Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2016

Που πάει ο κόσμος


Φίλος (ο Γρηγόρης Θ.) μου έστειλε (ανάμεσα σε πολλά ωραία κι ενδιαφέροντα που μου στέλνει κάθε τόσο) μια έκθεση του Klaus Schlab ιδρυτή και εκτελεστικού προέδρου του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ με τίτλο η Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση. Για όποιον θέλει να την διαβασει θα την βρει ΕΔΩ

Αυτή την επανάσταση την ορίζει ο ίδιος ο Klaus Schlab σαν κάτι "που ξεκίνησε στις αρχές του 21ου αιώνα όταν νέες τεχνολογίες και προσεγγίσεις ενώνουν τον φυσικό, ψηφιακό και βιολογικό κόσμο με τρόπους που θα μεταμορφώσουν ριζικά την ανθρωπότητα".
Καταλήγει λέγοντας πως "αυτό που χρειάζεται (ο κόσμος) δεν είναι μικρής κλίμακας προσαρμογές αλλά συνεκτική και πρωτοποριακή συστημική μεταμόρφωση. Η 4η βιομηχανική επανάσταση μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τις παραδοσιακές αξίες (εργασία, κοινότητα, οικογένεια και ταυτότητα) ή να ανυψώσει την ανθρωπότητα σε μια νέα συλλογική και ηθική συνείδηση κοινής ταυτότητας." 
Μοιάζει με την κοινότυπη και συνεχώς επαναλαμβανόμενη (από τα χρόνια του Κύρου και του Αλέξανδρου ως τις μέρες μας) διαπίστωση ότι βρικόμαστε σε μια ΚΑΜΠΗ της ιστορίας και ότι η κοινή ταυτότητα, ο οικουμενικός άνθρωπος, είναι η μόνη επερχόμενη λύση. 
Pax Romana, Pax Ottomanica, Pax Americana και άλλες απαιτήσεις οικουμενικότητας μέχρι την πρόσφατη παγκοσμιοποίηση προβάλουν με τον τρόπο της η κάθε μια το ίδιο πάντα αίτημα. 

Ας μου επιτραπεί εδώ να κάνω ένα φλας μπακ.
Γύρω στα εικοσιδύο μου χρόνια, με την αυθάδεια της νεότητας, είχα αποφανθεί ότι ήταν αρκετό το θέατρο που είχα δει και δεν χρειαζόμουν άλλο και ήταν αρκετά τα βιβλία που είχα διαβάσει και δεν χρειαζόμουν άλλα. Αποδείχτηκε ότι για το θέατρο μπορεί να είχα δίκιο, για τα βιβλία όμως έκανα λάθος.
Σε ό,τι αφορά λοιπόν στο λάθος μου για τα βιβλία θυμάμαι ότι θεωρούσα αρκετά για να έχω άποψη για τον κόσμο και την εξέλιξή του τρία βιβλία που τα έλεγα κλασικά και που τα θεωρούσα αρκετά ώστε να αντλώ από αυτά όλα όσα χρειαζόμουν για την ερμηνεία του κόσμου γύρω μου. Είχα διαβάσει αρκετά ως τότε, τα τρία αυτά βιβλία όμως ήταν (έτσι έλεγα) το απόσταγμα της γνώσης που χρειαζόμουν να κρατήσω. Ήταν:
"Το μηδέν και το άπειρο" του Καίστλερ για να εξηγώ την επανάσταση δηλαδή το παρελθόν.
"Το 1984" του Όργουελ για να εξηγώ την πολιτική κατάσταση κι επομένως το παρόν.
"Ο θαυμαστός καινούριος κόσμος του Χάξλεϋ" για να προβλέπω το μέλλον.
[Σημείωση: Είχα κι ένα ακόμα βιβλίο, "Τα πονοτρόνια και οι Αναρχικοί του Απόλυτου" του Διαμαντή Φλωράκη για να καταλαβαίνω τον κόσμο, αλλά αυτό το κρατούσα δικό μου και δεν το κοινοποιούσα σε γνωστούς και φίλους.]

Διαβάζοντας εκθέσεις όπως η παραπάνω τείνω να επιστρέψω στα συμπεράσματα της νιότης μου όχι πια από αυθάδεια αλλά από βαριεστημέρα.
Ποιος δεν καταλαβαίνει ότι ο κόσμος αλλάζει ραγδαία; Και γιατί να ονομαστεί 4η βιομηχανική επανάσταση η ένωση του φυσικού, ψηφιακού και βιολογικού κόσμου; ... και μάλιστα χτισμένη αυτή η ένωση πάνω στην 3η ονομαζόμενη βιομηχανική επανάσταση της ψηφιακής εποχής; Ποια είναι η 1η και ποια η 2η; 
Τα αναφέρω αυτά τα δυο σημεία για να δείξω ότι ο συγγραφέας πιάνει πασίγνωστες διαπιστώσεις και συμπεράσματα, τα βαφτίζει με τρόπο εντυπωσιακό, προσθέτει και μερικά πασίγνωστα διλλήματα (ηθικής τάξης) και φτιάχνει ένα άρθρο εντυπωσιασμού και μόνο σαν πρόλογο σε ένα κατά τα άλλα πολύ αξιόλογο φόρουμ. 

