Τετάρτη 2 Ιουνίου 2021
Η αδιαφορία για την ιστορία μας συνεχίζεται: ΤΑΙΝΙΟΔΡΟΜΟΣ ΚΡΑΚΑΡΗ
Κυριακή 30 Μαΐου 2021
Κυβέρνηση και Δήμος πρέπει να νιώσουν την λαϊκή πίεση
Οι δημότες πρέπει να πιέσουν αφόρητα τον δήμο να ξεκουνηθεί. Όχι να κάνει και πάλι φραστικές εξεγέρσεις ή περιπατητικές ασκήσεις πεδίου. Με δυο πανό και λόγια του αέρα ή τροπολογίες που δεν έχουν άμεσο στόχο δεν γίνεται αγώνας. Αυτό που χρειάζεται η πόλη και πρέπει να κάνει άμεσα ο δήμος είναι:
1.- Να χαρακτηριστεί αμέσως, τώρα, η προς ανάπλαση έκταση των 640 στρεμμάτων ως ΠΕΡΙΟΧΗ ΑΝΑΠΛΑΣΗΣ σύμφωνα με τον νόμο 2508/97 και με τον ίδιο νόμο άρθρο 10 να προχωρήσει ο δήμος σε Πολεοδομική Μελέτη Ανάπλασης, όπως προβλέπει και ο νόμος του 2015 που άλλαξε τις χρήσεις γης. Η μελέτη αυτή θα γίνει από μεγάλο γραφείο με διεθνή διαγωνισμό. Έχει καθυστερήσει ο δήμος τόσο πολύ και τόσο αδικαιολόγητα που θα έλεγε κανείς πως το κάνει επίτηδες. Ως τώρα δεν έχω πει ποτέ κάτι τέτοιο, όμως, οι υποψίες αρχίζουν ήδη να γίνονται σαφείς.
2.- Να κληθεί από τον δήμο ειδικός ερευνητής (εταιρεία), κατά προτίμηση ξένη, που να ελέγξει αν η άδεια που έχουν οι επιχειρήσεις της περιοχής μας είναι νόμιμες και συμβατές με το ευρωπαϊκό κεκτημένο και αν εφαρμόζονται οι προβλέψεις των αδειών αυτών. Και εδώ η καθυστέρηση, οφειλόμενη στο ότι έψαχναν κάτι αντίστοιχο ο Δημόκριτος και το Αστεροσκοπείο, δεν δικαιολογείται. Πρέπει κι αυτό άμεσα να το κυνηγήσει ο δήμος αν θέλει να μας πείσει ότι ενδιαφέρεται πραγματικά για το θέμα και όχι προσχηματικά και μόνον.
Φυσικά, η λαϊκή κινητοποίηση είναι το άλφα και το ωμέγα των αγώνων. Ωστόσο τα δύο παραπάνω σημεία είναι υπόθεση της δημοτικής αρχής και όσο δεν τα προχωρά είναι φυσικό να απογοητεύει τον κόσμο που θεωρεί ότι λύση δεν υπάρχει.
Η κινητοποίηση του κόσμου πρέπει να στρέφεται:
α.- Κατά της κυβέρνησης που δεν διώχνει τον βραχνά από τις ζωές μας.
β.- ,Κατά του δήμου που καθυστερεί και δεν κάνει αυτά που του αναλογούν.
Σάββατο 29 Μαΐου 2021
ΤΟ ΦΩΤΕΙΝΟ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
Ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε "σκοτεινό διάλειμμα" την περίοδο της αντίστασης του ελληνικού λαού στις επιβουλές των ξένων όταν λεηλάτησαν την χώρα μας με αφορμή την χρεοκοπία στην οποία μας οδήγησε η παράταξή του.
Η Πόλη έπεσε σαν σήμερα, 29 Μαΐου του 1453
Σκηνή από την πολιορκία της Κωνσταντινούπολης από τον Μωάμεθ τον Β' όπως την κατέγραψαν οι ζωγράφοι, που έληξε με την πτώση της Πόλης στις 29 Μαΐου 1453. |
Την 29η Μαΐου του 1453 έπεσε η αυλαία του τέλους μιας χιλιόχρονης Αυτοκρατορίας. Έπεσε η Κωνσταντινούπολη και τη θέση της ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας πήρε η Οθωμανική αυτοκρατορία. Την θέση των απολυταρχικών χριστιανών δολοφόνων και απατεώνων των λαών πήραν οι απολυταρχικοί μουσουλμάνοι δολοφόνοι και απατεώνες των λαών. Μια αλλαγή φρουράς, επί τα χείρω καθώς οι νεότεροι, που αντικατέστησαν τους παλαιότερους, ήταν άγριος λαός της στέπας, απολίτιστος, πρώην νομάς, ένας λαός βοσκών και πειρατών της ξηράς.
