώδης στόχος μας κι η απόκρουση της ακροδεξιάς που ξεπρόβαλε με εγκληματικό τρόπο στην περιοχή μας. Θέλουμε να αλλάξουμε την πόλη και να την εκσυγχρονίσουμε, να την καταστήσουμε φιλική προς τους κατοίκους της, φιλόξενη προς τους επισκέπτες της.

   Το 2014, η κίνηση "Άλλος Δρόμος", παρά την στήριξη του ΣΥΡΙΖΑ και την δύναμη της επερχόμενης αλλαγής, πήρε μόλις 18% την πρώτη Κυριακή, και κέρδισε τις εκλογές στον δεύτερο γύρο. Ο Χρήστος Βρεττάκος, μερικούς μήνες πριν τις εκλογές ήταν σχεδόν αθέατος από τις κινητοποιήσεις και τους διεκδικητικούς αγώνες της πόλης. Σαν Δήμαρχος, όμως, είχε την τύχη να βρει μια Κυβέρνηση και μια Περιφέρεια που υλοποίησαν πολλά από τα χρόνια αιτήματα του δήμου. Αυτή η άπλετη κυβερνητική στήριξη της δημοτικής αρχής φάνηκε σε όλα τα επίπεδα. Με τροπολογίες στη Βουλή η κυβέρνηση έδωσε πολλά χρήματα στον Δήμο, χρήματα κερδισμένα σε προηγούμενες τετραετίες. Έδωσε στον δήμο προγράμματα για σωρεία προσλήψεων στην καθαριότητα κι αλλού. Με την παραχώρηση του παραλίου μετώπου, της περιοχής των Λιπασμάτων, η κυβέρνηση εκπλήρωσε ένα όνειρο γενεών. Ο δήμος τα διαχειρίστηκε όλα αυτά μίζερα χωρίς να αξιοποιήσει τις τεράστιες δυνατότητες που άνοιγαν για την πόλη. Αυτά που δόθηκαν στον Χρήστο Βρεττάκο, πρωτοφανή για την ιστορία της πόλης μας, ξεπερνούσαν κατά πολύ τις δυνατότητες της δημοτικής αρχής. Ούτε την αριστερή αντίληψη αλλά ούτε και την αστική οπτική εξυπηρέτησε. Άρτος και θεάματα μπορεί να είναι ευχάριστα κι αναγκαία για τον λαό, που τα στερήθηκε για χρόνια, ωστόσο δεν συνιστούν αειφόρο ανάπτυξη ούτε μόνιμη βελτίωση της ποιότητας ζωής.

    Η δημοτική αρχή κλείστηκε στα γραφεία κι αρνήθηκε να ανοίξει τον Δήμο στους δημότες και να αφουγκραστεί τα προβλήματά τους. Δεν έφερε τον λαό στο προσκήνιο, απλά, βάδισε στα γνωστά μονοπάτια ξεπερασμένων πρακτικών διοίκησης, όπου μια κλειστή περιχαρακωμένη ομάδα διοικεί συγκεντρωτικά τον Δήμο. Δεν δέχτηκε να φτιάξει μιαν Επιτροπή Ανάπλασης που θα τής έδινε σωστές κατευθύνσεις. Απαξίωσε κάθε άλλη φωνή, ακόμα και εργαζομένους που προσέφεραν τα πάντα για να κρατηθεί ο δήμος στα πόδια του. Η ομάδα Βρεττάκου, ό,τι θετικό είχε να δώσει, το έδωσε. Από εδώ και πέρα δεν έχει να προσφέρει κάτι καινούριο. Σπατάλησε τις δυνάμεις του δήμου, μίκρυνε τους ορίζοντές του. Τα έτοιμα λεφτά που βρήκε στο ταμείο λιγόστεψαν δραματικά. Οι έτοιμες ιδέες που βρήκε, μετά από αγώνες δεκαετιών των άλλων, τώρα πια τελειώνουν κι αυτές. Με κλειστά αυτιά λοιδορεί κάθε άλλη φωνή, όχι μόνο τους αντιπάλους της αλλά ακόμη και τους κυβερνητικούς ευεργέτες της. Αξιοποιεί μόνο ό,τι εκπορεύεται από το στενό ιδεολογικό της περιβάλλον. Εκδηλώνει φοβική στασιμότητα για το παραπάνω βήμα κι ένα αναμάσημα παλιών πρακτικών που δείχνουν την έλλειψη οράματος για την πόλη.

   Η Κίνηση, που συγκροτείται, θέλει να συνδυάσει τη γνώση με τον ενθουσιασμό, την εμπειρία του παλιού, με την ορμή του νέου. Βλέπει θετικά τις αλλαγές που, με την απλή αναλογική, επιβάλουν συναινέσεις. Προτείνει ως επικεφαλής και υποψήφιο δήμαρχο, τον Γιώργο Τσιρίδη, άνθρωπο με ιδέες που μπορούν να εμπνεύσουν και να ενεργοποιήσουν δημιουργικές δυνάμεις.

    Ο Γιώργος Τσιρίδης έχει εμπειρία και γνώση ώστε να μην αποτελεί πείραμα νέου τύπου. Ο ίδιος έχει δοκιμαστεί όταν ανόρθωσε οικονομικά και διοικητικά τον Δήμο Δραπετσώνας. Αγωνίστηκε και προώθησε τα μεγάλα ζητήματα της πόλης με κυρίαρχο την Ανάπλαση. Αγωνίζεται εδώ και δεκαετίες για την ανάκτηση του θαλασσίου μετώπου και την αλλαγή χρήσεων γης στην τέως Βιομηχανική Ζώνη. Διατύπωσε το όραμα για την Ανάπλαση και την οικονομική ανασυγκρότηση της περιοχής μας. Χτύπησε οικονομικά τον ΟΛΠ (αυτά εισέπραξε μεταξύ άλλων ο Βρεττάκος με ρύθμιση της κυβέρνησης). Φορολόγησε τις μεγάλες βιομηχανίες με το αντιρρυπαντικό τέλος.