Ας πω λοιπόν την τελική μου αντίρρηση:
Ο (ανθρώπινος) κόσμος γνώρισε δυο οικονομικού τύπου επαναστάσεις από τις οποίες σαρώθηκε ο παλιός κόσμος και αναδείχτηκε μια νέα πραγματικότητα. Η γεωργική επανάσταση 6-7 χιλιάδες χρόνια π.Χ. και η βιομηχανική επανάσταση περίπου 2 χιλιάδες χρόνια μ.Χ., στην οποία ακόμα ζούμε. Ο σοσιαλισμός ήταν και είναι απλά μια άλλη πρόταση διαχείρισης της βιομηχανικής κοινωνίας. Υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι οδηγούμαστε σε μια νέα επανάσταση που μπορεί να είναι βιολογικής μορφής, ενορατικής ή κάτι άλλο, της οποίας όμως ακόμη μερικά μόνο στοιχεία αναγνωρίζουμε σημερα. Αν ο κόσμος επιζήσει μερικές χιλιάδες χρόνια ακόμη, θα την δούμε σαν είδος κι αυτήν. 
Ο Στήβεν Χώκινς, ο μεγαλύτερος εν ζωή φυσικός επιστήμονας, πρόκειται αυτές τις μέρες, στις 26 Ιανουαρίου και 4 Φεβρουαρίου να κάνει ανακοινώσεις στο BBC. Με τις διαλέξεις του αυτές πρόκειται να καταθέσει την άποψή του ότι ο (ανθρώπινος) κόσμος μας θα καταστραφεί σε χίλια ή δέκα χιλιάδες χρόνια και ότι το ανθρώπινο είδος μάλλον θα επιβιώσει μετοικώντας σε άλλους πλανήτες. Ίσως αυτή να είναι μια νέα επανάσταση. Ίσως να γίνουμε matrix, ίσως η τεχνητή νοημοσύνη να μας καταστήσει (ως ανθρώπινα σώματα) περιττούς.
In the year 2525 έλεγε το τραγούδι που το '68 ή '69 μου έφερε να ακούσω ένας άλλος Γρηγόρης Β., κολλητός μου φίλος τότε. Το παραθέτω για όποιον ήθελε να θυμηθεί προφητείες ... και θυμίζω τους τελευταίους του στίχους:

In the year 9595
I'm kinda wondering if man is gonna be alive
He's taken everything this old earth can give
And he ain't put back nothing

Now it's been 10,000 years
Man has cried a billion tears
For what he never knew
Now man's reign is through
But through the eternal night
The twinkling of starlight
So very far away
Maybe it's only yesterday

(και η μετάφραση ... δική μου)

Το έτος 9.525
αναρωτιέμαι αν ο άνθρωπος θα ζει ακόμα
θα έχει πάρει πια όλα όσα μπορούσε να του δώσει η γρια γη
χωρίς αυτός να της έχει δώσει πίσω τίποτε

Τώρα πέρασαν 10.000 χρόνια
Ο άνθρωπος έχει χύσει εκατομμύρια δακρύων
για όσα ποτέ του δεν έμαθε
Τώρα η κυριαρχία του τελειώνει
Αλλά μέσα στο αιώνιο φως
το τρεμόσβησμα των άστρων
το τόσο μακρινό
μπορεί να είναι απλά το ... χτες

Ας επανέλθω τώρα σε ενα ζήτημα που για τη δική μου σκέψη είναι κρίσιμο. 
Η τεχνολογία θα προχωρά, η οικονομία θα την ακολουθεί και η πολιτική θα έπεται. Οι τάξεις, οι φυλές, οι κάστες, θα προσπαθούν μέσω της ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ να εκμεταλλευτούν και να οικειοποιηθούν για λογαριασμό τους την ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ όπως θα την έχει καθορίσει η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ. Φυσικά θα υπάρχουν διαλεκτικές συνδέσεις και επαναδράσεις των επομένων σταδίων στα προηγούμενα και η ελικοειδής εξέλιξη θα προχωρά. Ωστόσο η βασική σειρά θα είναι αυτή.
Χωρίς την γεωργοκτηνοτροφία δεν θα υπήρχαν πλεονάσματα για αφέντες και επομένως ούτε δούλοι για να τα πολλαπλασιάζουν. Χωρίς την μαζική παραγωγή δεν θα μεταστρεφόταν η οικονομική διαδοχή εργασία-μοίρασμα-κεφάλαιο (άνιση κατανομή στο μοίρασμα αλλά αυτό επέτρεπε την συγκέτρωση πλούτου) στην αναστροφή της σειράς που επέβαλε η βιομηχανική επανάσταση κεφάλαιο-μοίρασμα-εργασία, βάζοντας το κεφάλαιο μπροστά, δημιουργώντας την μισθωτή εργασία και φτιάχνοντας έτσι τον Καπιταλισμό.
Για περισσότερα στον ίδιο τον Μαρξ που τα ανέλυσε.