Έλληνες και Τούρκοι θυμούνται αυτή την επέτειο με τελείως διαφορετικά συναισθήματα. Βλέπουν τα γεγονότα από την δική του οπτική γωνία ο καθείς. Η πτώση της "Βυζαντινής Αυτοκρατορίας" (όπως την αποκαλούν από τον 16ο αιώνα οι δυτικοί για να απαλείψουν την "ρωμαϊκότητά" της) είναι “πληγή” για τους Έλληνες που την θεωρούν ως την μεσαιωνική τους κληρονομιά. Αντίθετα, είναι μια νίκη θριάμβου για τους Τούρκους που γνωρίζουν τις οθωμανικές τους ρίζες.
Η ιστορία είναι γνωστή και δεν θα την επαναλάβω. Λίγοι Ρωμιοί και κάποιοι Ιταλοί (Γενουάτες) υπερασπίστηκαν την Πόλη απέναντι σε μια δύναμη με συντριπτική υπεροχή σε στρατό, πλοία και όπλα. Οι πολλοί νέοι της Ρωμιοσύνης (οι εκατοντάδες χιλιάδες) βρίσκονταν στα μοναστήρια και προσεύχονταν να σωθεί η Πόλη αλλά να σκοτωθούν οι αναθεματισμένοι υπερασπιστές της που ήταν είτε ενωτικοί (Παλαιολόγος) είτε καθολικοί (Ιταλοί) όλοι δηλαδή παπικοί. Πρέπει ακόμη να σημειώσουμε ότι οι σύγχρονη Ελλάδα, όσο κι αν στηρίχτηκε κυρίως στην αρχαία της κληρονομιά, κατά βάση είναι ένα θλιβερό υπόλειμμα της αυτοκρατορίας που κράτησε περίπου εννιακόσια χρόνια (τα επτακόσια εκ αυτών ένδοξα) κι έπεσε το 1453. Λίγο αργότερα έπεσαν και τα τελευταία ελληνικά κράτη, η Τραπεζούς κι ο Μυστράς. Οι σημερινοί Νεοέλληνες είμαστε κατά βάση Ρωμιοί, δηλαδή Έλληνες μετασχηματισμένοι, τροποποιημένοι πνευματικά απ' τον χριστιανισμό και κυρίως την ορθοδοξία.
Την Τρίτη το βράδυ (πριν ξημερώσει ακόμη) 29 Μαΐου 1453 εκδηλώθηκε
η γενική τουρκική επίθεση. Οι πρώτες επιθέσεις αποκρούστηκαν. Όμως η πόλις, εντέλει, εάλω. Απόρροια της Άλωσης ήταν η συνέχιση της εδαφικής προώθησης των
Τούρκων που έγιναν πλέον παράγοντας διαμόρφωσης της ευρωπαϊκής πολιτικής. Στα τέλη του 17ου αιώνα η Οθωμανική Αυτοκρατορία έφτασε στο
απόγειό της, απειλώντας την Βιέννη. Η πρώτη ουσιαστική ανεξαρτητοποίηση εδάφους από την Οθωμανική Αυτοκρατορία ήταν η δημιουργία της Ελλάδας μετά την επανάσταση του 1821.
Παρασκευή 28 Μαΐου 2021
Πώς να ξεφύγουμε από ένα Θάλαμο Αερίων;
Η μακέτα αυτή είναι μια πρόταση δική μου (σε διπλωματική διατριβή) του 2009 με συντελεστή δόμησης 0.4, και περιέχει ενιαίο πάρκο 400 στρεμμάτων. Δηλαδή ακόμη κι έτσι η ανάπλαση θα είναι ένας παράδεισος. Σήμερα ο συντελεστής δόμησης είναι 0.15 και οι χρήσεις πιο βολικές για τον δήμο. |
Σε μια χτεσινή κάρτα-ανάρτηση της Ελισάβετ Μποτώνη που έλεγε απλά «ΖΟΥΜΕ ΣΕ ΘΑΛΑΜΟ ΑΕΡΙΩΝ» έγινε ο παρακάτω διάλογος, με ένα σχόλιο του Λάκη Ιγνατιάδη και μια απάντηση δική μου:
ΛΑΚΗΣ:
«Εδώ
και 6 χρόνια όλα όσα κάναμε (κάτοικοι, δήμος και περιφέρεια Πειραιά
καθώς και παρατάξεις και σύλλογοι) με καταγγελίες, μάζεμα υπογραφών,
πορείες διαμαρτυρίας και έρευνες, όπως και με διάφορες παρουσιάσεις σε
κάποια μέσα, δεν έχουν αποδώσει τίποτα, κανείς δεν μας έδωσε σημασία.