    Η Κίνηση σύντομα θα συγκροτήσει τα όργανά της που θα προκύψουν από δημοκρατικές διαδικασίες. Ο Γιώργος Τσιρίδης, με αξιόλογο κοινωνικό και στελεχιακό δυναμικό και συνεργάτες με γνώση, αγάπη για τον τόπο και ικανότητα, μπορούν να κάνουν πράξη το όραμα ενός βιώσιμου, ανθρώπινου συμμετοχικού και λειτουργικού Δήμου. Η πρόοδος της πόλης περνάει μέσα από τη χρηστή οικονομική διαχείριση και την αξιοποίηση προγραμμάτων για την περιβαλλοντική, ενεργειακή και συγκοινωνιακή αναβάθμισή και για την κοινωνική συνοχή. Με σκοπό την ανάπτυξη της πόλης, με σεβασμό στους ιστορικούς αγώνες που δόθηκαν στις συνοικίες της, το πρόγραμμα που πρόκειται να παρουσιάσει η κίνησή μας έχει σαν βασικό σκοπό τη συμμετοχή των πολιτών στις διεργασίες του Δήμου, τη βελτίωση της καθημερινότητας του δημότη, την αξιοποίηση των χώρων που υπάρχουν στην πόλη με την παράλληλη δημιουργία θέσεων απασχόλησης.

    Ήρθε η ώρα ένας νέος δημιουργικός άνεμος να φυσήξει στον ιστορικό μας Δήμο. Να γίνει αντάξιος των προσδοκιών μας. Να προχωρήσουμε στον δρόμο που μας ταιριάζει, προς ένα αξιοβίωτο κι ευοίωνο μέλλον για το Κερατσίνι και τη Δραπετσώνα του σήμερα και των επόμενων γενεών.

Συσπειρωθείτε στην νέα Κίνηση που συγκροτείται

με υποψήφιο δήμαρχο τον ΓΙΩΡΓΟ ΤΣΙΡΙΔΗ





Πέμπτη 4 Οκτωβρίου 2018

Η συμμετοχή σε εκλογές κι η κλήρωση

Η λέξη ΨΗΦΟΣ (ουσιαστικό) σχετίζεται με τη λέξη ΨΑΩ (ρήμα) και το ΨΗΦΙΟ (από όπου οι αριθμοί κι οι λέξεις, τα ψηφία).
Όταν λοιπόν, ψάουμε την ψήφο, τότε ξύνουμε, μαλακώνουμε, λειαίνουμε ένα πετραδάκι για να το κάνουμε βότσαλο. Έτσι φτιάχνουμε ψηφία, γράμματα και αριθμούς, δηλαδή ποσοστά. Έτσι εκλέγουμε κυβερνήσεις, δημαρχίες, περιφέρειες ακόμα και ευρωβουλή. Είναι το ολιγαρχικό πολίτευμα που τρέφεται με την ψήφο που ψάει ψηφία. Σε αυτό το πολίτευμα εκλέγονται ολίγοι για να κυβερνούν, να δικάζουν, να αποφασίζουν (εξ ού και «ολιγαρχία»).
Στην αντίθετη πλευρά στέκεται το δημοκρατικό πολίτευμα που στηρίζεται στην κλήρωση. Με βάση αυτό ΟΛΟΙ κυβερνούν, ΟΛΟΙ δικάζουν, ΟΛΟΙ αποφασίζουν. Όποιον επιλέξει η κληρωτίδα κάθε φορά. Χωρίς να ξαναμπαίνει στην κληρωτίδα ο ίδιος πολίτης για την θέση που κατείχε (εναλλαγή), με περιορισμένη θητεία (ετήσια) στο τέλος της οποίας έκαστος δίνει λόγο για τις πράξεις και την περιουσία του (έλεγχος). Να κυβερνούν, αποφασίζουν και να δικάζουν όλοι σημαίνει να έχουμε δημοκρατία, δηλαδή κράτος του δήμου, του λαού, power to the people κατά τον Τζον Λένον.