Προηγείται λοιπόν η τεχνολογία που επιτρέπει έναν τρόπο παραγωγής, ύπαρξης του ανθρώπου πάνω στη γη (οικονομία) και ακολουθεί η οργάνωση (πολιτική) αυτού του τρόπου. Εκεί έρχεται ο Αλέξανδρος Κόντος, με τη σκέψη του οποίου συμφωνώ, και λέει ότι αυτή η ανάλυση κάνει λάθος βάζοντας μπροστά την τυχαιότητα (ανακαλύψεις), ορίζοντας ως γενεσιουργό αιτία το αντικείμενο της μοιρασιάς και θεωρώντας ότι η πολιτική δεν είναι παρά το επιστέγασμα αυτών των σχέσεων. Όχι, λέει, υπάρχει ένα φωτεινό παράδειγμα όπου προηγήθηκε η πολιτική κι ακολούθησαν τα άλλα, άσχετα από το πως διαμορφώθηκαν οι λεπτομέρειες της ιστορίας. Το παράδειγμα αυτό είναι η Ελλάδα.

Στην Ελλάδα (ενν. ότι όχι βέβαια στη νέα) το πολιτικό σύστημα έπαιξε σημαντικότερο ρόλο στην οργάνωση της ζωής των ανθρώπων. Δεν έφτιαξαν το παραγωγικότερο σύστημα αλλά το δικαιότερο (κατά την αντίληψή τους). Προσπάθησαν με τους αρχαίους τρόπους, την βασιλεία των ομηρικών χρόνων (καμιά σχέση με την σημερινή ή την μεσαιωνική βεβαίως), προχώρησαν με την αριστοκρατία, την ανέτρεψαν με την τυραννία και κατέληξαν στη Δημοκρατία. Στο σύστημα όπου ο λαός όχι μόνο αποφασίζει αλλά κυρίως διοικεί, κυβερνά, κρατεί. Γιατί δημοκρατία σημαίνει να κρατεί ο δήμος, δηλαδή να κυβερνά ο λαός. και για να κυβερνά ο λαός, ένας μόνο τρόπος υπάρχει, η κλήρωση και η εκ περιτροπής ανάληψη ΟΛΩΝ των αξιωμάτων από ΟΛΟΥΣ. Ελάχιστες εξαιρέσεις ίσως επιτρέπονταν για περιορισμένο μόνο χρόνο και συγκεκριμμένες δουλειές. Οι θέσεις των κυβερνητών και των δικαστών και των ελεγκτών κλπ. ήταν όλες κληρωτές και καταλαμβάνονταν από όλους εκ περιτροπής.

Δεν θα επιμείνω περισσότερο στην ανάλυση των πλεονεκτημάτων του ελληνικού πολιτεύματος που είναι η δημοκρατία. Θα αναφέρω μόνο δύο πράγματα.
Πρώτον, η δημοκρατία γέννησε το ελληνικο θαύμα των 6ου έως 4ου αιώνων πΧ. Έδωσε αποδείξεις ότι είναι το πολίτευμα των πολιτών και πως γι αυτό αξίζει να δοκιμαστεί και πάλι.
Δεύτερον, αν δεν δούμε το τέλος (τον σκοπό) ποτέ δεν θα κάνουμε σωστά την αρχή. Όσο προχωράμε με την τεχνολογία στα τυφλά, σε εργαστήρια και θαλάμους ανεξέλεγκτους από τους πολίτες, η οικονομία θα διαμορφώνεται με τρόπους που πάντα θα μας εκπλήσσουν, που πάντα θα μας αφήνουν πίσω και επομένως η οργάνωση αυτών των οικονομιών θα βρίσκεται όλο και πιο πολύ στα χέρια των μειοψηφιών που κυβερνούν και θα κυβερνούν τον κόσμο.

Το αίτημα της δημοκρατίας, της πραγματικής δημοκρατίας κι όχι της ολιγαρχίας με δημοκρατικό προσωπείο, είναι πιο επίκαιρο από ποτέ, κι ας πιστεύει ο κόσμος ότι πρόκειται για μια περιττή πολυτέλεια.
Όπως λέει ο Αλ. Κόντος, το μέλλον της ανθρωπότητας κρύβεται στο παρελθόν της Ελλάδας.