Αυτή είναι η αλήθεια. Η μία επιλογή είναι να συνεχίσουμε ανεβάζοντας τον
πήχη των παρεμβάσεων, ελπίζοντας ότι κάποια στιγμή θα εισακουστούν από
την κυβέρνηση οι δίκαιες διαμαρτυρίες μας και θα μετεγκατασταθεί η Oil
One. Η άλλη επιλογή είναι να αλλάξουμε το αίτημα της μετεγκατάστασης με
την αυστηροποίηση των περιβαλλοντικών όρων λειτουργίας της Oil One και
τη χρήση νέας σύγχρονης τεχνολογίας ώστε να έχουμε τις σχεδόν μηδενικές
επιπτώσεις που έχουν παρόμοιες μονάδες σε Ευρωπαϊκά και Αμερικάνικα
λιμάνια. Το αναγκαίο πάντως είναι να συζητηθεί εξ αρχής το θέμα από τους
άμεσα ενδιαφερόμενους.»
Η ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
«Κατ' επανάληψη έχω γράψει ότι όλα αυτά, αν δεν συνοδεύονται από τα δύο που θα αναφέρω πιο κάτω, είναι απλά μέτρα ψυχολογικής στήριξη των κατοίκων για να νομίζουν ότι κάτι κάνουν και να υπομένουν την κατάσταση. (Παρένθεση: Φυσικά οι κινητοποιήσεις είναι λύση όταν είναι μαζικές, αλλά αυτό έχει αποδειχθεί ότι δεν "δουλεύει" στην περιοχή μας, στις μέρες μας. Ας το προσπαθούμε αλλά μην το υπερεκτιμήσουμε). Δύο πράγματα πρέπει να γίνουν παράλληλα με τις κινητοποιήσεις, τις καθημερινές διαμαρτυρίες τις καταγγελίες, τα ψηφίσματα,τις τροπολογίες. Δύο:
Όπως συμβαίνει πάντα στο Φ/Μ ο διάλογος συνεχίστηκε, εγώ όμως θέλω να τονίσω τα παραπάνω γιατί βλέπω ότι η κοινωνία της πόλης μας δεν έχει ακόμη καταλάβει πλήρως το ΜΕΙΖΟΝ (τι να κάνουμε) και συχνά κατατρίβεται με το ΕΛΑΣΣΟΝ (ποιος φταίει περισσότερο).
Πιστεύει κανείς πως τα σχέδια ανάπλασης τα οποία κατέληξαν το 2003 στο κλείσιμο και γκρέμισμα του εργοστασίου Λιπασμάτων ήταν άμοιρα αυτής της εξέλιξης;
Το γεγονός ότι η Λαφάρτζ ήρθε στο δημαρχείο Δραπετσώνας το 2001 και παρουσίασε το δικό της σχέδιο μετασχηματισμού των Λιπασμάτων σε εμπορικό κέντρο με κάλυψη κάτω του 25% και πράσινο άνω του 50% για τον χώρος της;
Πιστεύει κανείς ότι ο μαρασμός και το κλείσιμο της Μόμπιλ και της ΒΡ ήταν ανεξάρτητες από τα σχέδια ανάπλασης, την πολεοδομική μελέτη που φτιάχτηκε και τον χαρακτηρισμό της περιοχής ως ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΑΝΑΠΛΑΣΗΣ το 1997;
Είναι τυχαίο που η Όιλ Ουάν επανήλθε στη μεταποίηση και η Λαφάρτζ θέλει επέκταση και η ΚΟΣΚΟ ορέγεται λοτζίστικς αφού το 2014 ο χαρακτηρισμός σαν περιοχής ανάπλασης ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ και η Πολεοδομική μελέτη του δήμου Δραπετσώνας εγκαταλείφθηκε από τον νέο δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας;
Η δημοτική αρχή πρέπει σύντομα να συνέλθει. Ο λαός πρέπει να μάθει για να πιέσει σωστά. Η κοινωνία μας πρέπει να αντιδράσει, αλλιώς ελπίδα δεν υπάρχει καμιά και πουθενά.