Δημοκρατία είχαν στην αρχαία Ελλάδα. Το έλεγαν πατρώο πολίτευμα και μιλούσαν για ΙΣΟΝΟΜΙΑ, ΙΣΗΓΟΡΙΑ, ΙΣΟΚΡΑΤΙΑ. Από τότε και μετά, κυριάρχησαν απολυταρχίες. Ήταν οι αυτοκράτορες, οι βασιλείς "ελέω θεού", οι σουλτάνοι και οι χαν. Αυτοί αντικαταστάθηκαν αργότερα από κοινοβουλευτικά αντιπροσωπευτικά συστήματα που τα ονομάζουμε κι αυτά καταχρηστικά "δημοκρατία". 
Δύσκολο να επανέλθουμε στην δημοκρατία, στον ελληνικό τρόπο ζωής. Δύσκολο να παραδεχτούμε πως όλοι οι άνθρωποι ΕΙΝΑΙ ίσοι, "μορφωμένοι" και "αγράμματοι", δικηγόροι και χωριάτες, φουρναραίοι και μαθηματικοί, πλούσιοι και φτωχοί πορφυρογέννητοι και προσφυγογέννητοι. Την έκφραση "ΕΙΝΑΙ ΙΣΟΙ" την αντικαταστήσαμε με την έκφραση "ΕΧΟΥΝ ΙΣΟΔΥΝΑΜΗ ΨΗΦΟ". Η διαφορά είναι τεράστια. 
Σε λίγο θα έχουμε εκλογές. Θα εκλεγούν "ολιγαρχίες" σε κάθε επίπεδο, βουλή, ευρωβουλή, δήμοι, περιφέρειες. Θα μετέχω κι εγώ και θέλω να εξηγήσω το γιατί. Μετείχα εξ άλλου σταθερά στις εκλογές για δεκαετίες με εξαίρεση την τελευταία τετραετία. Είναι ο μόνος τρόπος για να αλλάξεις κάτι, όσο μάταιο κι αν φαίνεται κάποιες φορές. Όταν όμως βλέπεις μακροσκοπικά, τότε καταλαβαίνεις ότι ΕΣΤΩ ΚΙ ΕΤΣΙ, κάτι συμβαίνει με την συμμετοχή. Η Δραπετσώνα που ήταν γεμάτη θειάφι και τσιμεντόσκονη, αποκλεισμένη παντελώς από την θάλασσα, διαφέρει από την σημερινή. Η Δραπετσώνα και το Κερατσίνι έχουν ακόμα τα προβλήματά τους και τις "απροσδιόριστες" οσμές να βασανίζουν τους κατοίκους, όμως έχουν αλλάξει ριζικά. Τα καλοκαίρια πλέον η πόλη κάνει "φεστιβάλ στην θάλασσα" κι ίσως κάποτε αξιωθεί να αναδείξει και τα ιστορικά της μνημεία όπως το Θεμιστόκλειο.
Πρόκειται για μια αλλαγή ουσιώδη, για την οποία αξίζει να αγωνίζεται κανείς, έστω και μέσα από το σημερινό δήθεν δημοκρατικό πολίτευμα. Έτσι το βλέπω και αισιοδοξώ.

Τρίτη 2 Οκτωβρίου 2018

Περί αποχής και δήθεν συμμετοχής.

36% η συμμετοχή στο δημοψήφισμα της ΠΓΔΜ ή των Σκοπίων ή της Βόρειας Μακεδονίας ή του "κρατιδίου" ή του ακατανόμαστου, τέλος πάντων, γείτονα.
Και λένε οι αντίθετοι με το ΝΑΙ ότι το ΟΧΙ κι η αποχή μαζί πήραν 64%. Περί λαθροχειρίας πρόκειται. Ξέρετε ότι στην Ελλάδα, στις εκλογές του 2015 που ήταν και κρίσιμες, ψήφισε το 56% του εκλογικού σώματος; Δηλαδή το κόμμα της αποχής πήρε 44% και φυσικά θα έκανε αυτοδύναμη κυβέρνηση αν μετρούσε η αποχή. Η αλήθεια είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος της εμφανιζόμενης ως "αποχής", οφείλεται στους σκονισμένους εκλογικούς καταλόγους. Και σκόνη βρίσκουμε σε όλους τους εκλογικούς καταλόγους, είτε των "ανατανόμαστων" που όλος ο κόσμος τους αποκαλεί Μακεδονία (σκέτη)  είτε της Ελλάδας, είτε κι ενός απλού σωματείου. Να πούμε όμως και την αλήθεια: Έστω κι αν η αποχή δεν είναι τόση όση φαίνεται, ωστόσο υπάρχει και πολλές φορές κρίνει πρωτιές ή αυτοδυναμίες.

Προέκυψε πάντως ένα ουσιαστικό αποτέλεσμα από την προχτεσινή ψηφοφορία στην γειτονική χώρα. Δυσκόλεψαν τα πράγματα για τον Ζάεφ κι έγιναν πιο εύκολα για τον Καμμένο κι εξ αντανακλάσεως για τον Τσίπρα. Είναι δύσκολο να βρεθούν οι 11 που χρειάζεται ο Ζάεφ για να περάσει τις συνταγματικές αλλαγές. Επομένως είναι πιθανό να διεξαχθούν εκλογές στην ΠΓΔ Μακεδονία πριν την αλλαγή του Συντάγματος. Τα χρονοδιαγράμματα θα μακρύνουν κι επομένως κερδίζεται χρόνος για την ελληνική συγκυβέρνηση. Το ορόσημο του Μαρτίου του '19 φαίνεται να είναι πλέον υπεραρκετό. Εξ ου και ο εκνευρισμός σε πολλά στρατόπεδα. 

Τα δημοψηφίσματα μοιάζουν με αποφάσεις της Εκκλησίας του Δήμου των ελληνικών δημοκρατιών. Μοιάζουν αλλά δεν είναι. Γιατί κατ' ουσίαν είναι συμβουλευτικά και γιατί η εξουσία ασκείται ανεξάρτητα από το τι λένε αυτά. Η εξουσία στις ολιγαρχικές κοινωνίες (όπως κι η δική μας και των γειτόνων) δεν ασκείται από τον λαό αφού δεν μοιράζεται εξ ίσου σε όλον τον λαό. Μόνο με κλήρωση θα μπορούσε να γίνεται κάτι τέτοιο αλλά τα σημερινά πολιτικά συστήματα ακούν κλήρωση και στρίβουν. Σιγά-σιγά έχουν καταργήσει ακόμα και τον θεσμό των ενόρκων ενώ διστάζουν να επιτρέψουν την κλήρωση ακόμα και σε σωματεία ή στις μαθητικές κοινότητες. 

