Σάββατο 16 Ιουλίου 2022

Ο "μύθος" του Πολυτεχνείου

Με αφορμή τα όσα είπε ο υφυπουργός Παιδείας(!) κ. Συρίγος στη Βουλή για τον "μύθο του Πολυτεχνείου" θέλω να σημειώσω τα εξής:

Το Πολυτεχνείο είναι ένα ιστορικό γεγονός, που δεν καλύπτει ένα τριήμερο εξέγερσης και μόνο. Είναι η κορύφωση μιας μακράς διαδικασίας τριών τουλάχιστον χρόνων εξέγερσης του φοιτητικού και λαϊκού κινήματος. Αυτό το κίνημα ξεκίνησε μέσα στην μαύρη επταετία παρά τις διώξεις και την αστυνομική τρομοκρατία Αυτό το κίνημα κατήγγειλε την χούντα διεθνώς, έδειξε το αληθινό της πρόσωπο και την υποχρέωσε σε ενέργειες που την εξέθεταν όλο και περισσότερο. Από την μια σκλήρυνση (βασανισμοί, δίκες , διώξεις) κι από την άλλη διεθνής απομόνωση (δράση Μελίνας, Θεοδωράκη, οργανώσεων, συμβούλιο της Ευρώπης κτλ). Όλα αυτά προκάλεσαν την αφύπνιση του λαϊκού παράγοντα, ανάγκασαν την χούντα σε ενέργειες που έδιναν κι άλλα περιθώρια αντίδρασης (σύνταγμα, δήθεν φιλελευθεροποίηση κτλ) κι έκαναν τις εντός Ελλάδας ισορροπίες εύθραυστες.
Έτσι έγιναν τα γεγονότα που προηγήθηκαν και κορυφώθηκαν στο Πολυτεχνείο, έτσι κατέβηκαν και πάλι τα τανκς, έτσι επικράτησε μια νέα τρομοκρατία κι έτσι τέντωσε το σκοινί κι ήταν έτοιμο να σπάσει. Όταν η (δεύτερη) χούντα έκανε την προδοσία στην Κύπρο, η αντίδρασή της ήταν η ολοσχερής κατάρρευση κι ολοκληρωτική παράδοσή της στους πολιτικούς χωρίς να προκαλέσει λουτρό αίματος ή μια νέα παραλλαγή της δικτατορίας που θα ήταν τα "φυσιολογικά" για αυτήν επόμενα βήματα. Ναι, η προδοσία στην Κύπρο ήταν το γεγονός, το φιτίλι, που τους ανάγκασε σε παραίτηση, όμως η απομόνωση και η απονομιμοποίησή τους ήταν ο αληθινός λόγος φυγής τους. Έξω υπήρχε ένας λαός πρόθυμος να ξεσηκωθεί και να τους λιντσάρει. Αυτό φάνηκε αμέσως μετά την 24η Ιουλίου '74 με τα πάνδημα συλλαλητήρια με κύρια συνθήματα "δώστε την χούντα στον λαό", "ΕΣΑ ΕΣ-ΕΣ βασανιστές" και "φόλα στον σκύλο της ΕΣΑ" κ.α., φάνηκε ακόμη και στην επιστράτευση όπου ο λαός ήταν έτοιμος να στρέψει τα όπλα κατά της χούντας.
Γι αυτό το "Πολυτεχνείο" δεν είναι απλά μια μαρτυρική ιστορία κάποιων ηρώων, πεσόντων ή μη. Είναι η πλήρης απονομιμοποίηση της χούντας, είναι η πάνδημη αποδοκιμασία της, είναι το τέλος της, έστω κι αν καθυστέρησε μερικούς μήνες να συντελεστεί.
Γι αυτό το "Πολυτεχνείο" δεν ήταν μόνο το Πολυτεχνείο, αλλά, μια σειρά αγώνων τριών τουλάχιστον ετών από τις φοιτητικές εκλογές και τις πορείες ως την Νομική και τελικά το Χημείο και το Πολυτεχνείο. Συνέχεια μιας αντίστασης από το ξεκίνημα της χούντας που δεν εκδηλωνόταν παρά μόνο σε συγκεκριμένα γεγονότα (κηδείες Σεφέρη, Παπανδρέου, Παναγούλης, δράση οργανώσεων κτλ).
Μόνο χουντικοί και φιλοχουντικοί (δηλαδή δεξιοί προερχόμενοι από οικογένειες ταγματασφαλιτών και συνεργατών των Γερμανών στην κατοχή) μπορούν (και κυρίως θέλουν) να έχουν άλλη ανάγνωση σαν να μην έζησαν εδώ. Η άλλη ανάγνωση δεν είναι τυχαία, είναι απόκρυψη της ιστορίας επειδή ντρέπονται για αυτήν. Ο Συρίγος ντρέπεται που είναι δεξιός, ντρέπεται που είναι (πολιτικά) απόγονος ενός τέρατος και για να καλύψει τις ενοχές του εφευρίσκει τρόπους ερμηνείας της ιστορίας που τον βολεύουν. Το έκαναν πολλοί πριν από αυτόν, το έκαναν οι χουντικοί, οι βασανιστές και οι οπαδοί τους, ο ΛαΟΣ, η ΧΑ, πιο παλιά η ΕΔΕ κτλ. Το κάνει και η κυβέρνηση Μητσοτάκη που έχει διαδεχτεί ή απορροφήσει όλον αυτόν τον αντιδημοκρατικό πολτό. Δεν θα μένει όμως αναπάντητη αυτή η στρέβλωση κι αυτός ο ψυχαναγκασμός.
Ιδιαίτερα για έναν υφυπουργό παιδείας είναι απαράδεκτο να μιλά έτσι. Κι η αντίδραση που προκλήθηκε είναι δικαιολογημένη. Αναθεωρητές της ιστορίας υπάρχουν, γράφουν, μιλούν, τακτοποιούν τις τύψεις τους ή προβάλλουν τα εγώ του μέσω μιας εξασφαλισμένης δημοσιότητας. Ας κάνουν ό,τι θέλουν στον τομέα αυτόν, η δημοκρατία ανέχεται ακόμα και τους βιαστές της, δεν μπορούν όμως να κυβερνούν και δεν μπορούν να προΐστανται ενός υπουργείου Παιδείας. Αυτό είναι απαράδεκτο και πολιτικό ολίσθημα που πρέπει άμεσα να διορθωθεί.