Τετάρτη 26 Μαΐου 2021
ΚΑΘΩΣ ΠΛΗΣΙΑΖΕΙ Η 29η ΜΑΪΟΥ
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 1918. Μικτή ναυτική μοίρα ελληνικού, αγγλικού και γαλλικού στόλου εισέρχεται στα Στενά και αγκυροβολεί στην Κωνσταντινούπολη. Βλέπουμε το Κιλκίς και διακρίνεται το Αβέρωφ. |
Τρίτη 25 Μαΐου 2021
Πόσοι Νοταράδες κυκλοφορούν ανάμεσά μας;
Ο συμμαχικός στρατός, Γαλλικός, Αγγλικός, Ιταλικός κι Ελληνικός εισέρχεται στην Κωνσταντινούπολη στις 13 Νοεμβρίου 1918. Μαζί τους και 795 Έλληνες στρατιώτες, ενώ στους δρόμους της Πόλης έχουν υψωθεί ελληνικές ,σημαίες.
Πλησιάζει η 29η Μαΐου, η μέρα που πριν από 568 χρόνια "η Πόλις εάλω", έπεσε η Κωνσταντινούπολη στα χέρια των Τούρκων. Από τότε δεν επανήλθε σε ελληνικά χέρια ποτέ. Μόνο το 1918-19, μαζί με τους συμμάχους νικητές του Μεγάλου πολέμου (εκ των υστέρων τον είπαμε Α' παγκόσμιο), μπήκε και δικός μας στρατός, 800 μόνο στρατιώτες έστω και συμβολικά, στην Πόλη, όπως και ένα πλοίο του στόλου μας έφτασε στον Κεράτιο. Σύντομα όμως αποχώρησε το ελληνικό τμήμα, παίρνοντας την εντολή για τη Σμύρνη. Τον στρατό μας τον ήθελαν και για άλλες δουλειές μια και είχε ανοίξει μέτωπο στην Ουκρανία κι οι Γάλλοι βρίσκονταν σε δεινή θέση.
Θα θέλαμε, άραγε, να ήταν δική μας η Κωνσταντινούπολη; Όπως είναι σήμερα, με τα 18 εκατομμύρια Τούρκων (και βάλε), θα μάς έπνιγε. Όπως ήταν τότε, όμως, δεν θα μας κακόπεφτε. Όμως ούτε οι διεθνείς συγκυρίες το επέτρεπαν, ούτε οι δυνάμεις του έθνους τότε το άντεχαν. Δεν διεκδικήσαμε την Πόλη, ενσωματώσαμε όμως την Ανατολική Θράκη και θα την κρατούσαμε αν δεν ήταν το κακό το ριζικό μας. Διώξαμε τον μεγάλο Έλληνα Λευτέρη Βενιζέλο και φέραμε τον ηλίθιο, τον ελιά ελιά και Κωτσο βασιλιά, Κωνσταντίνο. Και πήγαν όλα στράφι, κι η Σμύρνη, κι ο Πόντος κι η Μικρασία κι η Ανατολική Θράκη κι η Πόλη.
Ας αφήσουμε λοιπόν την σύγχρονη Πόλη στην ησυχία της. Ας δούμε εκείνη την παλιά Κωνσταντινούπολη, την βασιλεύουσα, την πιο όμορφη και μεγάλη πόλη του κόσμου, παρά τις πληγές της. Πρώτη φορά πληγώθηκε ανεπανόρθωτα το 1204, διακόσια πενήντα χρόνια πριν την άλωσή της από τους Τούρκους (1453). Ποτέ δεν συνήλθε από εκείνο το κτύπημα. Κατόπιν πληγώθηκε από την διαμάχη ορθοδοξίας παπισμού. Οι αυτοκράτορες ήθελαν την βοήθεια του δυτικού κόσμου που μόνο ο Πάπας μπορούσε να κινητοποιήσει. Γι αυτό ήταν ενωτικοί. Το ιερατείο μισούσε τον Πάπα γιατί θα το είχε σε υποδεέστερη θέση. Για αυτό ήταν ανθενωτικοί.