Γι αυτό και η μέτρηση της αποχής είναι λαθροχειρία αλλά και η καταμέτρηση της συμμετοχής είναι ένα μεγάλο δήθεν. Στην θέση του πατρώου πολιτεύματος των Ελλήνων που είχε βασικό του πυλώνα την κλήρωση, λειτουργεί μια "αντιπροσώπευση" αγγλοσαξονικού τύπου με εκλεγμένες ολιγαρχίες που συγκροτούνται σε κόμματα και παρατάξεις. Ο λαός μπαίνει στην άκρη εθελούσια, πιστεύοντας πως κάποιοι καλύτεροι από αυτόν τον κυβερνούν. Κι όποτε διαπιστώνει την ανεπάρκεια (σε περιόδους κρίσης) τότε ξεσηκώνεται στο Σύνταγμα και φωνασκεί. Ανεκπαίδευτος στη δημοκρατία και συνηθισμένος στην ανελευθερία, γίνεται εύκολα θύμα ακραίων, ψεκασμένων και υστερόβουλων.

Ας μην επεκταθώ. Να τονίσω όμως, σαν κατακλείδα, ότι η δήθεν συμμετοχή, παρέα με την δήθεν αξιοκρατία μάς δίνουν μια δήθεν δημοκρατία κι εν τέλει μια δήθεν πολιτική ζωή. Καλά νά 'μαστε.

Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου 2018

Ο Ζίμπγκνιου Πράϊσνερ στην Αθήνα

Θεωρώ μεγάλο γεγονός την έλευση του μεγάλου Πολωνού μουσικού Ζμπίγκνιου Πράϊσνερ για μια ακόμα φορά στην Ελλάδα. Θα εμφανιστεί στο Μέγαρο Μουσικής και θα μαγέψει με την μουσική του. Τρεις συνεργασίες μουσικών με σκηνοθέτες ξεχωρίζω: Νίνο Ρότα με Φελίνι, Ελένη Καραΐνδρου με Αγγελόπουλο και Ζμπίγκνιου Πράϊνερ με Κισλόφσκι. Γι αυτή την μαγεία μιλάμε.

Στο Μέγαρο θα είναι κι η Μαρία Φαραντούρη. Θα πει και τουλάχιστον δυο κομμάτια του Πράϊσνερ με ελληνικό στίχο. 
Ένα είναι το κομμάτι από την ταινία Μπλε του Κισλόφσκι με τίτλο "Για την ενωμένη Ευρώπη", που είναι σε στίχους του Απόστολου Παύλου από την Καινή Διαθήκη. 
Το άλλο είναι ένα κομμάτι από μια ταινία ελληνική με τίτλο Κουαρτέτο σε 4 κινήσεις της Λουκίας Ρικάκη. Το κομμάτι έχει τίτλο "Κοσμοπλάστρα Μουσική" κι είναι σε στίχους Κωστή Παλαμά από τον Δωδεκάλογο του Γύφτου.

Δεν χρειάζεται να πάτε στο Μέγαρο. Πιο πολύ Πράϊσνερ μπορείτε να βρείτε στο Youtube με απλή αναζήτηση. Χωρίς εισιτήριο και φανφάρες, με πολλή ουσία και απόλαυση.

Το πρώτο κομμάτι το έχω ανεβάσει παλιά κι εγώ με δικό μου βιντεάκι στο youtube με τους στίχους του για να το παρακολουθήσει κανείς καλύτερα. Το ανεβάζω κι εδώ προς τιμήν του Πράϊσνερ και της "Αγάπης" του Παύλου.

ΥΜΝΟΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2018

Αναλογικές δημοτικές εκλογές

Η απλή αναλογική στις δημοτικές εκλογές έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις. Αναφέρθηκα σε αυτήν πριν πέντε περίπου μήνες, στις 5/5/2018 με σχετική ανάρτησή μου. Φυσικά ήμουν και είμαι υπέρ της απλής αναλογικής και θύμιζα ότι την θέση αυτή είχα εκφράσει με άρθρο μου στην εφημερίδα ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΑ το 1980, πριν 38 χρόνια. Σημείωνα πάντως ότι για να λειτουργήσει σωστά και αποτελεσματικά ένας δήμος είναι αναγκαίο να γίνουν κάποιες αλλαγές στον δημοτικό κώδικα. Έγραφα ότι:

«Για να λειτουργήσει η απλή αναλογική, πρέπει οι εξουσίες του δημάρχου να είναι εκτελεστικές και να αφορούν την καθημερινότητα. Αυτές οι εξουσίες πρέπει να διαχωριστούν από εκείνες του δημοτικού συμβουλίου που θα είναι κανονιστικές και θα αφορούν τα μακροπρόθεσμα σχέδια. Μόνο έτσι θα συνδυαστεί η εικαζόμενη -δι' αντιπροσώπων- "βούληση" του εκλογικού σώματος την ημέρα της εκλογής με την δυνατότητα να λειτουργεί ο δήμος σαν οργανισμός αποτελεσματικά.»

