Θα σπάσουμε πολύ πλάκα με τον Γιαν Φαμπρ που ορίστηκε καλλιτεχνικός διευθυντής του "Ελληνικού Φεστιβάλ". Αυτό θα συμβεί για πολλούς λόγους μεταξύ των οποίων αναφέρω τους παρακάτω οκτώ:
Πρώτον γιατί ο ίδιος δεν θέλει να είναι διευθυντής (έστω και καλλιτεχνικός) αλλά θεράπων ιατρός του άρρωστου φεστιβάλ μας. Αυτό σημαίνει ότι θα αγνοήσει τις διοικητικές λεπτομέρειες που θα του σκάψουν τον λάκκο και θα ασχοληθεί αφ' υψηλού με το κοσμοπολίτικο μέρος του θεσμού, με το μόνο που τον ενδιαφέρει δηλαδή επιλεκτικά.
Δεύτερον γιατί δεν θα είναι του γνωστού ως "ελληνικού φεστιβάλ" αλλά ενός κατ' ουσίαν βέλγικου που θα ονομάζεται "φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου". Η μετονομασία δίνει άφθονη τροφή στις κατηγορίες για αφελληνισμό του φεστιβάλ που ήδη εκτοξεύονται.
Τρίτον γιατί έχει άποψη ισχυρή που δεν είναι διαπραγματεύσιμη σε μια Ελλάδα όπου όλα είναι υπό διαπραγμάτευση. Σίγουρα θα λυθεί το συμβόλαιό του πριν την ώρα του. Αν κάτι πρέπει να προσέξει κανείς σε αυτό το συμβόλαιο -τώρα που θα υπογράφεται- αυτό το κάτι δεν βρίσκεται στους όρους δουλειάς του (που δεν θα τους συζητάει) αλλά στις πιθανές απαιτήσεις για αποζημιώσεις που θα μπορεί να εγείρει όταν απολυθεί.
Τέταρτον γιατί έχει μια μανία με το γυμνό που στην πουριτανική ορθόδοξη Ελλάδα θα προκαλέσει σοκ. Ήδη κυκλοφορούν μερικές μουσικοχορευτικές παραγωγές του που θα τις έλεγα όμορφες για όποιον τις δει χωρίς παρωπίδες. Βεβαίως είναι και ολίγον ακατανόητες αλλά αυτή είναι μια σύγχρονη αρρώστια (ένα σαράκι του σικέ κόσμου στον οποίο ζούμε) να θέλει η τέχνη να είναι ακαταλαβίστικη. Στις παραγωγές του το γυμνό κυριαρχεί με τρόπο προκλητικό και τα σχόλια που τις ακολουθούν στο youtube και στο facebook είναι θανατηφόρα.
Πέμπτον γιατί σκοπεύει συνειδητά να αγνοήσει όλους τους ελεύθερους Έλληνες καλλιτέχνες και να σεβαστεί μόνο τους θεσμούς (εθνικό, λυρική κλπ) με αποτέλεσμα και άδικος να γίνεται και αντιδράσεις οργανωμένες να προκαλεί.
Έκτον γιατί όλο του το πρόγραμμα, όπως ο ίδιος το περιέγραψε ασαφώς, θα είναι είτε καθαρά δικό του (τα έργα του) ή βελγικό, με καλλιτέχνες δηλαδή που γνωρίζει και εμπιστεύεται. Στη συνέντευξή του έδειξε και μια βελγική σημαία για να μεταδώσει το σήμα ότι το έργο του θα είναι πολυπολιτισμικό όπως πολυπολιτισμική είναι και η εθνική ομάδα της χώρας του. Ότι αυτοί οι σκούροι και μαύροι δίπλα στους αυτόχθονες είναι υπήκοοι των πρώην αποικιών ή οικονομικοί μετανάστες δεν του λέει τίποτε; Σε εμάς λέει!
Έβδομον γιατί με τους Έλληνες θα ασχοληθεί -όπως είπε ο ίδιος- τον τέταρτο χρόνο του συμβολαίου του. Μέχρι τότε άλλα έχουν προτεραιότητα.
Όγδοον γιατί είναι Συριζαίικη επιλογή στη θέση ενός ανθρώπου που είχε διακομματική αποδοχή (του Λούκου).
Θέλετε κι άλλους λόγους;
Δεν μου αρέσουν τα φεστιβάλ. Τα τελευταία στα οποία πήγα ήταν της ΚΝΕ και του Ρήγα, πήγα και πρόπερσι στο Φάληρο που είχε κάνει η νεολαία Σύριζα κι όπου ο Τσακαλώτος ήταν και πάλι στο ταμείο, όχι του κράτους ακόμα, αλλά του πάγκου με τα σουβλάκια τότε.
Στο φεστιβάλ Αθηνών έχω δει παράσταση του "μεγάλου" Βασίλιεφ και μούτζωσα αλλά δέχομαι ότι επί Λούκου γινόταν καλή δουλειά με βάση αυτό που θεωρούν ως "καλό" εντελώς συμβατικά και προσχηματικά οι τεχνοκριτικοί. Θα προτιμούσα να αναδεικνύονται δουλειές Ελλήνων και ειδικά συγκροτημάτων νεανικών που επιβιώνουν με δυσκολίες σε κάτι υπόγεια. Θα προτιμούσα να έχει επιλεγεί ένας διαπρεπής Έλληνας όπως ο Δημήτρης Παπαϊωάννου ή ο Βαγγέλης ή ας έμενε ο Λούκος. Αυτή την φασαρία με τον Φαμπρ μέχρι να απολυθεί δεν την αντέχω. Κι αν υπάρχει ένας και μοναδικός λόγος για να τον συμπαθήσω, είναι όλος αυτός ο κουρνιαχτός που σηκώθηκε μονομιάς εναντίον του, συμπεριλαμβανομένης και της δικής μου συμβολής.
Ένα μόνο συμπέρασμα: Όλη αυτή η ιστορία με την Τέχνη είναι σήμερα τόσο άρρωστη που ξεπερνά τις χειρότερες στιγμές στην ιστορία της. Καταπληκτική φτώχεια σε ιδέες, ανοησίες που προβιβάζονται σε πρωτοπορίες, γελοιότητες που εκτοξεύονται από τα σαλεμένα πλήθη των τεχνοκριτικών στα ουράνια για να πέσουν λίγα χρόνια αργότερα στα κεφάλια των ανθρώπων σαν κουτσουλιές!