Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2016

Εξελίξεις στην ελληνική Ναυτιλία


Εν μέσω παγκόσμιας κρίσης -που ακόμα δεν τελείωσε και φαίνεται μάλιστα να αναζωπυρώνεται με τις εξελίξεις στην Κίνα- οι Έλληνες πλοιοκτήτες έκαναν και πάλι ρεκόρ. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των διεθνών ναυλομεσιτών, από το σύνολο των αγοραπωλησιών του περασμένου Δεκέμβρη, το 27% αφορούσε πλοία αγορασμένα από Έλληνες πλοιοκτήτες (28 πλοία αξίας περίπου 750 εκ.δολαρίων). Αυτά τον Δεκέμβρη του '15 αλλά όλοι οι μήνες όλων των τελευταίων χρόνων εξελίσσονται κάπως έτσι. Είναι μια παράδοση που δεν σπάει ποτέ: Όταν υπάρχει κρίση στη ναυτιλία, ΟΛΟΙ πουλάνε και οι Έλληνες αγοράζουν.

Πάνε λοιπόν καλά οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις, παρά τα προβλήματα που υπάρχουν σε διεθνές και σε εντόπιο ελληνικό επίπεδο. Πρόσφατα όμως προέκυψε ένα ζήτημα με την φορολόγησή τους και με αποφάσεις της ευρωπαϊκής ένωσης που τους ενόχλησαν. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε πως πρέπει να διορθωθούν οι όροι ανταγωνισμού μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών και ως εκ τούτου πρέπει και οι Έλληνες εφοπλιστές κάποτε να πληρώσουν και αυτοί φόρους όπως όλοι οι άλλοι σε όλα τα κράτη της ΕΕ. Πρέπει να σημειωθεί πως στην Ελλάδα οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις απολαμβάνουν προνομίων που προβλέπονται από τους ελληνικούς νόμους και ακόμα από το ίδιο το Σύνταγμα !!!
Οι ιδιαίτεροι νόμοι που ισχύουν για την ελληνική πλοιοκτησία φτιάχτηκαν το 1953 και επιβεβαιώθηκαν το 1975 όταν μάλιστα κάποιες ρυθμίσεις μπήκαν και στο Σύνταγμα (άρθρο 107). Οι νόμοι αυτοί αποτελούν κίνητρο για να μένουν τα πλοία υπό ελληνική και ευρωπαϊκή σημαία και οι εφοπλιστές απειλούν τώρα ότι αν η κυβέρνηση συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής επιτροπής και αλλάξει το νομικό πλαίσιο, θα φύγουν και από την Ελλάδα και από την Ευρώπη. Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών έβγαλε και μια ανακοίνωση με την οποία λέει πως η Ελλάδα μπήκε στην ΕΟΚ -και μετά ΕΕ- με προ-κοινοτικό δεδομένο (κεκτημένο) τις νομικές ρυθμίσεις για τη ναυτιλία.ΕΕ)ΕΕ)

Από τον Κώστα Χλωμούδη, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Πειραιά στο τμήμα Ναυτιλίας, έρχεται μια μετριοπαθής και λογική απάντηση. Γράφει μεταξύ άλλων:

Να συμφωνήσουμε οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες να έχουν (για λόγους επιλογής της χώρας μας) την καλύτερη φορολογική μεταχείριση… Ακόμη και συνταγματικά κατοχυρωμένη(!)… Γιατί το εισόδημα του ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ, από ναυτιλιακή δραστηριότητα, να είναι αφορολόγητο; Ποια δικαιοσύνη, οικονομική, το επιτρέπει; Γιατί να μη το διεκδικήσει αυτό και ο βιομηχανικός τομέας ή ο τουριστικός κλπ., που στο κάτω- κάτω είναι περισσότερο δεμένοι με την ελληνική οικονομία και την απασχόληση;

Η κυβέρνηση πρέπει να βρει μια δική της άκρη στο θέμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Δεν θα πρέπει να κρυφτεί πίσω από την απαίτηση της ΕΕ ούτε να συνταχθεί πίσω από τις απαιτήσεις των εφοπλιστών. Και οι εφοπλιστές πρέπει να μπουν προ των ευθυνών τους για μια απαράδεκτη εξέλιξη: Από 160.000 που ήταν οι ναυτικοί στην ποντοπόρο ναυτιλία σήμερα έχουν μείνει μόνο 6.000!!! Ναι, μόνο τόσοι εργάζονται στα πλοία ανά τον κόσμο (το σύνολο των ναυτικών είναι περίπου 15.000 αλλά οι 9.000 εργάζονται στην ακτοπλοΐα). 
Κατά ένα μέρος είναι και ευθύνη των εφοπλιστών αυτή η κατάσταση και πρέπει να βοηθήσουν ώστε να αλλάξει. Ίσως γράψω ένα ξεχωριστό άρθρο για το θέμα αυτό καθώς υπάρχει πλέον ένα διεθνές πλαίσιο που αν δεν το προσέξει κανείς μπορεί και οι 6.000 ναυτικοί σύντομα να μείνουν 600!  
Ας επανέλθω όμως στο θέμα των απαιτήσεων της ΕΕ για ισονομία και της αντίδρασης των εφοπλιστών. Η φορολόγηση των φυσικών προσώπων πρέπει να ακολουθεί τους γενικούς κανόνες φορολόγησης όλων των Ελλήνων πολιτών και τα κίνητρα για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις πρέπει να είναι ανάλογα με εκείνα της τουριστικής βιομηχανίας με τον συνυπολογισμό επιπλέον του εξόχως διεθνούς χαρακτήρα της ναυτιλίας και ειδικά της ελληνικής. Γιατί η ελληνική ναυτιλία αποτελείται κατά βάση από μικρές (οικογενειακές) επιχειρήσεις που δεν είναι εισηγμένες σε χρηματιστήρια και που εκτελούν μεταφορές ελεύθερης ναυσιπλοΐας σε συνθήκες απολύτως ελεύθερου παγκόσμιου ανταγωνισμού. Καμία άλλη δραστηριότητα στον κόσμο δεν είναι τόσο ανταγωνιστική όσο η μεταφορά από την ελεύθερη ναυσιπλοΐα.

Συναρτάται με την ναυτιλία και η πώληση του ΟΛΠ που ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες. Κι εδώ η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αντιρρήσεις καθώς η ΚΟΣΚΟ τείνει να γίνει μονοπωλιακός παίκτης όπως ήταν κάποτε ο ΟΛΠ. Το ελληνικό κράτος δεν παραδίδει όλα του τα όπλα σε ό,τι αφορά στο λιμάνι με την πώληση του 51% στους Κινέζους (αργότερα θα φτάσει στο 67%). Οι κυριότερες υποχρεώσεις των Κινέζων (εκτός από το τίμημα που φτάνει περίπου στα 400 εκ.) είναι η υποχρέωσή τους να επενδύσουν περίπου 300 εκ. στην Κρουαζιέρα και στην Ναυπηγοεπισκευή. Από τις δραστηριότητες αυτές αναμένεται να ενισχυθεί η απασχόληση και να δημιουργηθεί κύκλος εργασιών με πολλαπλές ωφέλειες για την οικονομία. Για όλα αυτά θα πρέπει να ελέγχει και να επισπεύδει το Δημόσιο κι αυτή είναι μια πολύ σοβαρή δουλειά για την κυβέρνηση από εδώ και πέρα.