Στις επερχόμενες εκλογές της 19ης Μαΐου υπάρχει φαβορί. Είναι ο σημερινός δήμαρχος κ. Χρήστος Βρεττάκος. Παρά ταύτα οι εκλογές θα γίνουν γιατί καμιά φορά γίνονται κι εκπλήξεις. Θα είναι ευχάριστο να παρακολουθήσουμε ποια έκπληξη μπορεί να μας επιφυλάσσουν οι δυο ιστορικοί δήμοι της Δραπετσώνας και του Κερατσινίου. Η απλή αναλογική αλλάζει τα δεδομένα, πάντως. Ο κ.Βρεττάκος με 18% το 2014 εξέλεξε 24 συμβούλους. Τώρα, αν πάρει διπλάσιο ποσοστό 36% θα εκλέξει μόνο 14, δέκα λιγότερους. Για να βγάλει πάλι 24 πρέπει να πάρει πάνω από 60%. Είναι εφικτό; Πολλοί λένε «γιατι όχι;» κι έχουν επιχειρήματα. Άλλοι επιχειρηματολογούν διαφορετικά. Θα έχουμε αργότερα την ευκαιρία να δούμε αναλυτικότερα αυτές τις απόψεις.

  

Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου 2018

Στη θάλασσα πάμε καλά.

Για να μην ξεχνιόμαστε. Η Ελλάδα κάποτε ήταν μεγάλη γιατί όλος ο κόσμος μιλούσε γι αυτήν και γιατί από τα δέκα "καλά" που γίνονταν στον κόσμο τα επτά με οχτώ από την Ελλάδα έβγαιναν. Κάτι σαν την Ρώμη τους επόμενους αιώνες, την Βρετανία πρόσφατα και τις ΗΠΑ εσχάτως. Σήμερα η Ελλάδα είναι μια άγνωστη χώρα. Κι αν από κάτι γίνεται γνωστή είναι από δυο τρία συγκεκριμένα πράγματα:

1) Μια φήμη που την ακολουθεί, ως του γεννήτορα της δημοκρατίας και του δυτικού πολιτισμού. Φυσικά άλλη ήταν η δική της δημοκρατία κι άλλος ο πολιτισμός, αλλά, δεν θα κολλήσουμε τώρα εκεί. Δεν μιλάμε για την ουσία των πραγμάτων αλλά για τους λόγους που μπορεί κάποιος να γνωρίζει την Ελλάδα.

2) Ο διαρκώς αυξανόμενος αριθμός των τουριστών που την επισκέπτονται γιατί την βρίσκουν όμορφη κι ενδιαφέρουσα χώρα, είναι ένας ακόμη λόγος για να γίνεται διακριτή η παρουσία της στον σύγχρονο κόσμο.

3) Η Ναυτιλία της είναι αναμφίβολα ο τρίτος λόγος. Είναι εκπληκτικό ότι μια χώρα με τόσο λίγους κατοίκους έχει στα χέρια της το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου εμπορίου. Για να γίνει σαφέστερο το γεγονός, ας πάρουμε το εξής παράδειγμα: 
Χίλιοι τυχαίοι ανθρώποι από όλο τον κόσμο θέλουν να μεταφέρουν χίλιους τόννους αγαθών (από ενα τόνο ο καθένας). Στους χίλιους γήινους, ανθρώπους της οικουμένης, οι Έλληνες είναι λιγότεροι από δύο!!! Μόλις 0,15%. Κι όμως σε κάθε χίλους τόννους μεταφερόμενων αγαθών, οι δύο αυτοί Έλληνες μεταφέρουν τους διακόσιους!!!. Ναι, το 20%. Αν αυτό δεν είναι δαιμόνιο, τότε τι θα πει "δαιμόνιο";

Παραθέτω δυο-τρία στοιχεία: Στην εισαγωγή της ετήσιας έκθεσης της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) ο πρόεδρος της Ένωσης, κ. Θεόδωρος Βενιάμης ανέφερε:

«... παρά το γεγονός ότι ο πληθυσμός της Ελλάδας αντιπροσωπεύει μόνο το 0,15% του παγκόσμιου πληθυσμού, τα πλοία που μεταφέρουν το 20% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου ελέγχονται από Έλληνες. Ειδικότερα, η ελληνική ναυτιλία εξακολουθεί να κατέχει την πρώτη θέση διεθνώς, όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, ο στόλος ανέρχεται σε 4.746 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 365,45 εκατομμυρίων τόνων (dwt), αύξηση περίπου 6,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος – που αντιπροσωπεύει το 19,89% σε dwt του συνόλου του παγκόσμιου στόλου και το 49,15% του συνόλου του στόλου της ΕΕ».



Δεν είναι όλος ο ελληνόκτητος στόλος υπό ελληνική σημαία. Μόνο ένα μικρό μέρος του έχει την ελληνική σημαία, το μεγάλο μέρος βρίσκεται υπό ξένες σημαίες. Λέει επ' αυτού ο Πρόεδρος:

«Η ελληνική σημαία αριθμεί 753 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 41,70 εκατομμυρίων gt . Ο στόλος με ελληνική σημαία κατατάσσεται στην έβδομη θέση διεθνώς και δεύτερος στην ΕΕ (σε όρους dwt). Επιπλέον, οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 29,19% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων αργού πετρελαίου, το 22,03% του παγκόσμιου στόλου πλοίων χύδην ξηρού φορτίου και το 15,45% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών και παράγωγων προϊόντων πετρελαίου.»

Υπάρχουν λόγοι για να είμαστε ακόμα περήφανοι οι νεοέλληνες. Μάς αναγνωρίζουν την πολιτιστική μας κληρονομιά (κι ας μην είναι ουσιαστικά δική μας), τούς αρέσει η χώρα μας (γι αυτό την επισκέπτονται) και μάς έχουν αφέντες των θαλασσών. Κάτι είναι κι αυτό μέσα στην γενική μαυρίλα. Νά'χαμε και λίγη δημοκρατία ...