Το αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν να μην έχει άμυνες η Πόλη των Πόλεων απέναντι στον Μωάμεθ τον πολιορκητή και κατόπιν Πορθητή. Είχε μείνει με πληθυσμό μικρό, γύρω στις ογδόντα μόνο χιλιάδες την κατοικούσαν. Από τους 8.000 υπερασπιστές της οι μισοί ήταν ξένοι, Γενουάτες και κάποιοι μισθοφόροι. Η νεολαία των Ρωμιών βρισκόταν στα μοναστήρια και παρακαλούσε τον Θεό για την σωτηρία της βασιλεύουσας. Είδαμε πόσο εισακούστηκαν. Χρήματα δεν υπήρχαν στα ταμεία. Η Πόλη άντεξε περίπου δύο μήνες κι έπεσε. Όχι από μια κερκόπορτα. Έπεσε γιατί δεν υπήρχε κανείς που να την υπερασπιστεί, εκτός από κάποιες ηρωικές μορφές, που ήταν ελάχιστες. Έπεσε μεταξύ άλλων γιατί ο στρατηγός του Παλαιολόγου, ο Λουκάς Νοταράς είχε πει το περίφημο «Κρειττότερον εστίν ειδέναι εν τη μέση τη πόλει φακίολον βασιλεύον Τούρκων ή καλύπτραν Λατινικήν.» Τον σκότωσε και πούλησε την γυναίκα του σκλάβα ο Μωάμεθ, όταν μπήκε με το φακιόλιό του στην Πόλη, κι ας του παρέδωσε το θησαυροφυλάκιο του κράτους ο Νοταράς για να γλιτώσει. Υπάρχουν παντού και πάντα Νοταράδες, άραγε, ή ήταν δημιούργημα εκείνου του τυφλού μίσους των θρησκευομένων φατριών, ενωτικών και ανθενωτικών; Μπορεί κανείς να πει ότι δεν υπάρχουν και σήμερα φατρίες το ίδιο τυφλωμένες;
Σάββατο 8 Μαΐου 2021
Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΠΑΙΡΝΕΙ ΤΗΝ ΚΑΤΩ ΒΟΛΤΑ
- Είναι λυπηρό να ξεπέφτει η διοίκηση του δήμου τόσο χαμηλά.
- Είναι λυπηρό να μην δέχεται να κάνει έναν ουσιαστικό διάλογο με τους εργαζόμενους του δήμου για θέματα που τους αφορούν όταν της το ζητούν με επιμονή εδώ και καιρό.
- Είναι λυπηρό να βλέπουμε να κρατά τόσο αντεργατική στάση ένας δήμαρχος που θέλει να εμφανίζεται ως αριστερός και που στο παρελθόν αγωνίστηκε κι αυτός δυναμικά για εκείνα που θεωρούσε σωστά.
- Είναι λυπηρό που ο Σύριζα υποστήριξε κι ακόμα στηρίζει αυτήν την δημοτική αρχή. Επικροτεί αυτή την αδιάλλακτη στάση;
Παρασκευή 7 Μαΐου 2021
Πότε θα ασχοληθεί και με τα δύσκολα η δημοτική αρχή;
- Όταν υπάρχει τέτοια αγκύλωση στα εύκολα, τι θα γίνει με τα δύσκολα που έχει μπροστά της η δημοτική αρχή;
- Πόσο περίτρανα θα δείχνει με κάθε της ενέργεια ότι ήταν ΕΤΕΡΟΦΩΤΗ, στηριγμένη στις ΙΔΕΕΣ, τις ΠΡΑΞΕΙΣ και τα ΧΡΗΜΑΤΑ της κυβέρνησης του Σύριζα και της Περιφέρειας της Δούρου και του Γαβρίλη;
- Τώρα που χρειάζεται και η δική της πρωτοβουλία κι η δική της συμμετοχή στις ιδέες και τις πράξεις, γιατί άραγε εμφανίζεται τόσο λίγη;
Ο Εβλιά Τσελεμπή ερωτεύεται την Αθήνα (Δ')
4η ανάρτηση και τελευταία με τον Εβλιά Τσελεμπή και τις εντυπώσεις του από την Αθήνα. Γεγονός είναι ότι ο άνθρωπος, αδαής κι ας ήταν ο πιο σπουδαίος εκ των Οθωμανών, ερωτεύτηκε την Αθήνα και τα καλά της. Εξ ου και ο τίτλος.