Κυριακή 23 Σεπτεμβρίου 2018

Η σωτηρία της ψυχής

145 βουλευτές του Σύριζα, συν Κατερίνα Παπακώστα, συν Παπαχριστόπουλος και Κουντουρά των ΑΝΕΛ, συν Λυκούδης, Δανέλλης από το Ποτάμι συν Θεοχάρης ανεξάρτητος, συγκροτούν μια πλειοψηφία των 151 (που ίσως αυξηθεί λίγο) βουλευτών.  Αυτή η πλειοψηφία θα εγκρίνει την συμφωνία των Πρεσπών και θα βγάλει τον Μητσοτάκη από το αδιέξοδο που τού προκάλεσε η προσχώρησή του στον χυδαίο λαϊκισμό.

Η συμφωνία θα εγκριθεί τον Μάρτιο και αμέσως θα αποχωρήσουν ο Καμμένος κι οι ΑΝΕΛ από την κυβέρνηση. Η ΝΔ θα βάλει θέμα εμπιστοσύνης και θα ψηφίσουν υπέρ της πρότασης λιγότεροι από 150, με αποτέλεσμα, να συνεχίσει ο Σύριζα είτε με ψήφο εμπιστοσύνης είτε με ψήφο ανοχής μέχρι τον Μαΐο που θα γίνουν εκλογές. Έτσι θα βγουν και οι Καμμένος-Τσίπρας από το δικό τους αδιέξοδο στο οποίο τους οδήγησαν, εν τέλει, οι τεράστιες διαφορές τους στο θέμα πατρίδα-θρησκεία-οικογένεια.

Εκείνη την ημέρα, την Κυριακή 19 Μαίου 2019, θα πηγαίνει ο ψηφοφόρος στην κάλπη και θα ψηφίζει για Περιφερειακές εκλογές, θα ψηφίζει για δημοτικές εκλογές, θα ψηφίζει και για βουλευτικές εκλογές. Την άλλη Κυριακή 26 Μαίου θα γίνουν οι επαναληπτικές (ο β' γύρος των αυτοδιοικητικών) κι οι ευρωεκλογές. Αποτελέσματα τουρλουμπούκι. Στις 19/5 έξω από τα εκλογικά κέντρα θα βλέπεις τα πάντα. Τραπεζάκια των κομμάτων, ομπρελίτσες των δημοτικών παρατάξεων, υποψήφιους βουλευτές με ψηφοδέλτια εθνικών εκλογών στο χέρι, περιφερειακούς συμβούλους με περιφερειακά σεντόνια στο χέρι και δημοτικούς συμβούλους που θα βοηθούν τις γριές στα σκαλάκια. Θα χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί την μάνα. Έτσι θα βγουν από το αδιέξοδο κι οι δημοσκόποι που τόσο καιρό καταγράφουν τις σκοπιμότητές τους στα αποτελέσματα που σερβίρουν. Θα πουν ότι άλλα ήθελαν στην πραγματικότητα οι ψηφοφόροι κι άλλο κατέληξαν να ψηφίσουν.

19 Μαίου 1919, εκατό χρόνια πριν: Ο Κεμάλ αποβιβάζεται στην Σαμσούντα κι ακολουθεί η νίκη των Τούρκων επί των Ελλήνων, η μικρασιατική καταστροφή. Η 19η Μαίου έχει ανακηρυχθεί από την Βουλή ως ημέρα μνήμης για την γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου. Να δούμε τι θα περισώσουμε στις 19 Μαίου του 2019 εμείς. Την κυβέρνηση, τους δήμους ή μόνο την ψυχή μας;

Γιατί μιλώ για την ψυχή; Να σας πω. Στις 19 και 26 Μαίου γίνονται εκλογές. Γιορτή της «δημοκρατίας» που μόνο δημοκρατία δεν είναι. Δέκα μέρες μετά (στις 29 Μαίου) γιορτάζουμε και την πτώση της Πόλης. Πριν 566 χρόνια, οχτώ χιλιάδες μαχητές, Έλληνες και Λατίνοι, υπερασπίζονταν την Πόλη και την αυτοκρατορία. Κινδύνευε από τον Μωάμεθ τον Β' που την πολιορκούσε για να την κατακτήσει. Την ίδια ώρα, εκατοντάδες χιλιάδες μοναχοί είχαν αποσυρθεί στα μοναστήρια και υπερασπίζονταν την ψυχή της αυτοκρατορίας. Κινδύνευε από τον διάβολο που την πολιορκούσε κι απειλούσε να την διαβρώσει. 
Την ψυχή την έσωσαν την Πόλη όχι. Ας τούς έχουμε σαν φωτεινό αντιπαράδειγμα!
 

Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2018

Το Ηλιόκαστρο

Διάβασα το κείμενο του Βασίλη Κωνσταντινίδη για την παρουσίαση ενός βιβλίου του Γιώργου Ι.Χατζηελευθερίου. Η παρουσίαση έγινε στην Αργυρούπολη την προπερασμένη Πέμπτη, έτσι αυτό το σημείωμα δεν είναι πρόσκληση μια κι έρχεται καθυστερημένα. 
Κράτησα, από το κείμενο, ένα ποίημα που περιέχεται στο βιβλίο. Είναι ένα από τα πολλά που έχει περισώσει ο συγγραφέας λαογράφος και συλλέκτης-ερευνητής. Θες για τη γλώσσα του -την ποντιακή διάλεκτο- θες για το περιεχόμενό του, θες γιατί έτσι μού ήρθε εκείνη τη στιγμή, είπα να το καταγράψω κι εγώ και να σας το δώσω.
Παρακάτω λοιπόν έχω το ποίημα και ακολουθεί εξώφυλλο του βιβλίου, για όποιον ενδιαφέρεται για περισσότερα. 
 