Ο Εβλιά Τσελεμπή αποκαλύπτει τον έρωτά του για την Αθήνα του 17ου αι. (ΙV)
ΠΕΙΡΑΙΑΣ: Στη σελ. 185 του βιβλίου του γράφει για τον Πειραιά, το λιμάνι του Δράκου, όπου βέβαια του κάνει εντύπωση το λιοντάρι, αυτό που πενήντα χρόνια αργότερα το πήρε ο Μοροζίνι λάφυρο στη Βενετία μια και δεν μπορούσε να σηκώσει ολόκληρη την Ακρόπολη όπως θα ήθελε:
ΥΜΗΤΤΟΣ
(σελ. 186 του βιβλίου): Ο Εβλιά ανέβηκε και πάνω στον “Τρελό” τον Υμηττό. Του
άρεσαν οι μυρωδιές και δεν παρέλειψε να αναφέρει όλα τα είδη λουλουδιών που
βρήκε ή του είπαν ότι φύονται εκεί.
ΣΟΥΝΙΟ
(σελ. 191 του βιβλίου του): Πήγε και μέχρι το Σούνιο. Άντε πάλι τα μάρμαρα
μπροστά του. Όπου πάει κολώνες και αγάλματα … μένει εκστατικός.
ΚΛΙΜΑ
ΚΑΙ ΛΑΟΣ (σελ. 193 του βιβλίου): Του αρέσουν οι Αθηναίες που τις βρίσκει να
είναι οι πιο όμορφες γυναίκες του κόσμου. Αλλά και οι νεαροί είναι πιο όμορφοι
από τις νεράϊδες του δάσους. Όσο για το κλίμα … υπέροχο! Λέτε να μην την
ερωτεύτηκε την Αθήνα ο Εβλιά; Δείτε τι γράφει στο απόσπασμα αυτό:
ΠΡΟΪΟΝΤΑ
ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ (σελ. 194 του βιβλίου): Πλησιάζει ο καιρός που ο Τσελεμπή θα φύγει
από την Αθήνα. Ξετρελαμένος από το μέλι και τα κεράσια κι από αυτά που βλέπει,
γράφει σαν ποιητής υμνώντας την πόλη. “Κανείς δεν μπορεί να την περιγράψει αυτή
την πόλη, μακάρι να υπάρχει για πάντα” λέει πριν την αφήσει σαλπάροντας για την
Αίγινα.
Πέμπτη 6 Μαΐου 2021
ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑ S.O.S.
Πριν πιάσουμε πάτο, πρέπει κάποιοι να ξυπνήσουν. Πριν να είναι αργά.
Η Αθήνα του 17ου αι. (Από το βιβλίο του Εβλιά Τσελεμπή Γ’ μέρος)
Το Γ' μέρος της ανάρτησης της 19ης Οκτωβρίου 2014. Είναι "Η Αθήνα του 17ου αι. (Εβλιά Τσελεμπή Γ’ μέρος" Οι δύο πρώτες μας αναρτήσεις έγιναν στις 28 και 30 Απριλίου. Συνεχίζω σήμερα. Βλέπουμε πρώτα την Αθήνα του 16ου αιπώνα που είδε κι ο Τσελεμπή. Εδώ είναι η αγορά.
σελ. 178 |
Ξαναβάζω ξεχωριστά το κομμάτι αυτό όπου ο Εβλιά υμνεί αυτά που βλέπει σαν δημιουργήματα θεών.
Παρασκευή 30 Απριλίου 2021
Η Αθήνα του 17ου αι. (Εβλιά Τσελεμπή Β’ μέρος)
Συνεχίζω με την δεύτερη ανάρτηση του βιβλίου του Εβλιά Τσελεμπή. Παραθέτω σελίδες του βιβλίου και δύο σκίτσα εκείνης της εποχής της τουρκοκρατίας, των προπυλαίων και του Παρθενώνα.
*******************************************
Η Αθήνα του 17ου αι. (Εβλιά Τσελεμπή Β’ μέρος)
Στη συνέχεια θα δούμε πώς αντέδρασε ο αυτοκράτορας της Κωνσταντινούπολης στους σεισμούς του Μωάμεθ και θα δείτε τον ειλικρινή θαυμασμό του Εβλιά Τσελεμπί για ό,τι βλέπει. Και θα κατέβουμε από την Ακρόπολη για να δούμε την υπόλοιπη Αθήνα.