ΗΛΙΟΚΑΣΤΡΟΝ ΑΚΡΙΤΩΝ

Τ’ Ήλ’ το Κάστρον, Αγαρηνέ, π ‘έρθες για να κουρσεύσα,
Απάν’ σ’ αιώνων κόκαλα Τραντέλλενων εχτίεν.
Ποτίουν τα θεμέλια θε με γαίμαν και με δάκρια
για τ’ ατό έν’ και άπαρτον και πάντα στέκ’ ολόρθα,
αλύγιστον κι ανίκετο , τη λευτεριάς ασπίδα.
Ηλέκαστρον παντέμορφον , Θεοστερεωμένον,
Δρακέλλενες κρατούν ατό, Ρωμαίικα παλικάρια,
Ακρίτες κι Ακριτόπουλα, Παντέλλενες Ακρίτες.
Ανδρόνικον ο Σερασκέρτς κι ο Πόρφυρας ‘ς σο γιάν’ ατ’
Ο Διγενής ο δίγοργον κι ο Γαβροκωνσταντίνον
Ο Γιάννες  ο Μονόγιαννες κι οπίσ’ ν ατ’ οι Φωκάδες,
ο Ξάντινον , ο πάντεινον, ας ούλτς αγαπεμένος,
έμπρα ας σα Ακριτόπουλα ο Μικροκωνσταντίνον.
Ούλ’ ετουν κοσμολάλετοι και κοσμοφωτοδότες.
Τα έργατά τουν θαμαστά, χαράς ανθοφορία,
Ανθόκλαδα κι αγιάσματα, χαρά Θεού ‘ς σον κόσμον! 





Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου 2018

Η ΕΡΤ κι εμείς.

Η αντίδραση, με το εμπάργκο της Νέας Δημοκρατίας για όσα ειπώθηκαν στην χτεσινή εκπομπή της ΕΡΤ με την Ακριβοπούλου, έφερε στο προσκήνιο το θέμα της σχέσης μέσων ενημέρωσης και κομμάτων. 
  • Ήδη ο Σύριζα πρώτος, εδώ κι ένα μήνα περίπου, έχει επιβάλει εμπάργκο στον Σκάι. Ο Σκάι ήταν ένα αντικυβερνητικό μέσο αλλά κάποια στιγμή το παράκανε κι η κυβέρνηση θεώρησε ότι το εμπάργκο ήταν καλή ιδέα για να αναδείξει το πρόβλημα. Παλιότερα το είχαν κάνει και για τον Πρετεντέρη στο Μέγκα. 
  • Η Νέα Δημοκρατία τα είχε από την πρώτη στιγμή με την ΕΡΤ που την έκλεισε το 2013 και που ο Σύριζα την ξανάνοιξε. Η ΕΡΤ, δυστυχώς, αν και προσπάθησε να μείνει ελαφρώς ουδέτερη, ωστόσο έγινε εδώ και καιρό εμφανώς φιλοκυβερνητική. Η Νέα Δημοκρατία βρήκε κι αυτή την δική της ευκαιρία να καταγγείλει αυτό ακριβώς το ζήτημα.
Λοιπόν, παιδιά, φτάνει.
Εντάξει, εκεί στο Μαξίμου. Το καταλάβαμε ότι ο Σκάι φτάνει ακόμα και σε όρια ξεφτίλας προκειμένου να κάνει τον κόσμο να σιχαθεί την κυβέρνηση. Τα ίδια κάνουν και τα ΝΕΑ και σε λίγο κι ο σταθμός του Μαρινάκη. Ίσως και του Σαββίδη. Ως πού θα επεκταθεί το εμπάργκο; Ο Σύριζα, ανέδειξε το πρόβλημα, το καταλάβαμε, φτάνει. Κι οι βουλευτές του που πήγαιναν στον Σκάι παίζοντας άθελά τους τον ρόλο του άλλοθι το κατάλαβαν. Θα είναι πιο προσεκτικοί και πιο επιθετικοί (ιδεολογικά) στο μέλλον. Ας λήξει όμως αυτό το αντιδημοκρατικό και αναποτελεσματικό εμπάργκο.
Εντάξει εκεί στην Πειραιώς. Το καταλάβαμε ότι η ΕΡΤ μπατάρει προς κυβέρνηση μεριά. Ότι σας έχουν άχτι που τούς κλείσατε κι ότι φοβούνται πως θα πάθουν τα ίδια (όχι ακριβώς τα ίδια αλλά κάτι σχετικό) αν ξαναγυρίσετε. Δεν σας κρίνουν δίκαια αλλά με τα χρωματιστά μάτια τους. Φτάνει όμως. Το καταλάβαμε και πρέπει να το κατάλαβαν κι αυτοί. Θα προσέχουν. Ας λήξει αυτό το αντιδημοκρατικό και αναποτελεσματικό εμπάργκο.