Τετάρτη 28 Απριλίου 2021
Η Αθήνα του Εβλιά Τσελεμπή
Με αφορμή έναν διάλογο στο Φ/Μ κοίταξα κάποιες παλιές μου αναρτήσεις. Σε τέσσερις από αυτές, παρουσίαζα ένα ταξιδιωτικό βιβλίο του Εβλιά Τσελεμπή, ενός ξακουστού Τούρκου ιστοριογράφου, λαογράφου, περιηγητή, που είδε τα πέρατα της οθωμανικής αυτοκρατορίας, είδε και την Ελλάδα. Οι αναρτήσεις αυτές έγιναν πριν από 7 χρόνια περίπου, από 17 έως 20 Οκτωβρίου του 2014. Θα τις επαναλάβω γιατί παρουσιάζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον, όχι μόνο για το πως ήταν τα πράγματα εδώ αλλά και για το φριχτό πνευματικό επίπεδο των ανθρώπων που μας κυβερνούσαν ως κατακτητές επί τετρακόσια χρόνια. Καλός άνθρωπος ο Εβλιά Τσελεμπή, μας αγαπά, αλλά δεν έχει τον θεό του ο αθεόφοβος, δεν έχει υπ' όψη του ούτε τι ήταν η Αθήνα ούτε τι έχει γραφτεί γι αυτήν εκατοντάδες ή και χιλιάδες χρόνια πριν από αυτόν. Οι Ρωμαίοι την έκτισαν και μάλιστα 3η στη σειρά. Πρώτα έκτισαν την Φιλιππούπολη, μετά έκτισαν την Κωνσταντινούπολη και 3η έφτιαξαν την Αθήνα. Όλα σε τάξη.
Ο τίτλος της ανάρτησης της 17ης Οκτωβρίου 2014 είναι:
Η Αθήνα του 17ου αιώνα, με τα μάτια του Εβλιά Τσελεμπή και ο Εβλιά Τσελεμπή με τα δικά μου μάτια.
Σκουπίδια και διαμάντια ανακατεμένα.
Έχω παρατηρήσει
ότι κάθε αναφορά στην παλιά Αθήνα γίνεται “ανάρπαστη”, δηλαδή διαβάζεται,
σχολιάζεται, αντιμετωπίζεται θετικά και ευχάριστα. Τέτοιες αναφορές πολλές, που
συγκινούν και προκαλούν ενδιαφέρον, έχουμε για την αρχαία Αθήνα, την Αθήνα του
19ου αιώνα και την Αθήνα του μεσοπολέμου.
Τώρα εδώ, ανάκατα με την συγκίνηση για ό,τι ΒΛΕΠΕΙ, μας ξαναλέει για την ιστορία για να ξέρουμε ότι μπορεί ο Σολομών να έφερε εδώ τους σοφούς, όμως οι Ρωμαίοι ήταν που την έκαναν πόλη και μάλιστα στα χρόνια του Δαβίδ. Έκτισαν πρώτα την Φιλιππούπολη, μετά έφτιαξαν την Κωνσταντινούπολη και μετά, 3η στη σειρά, έχτισαν και την Αθήνα.
Προσοχή,
δεν σκανάρισα το βιβλίο για να το ξευτελίσω και να το κοροϊδέψω. Φυσικά
κοροϊδεύω τα ανιστόρητα μυθεύματα που δείχνουν και το φριχτό επίπεδο των
κυρίαρχων Τούρκων, όμως στις προσεχείς δημοσιεύσεις των επόμενων σελίδων θα
βρείτε και περιγραφές αυτών που είδε και τον άδολο θαυμασμό του γι αυτά και θα
συγκινηθείτε. Επαναλαμβάνω, οι πληροφορίες που κουβαλάει είναι σκουπίδια, αυτά
που βλέπει όμως ως αυτόπτης μάρτυς είναι διαμάντια. Γι αυτό αξίζει νομίζω που
καθίσαμε μαζί και διαβάσαμε ένα μέρος από το βιβλίο του. Προσεχώς θα έχουμε και
συνέχεια.
Κυριακή 25 Απριλίου 2021
Κερατσίνι-Δραπετσώνα: Ύπνε που παίρνεις τα παιδιά, έλα πάρε κι εμένα ...