Για την ουσία του ατοπήματος της ΕΡΤ δεν θα πω πολλά. Μόνο θα πω πως, όταν άκουσα τον σχολιαστή να λέει αυτά που έλεγε, εκνευρίστηκα. Είπα πως ξεπερνάει κάθε όριο. Έλεγε πως η ομιλία Μητσοτάκη παρέπεμπε σε Πανούντσιο που ήταν ιδεολογικός καθοδηγητής του Μουσολίνι. Κάθε ένας που δεν ξέρει τον Πανούντσιο (εγώ δεν τον ήξερα και το 99% των ακροατών της ΕΡΤ εκείνη τη στιγμή δεν τον ήξεραν επίσης), έμειναν με την σύνδεση Μητσοτάκη-Μουσολίνι. Η άγνωστη λέξη "Πανούντσιο" ήταν σαν επιστημονική τεκμηρίωση της άποψης. Το έλεγε περισπούδαστα ο δημοσιογράφος και τον άκουγαν εκστατικοί οι συνομιλητές του (που επίσης δεν ήξεραν κανέναν Πανούντσιο) κι η Ακριβοπούλου, η υπεύθυνη της εκπομπής. Γι αυτόν τον λόγο έχει κι αυτή πλήρη την ευθύνη. [ΣΣ: Ας σημειωθεί ότι είναι πρόσωπα που συμπαθώ κι αυτή κι αυτός που έκαναν την θηριώδη γκάφα].

Να σημειώσω ότι κι επί της ουσίας είχε άδικο ο δημοσιογράφος. Το λέω τώρα που έμαθα ολίγα για τον Πανούντσιο. Άλλα έλεγε ο άνθρωπος, εντελώς αντίθετα από αυτά που πρεσβεύει ο Μητσοτάκης. Όμως αυτό που έγινε δεν ήταν μια απλή γκάφα. Ήταν κάτι πολύ περισσότερο.
Αυτή η γκάφα ήταν η ευκαιρία για να γιουχάρουν την ΕΡΤ όλοι οι μη κυβερνητικοί, κι είναι πολλοί. Έδωσαν τροφή σε σενάρια απαξίωσης του μόνου ποιοτικού μέσου. Εκτέθηκε ανεπανόρθωτα το δημόσιο μέσο ενημέρωσης, η μόνη ελπίδα στον βούρκο του χαζοκουτιού. Αυτοί εκεί στην ΕΡΤ πρέπει να προσέξουν. Είμαστε μαζί τους. Μάς προσφέρουν υψηλό επίπεδο θεάματος-ακροάματος. Δεν μπορούν με τις ενέργειές τους να δώσουν την ευκαιρία σε κάποιους να μας στερήσουν την ΕΡΤ. 
Αυτοί μπορεί να βρουν αλλού δουλειά, εμείς ΕΡΤ πού θα ξαναβρούμε;

Τετάρτη 19 Σεπτεμβρίου 2018

Η Δημοκρατία στο περιθώριο.

Υπάρχει ακόμα περιθώριο δημοκρατικών αλλαγών στις κοινωνίες μας (της δύσης ή της ανατολής); Υπάρχει η παραμικρή ελπίδα να λειτουργήσει η δημοκρατία σε αυτή την οικουμένη που γνωρίζουμε; 

Παρένθεση: Όταν λέμε δημοκρατία, εννοούμε την κανονική (ελληνική) δημοκρατία, όχι την αντιπροσωπευτική. Εκείνο το πολίτευμα όπου ΟΛΟΙ οι πολίτες συμμετέχουν της εξουσίας (αποφασιστικής, εκτελεστικής και δικαστικής), με τον μόνο εφικτό και δίκαιο τρόπο, την κλήρωση. Με περιορισμένη θητεία, μη επαναλήψιμη και άμεσα ελέγξιμη με την αποχώρηση από την θέση ευθύνης. 

Σε μικρές, πληθυσμιακά, κοινωνίες η περίπτωση της δημοκρατίας (την λένε και άμεση κάποιοι) συζητείται. Όχι πως είναι εύκολη υπόθεση αλλά παίζεται σαν ενδεχόμενο. Σε μεγάλες κλίμακες πληθυσμών όμως, σε κράτη δέκα εκατομμυρίων όπως το δικό μας ή εκατό και διακοσίων (ΗΠΑ, Ρωσία) ή δισεκατομμυρίων (Ινδία, Κίνα) τι γίνεται; Είναι προφανές ότι τα μεγάλα κράτη δεν μπορεί παρά να είναι ομοσπονδίες μικρότερων δημοκρατικών μονάδων. Από εκεί και πέρα, μπορεί να λειτουργήσει η δημοκρατία με κλήρωση ακόμα και για τα ομοσπονδιακά όργανα. Υπάρχει κι εδώ αρχαιοελληνικό παράδειγμα με τις συμπολιτείες. Αυτό όμως είναι δεύτερης τάξης πρόβλημα. Το πρώτο και βασικό είναι να επικρατήσει η δημοκρατία στις μικρότερες μονάδες, πόλεις και περιφέρειες. Ακόμα κι αυτό είναι βουνό στον σημερινό κόσμο, όπου ο πολίτης εκπαιδεύεται να υπακούει σε πολιτικά προστάγματα, σε έμμονες ιδέες, σε διαφημίσεις και καταναλωτικά πρέπει.

Το θέμα είναι μεγάλο και ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΕΘΕΙ ΠΟΤΕ σε δημόσιο διάλογο. Ακραίες περιπτώσεις όπως ο Κορνήλιος Καστοριάδης, ο Αλέξανδρος Κόντος, κάποιες αναρχικές αμεσοδημοκρατικές ομάδες και ιδιώτες σκόρπιοι στον χώρο, δεν συνιστούν "δημόσιο διάλογο". Γι αυτό κάθε τέτοια συζήτηση γίνεται στο περιθώριο της κοινωνίας. Δυστυχώς, η υπόθεση της δημοκρατίας, τόσο επείγουσα για την επιβίωση της οικουμένης όσο και τα οικολογικά προβλήματα, θα περιμένει αρκετά ώστε να παρουσιαστεί μια ευκαιρία. Τότε ο διάλογος θα ξεκινήσει, όμως φοβάμαι πως θα είναι πια πολύ αργά.