Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2025

Τούς φτύνουν και λένε ότι ψιχαλίζει

Όταν η Ευρωπαία Εισαγγελέας λέει να αλλάξουμε το άρθρο 86 δεν μιλά ως συνταγματολόγος ούτε ως φιλόσοφος. Όχι βέβαια!

Η κ. Λάουρα Κοβέρι λέει "αλλάξτε το άρθρο αυτό για να μπορέσει να μπει στα γραφεία του ανακριτή σήμερα, στα δικαστήρια αύριο και στις φυλακές αντιμεθαύριο μια διεφθαρμένη κυβέρνηση που το άρθρο αυτό τής δίνει το δικαίωμα να κρίνει η ίδια τον εαυτό της και να τον βγάζει ακόμα και αθώο".

Δεν υπάρχει τίποτε πιο υποτιμητικό για την κυβέρνηση από την διαπίστωση ότι μένει εκτός φυλακής χάρη στο άρθρο 86. Γι αυτό όταν οι κυβερνητικοί χαίρονται που η Λάουρα Κοβέσι έκανε μόνο "υποδείξεις συνταγματικού χαρακτήρα που είναι της αρμοδιότητας της Βουλής " (Γεωργιάδης, Μαρινάκης κτλ) απλά γελοιοποιούνται.
Τούς φτύνουν κι αυτοί λένε ότι ψιχαλίζει.

Αν δεν υπήρχε ο φραγμός του άρθρου 86 θα υπήρχαν ήδη υπό δίωξη αρκετοί υπουργοί της κυβέρνησης και η υπόθεση θα είχε ήδη αγγίξει τον πρωθυπουργό. Δεν είναι λοιπόν το άρθρο 86 μόνο ένα σκαλοπάτι που δυσκολεύει την δίκη, αλλά ένα φράγμα που δεν επιτρέπει την διερεύνηση των σκανδάλων, όπως του ΟΠΕΚΕΠΕ σήμερα αλλά και των Υποκλοπών, της Νοβάρτις, της Ζίμενς, του Βατοπεδίου των Εξοπλιστικών, των Εμβολίων κτλ τα προηγούμενα χρόνια.

Μια επισήμανση

 


Παρουσίαση βιβλιου στο Στέκι


 

Παρασκευή 3 Οκτωβρίου 2025

Αγανάκτησα

Η Ελλάδα είναι αυτή που είναι γιατί οι Έλληνες είναι αυτοί που είναι. Όταν γεράσει ο βουλευτής μας, ψηφίζουμε τον γιο του, το πριγκιπόπουλο.

Στην Αμερική πληρώνουν αυτούς που ξεσκεπάζουν σκάνδαλα, εδώ τούς καταδικάζουν.

Μην ελπίζετε σε τίποτε. Το 2060 ο πληθυσμός της Ελλάδας θα είναι 6-7 εκ. γέροι και γριές.
Συνεχίστε με Μητσοτάκη και Καραμανλή, με Βορίδη, Αυγενάκη, Γεωργιάδη και τα άλλα τα παιδιά.
Δεν αξίζει ο Έλληνας κάτι καλύτερο.

Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2025

Παρουσίαση του βιβλίου μου "ΗΕΤΩΝ"

Την Τετάρτη που έρχεται (8/10/25) θα γίνει μια ακόμη παρουσίαση του βιβλίου μου ΗΕΤΙΩΝ.

Η πρόσκληση λέει:

ΠΑΡΟΥΣΊΑΣΗ ΤΟΥ (διπλού) ΒΙΒΛΙΟΥ
του Γιώργου Τσιρίδη
"ΗΕΤΙΩΝ Ο ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ" και
"ΞΕΝΑΓΟΣ ΜΟΥ Ο ΗΕΤΙΩΝ"
Η παρουσίαση θα γίνει
την Τετάρτη 8 Οκτωβρίου και ώρα 7.30μμ
στο στέκι του λιμανιού της αγωνίας
(Βενιζέλου και Πραξιτέλους 78 Πειραιάς)
Την συζήτηση που θα ακολουθήσει θα συντονίσει ο Σταύρος Μαλαγκονιάρης, δημοσιογράφος
Θα μιλήσει ο Γιάννης Στεφάνου πρώην υπάλληλος του υπουργείου πολιτισμού, χημικός μηχανικός.
Παρέμβαση θα κάνει ο Γαβρίλης Γιώργος επικεφαλής της δημοτικής παράταξης
"Αλλάζουμε τον Πειραιά για όλους και όλες"
Πρόκειται για
Α) ένα μυθιστόρημα (ιστορικό) που εκτυλίσσεται στην αρχαϊκή εποχή και
Β) για μια μελέτη των συνθηκών ζωής στην Κόρινθο και τον Πειραιά τους 8ο και 7ο αι.πΧ.

Νίκος Καπετανίδης


Τιμή στον ήρωα Πόντιο δημοσιογράφο Καπετανίδη, θύμα της γενοκτονίας.

Μπράβο στην Ένωση Ποντίων που θυμάται.
Όπως καταγράφει το Δ.Τ. της Ένωσης:
Εκεί στον Πόντο, το 1921, ο τριανταδυάχρονος δημοσιογράφος Νίκος Καπετανίδης, με περασμένη την αγχόνη στο λαιμό του, χωρίς κουκούλα στο ικρίωμα φώναξε λίγο πριν ξεψυχήσει: «ΖΗΤΩ Η ΕΛΛΑΣ».

Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2025

Τραμπ εις αναζήτηση Νόμπελ Ειρήνης

Ο Τραμπ παρουσίασε χτες το βράδυ ένα σχέδιο 20 σημείων για τερματισμό του πολέμου στην Γάζα. Πρόκειται για μια συμφωνία ανακωχής των Παλαιστινίων με πρόβλεψη για εξαφάνιση της Χαμάς. Φυσικά δεν είναι μια "δίκαιη" συμφωνία δεδομένου ότι η Χαμάς επιτέθηκε πρώτη επιδιώκοντας τον πόλεμο για να αποτρέψει τις συμφωνίες Ισραήλ-Αράβων και βρίσκεται εξαρχής εν αδίκω. Κι αφού έχασε τον πόλεμο, τής δίνεται απλά μια τελευταία ευκαιρία ανακωχής.

Όπως βλέπω σήμερα το πρωί από τα διάφορα ειδησεογραφικά πρακτορεία, το σχέδιο Τραμπ έγινε αμέσως αποδεκτό από τα ευρωπαϊκά και αραβικά κράτη παρόλο που γέρνει μονομερώς κι εμφανώς προς τις επιθυμίες του Ισραήλ. Η Χαμάς φυσικά αντιδρά. Είναι χαρακτηριστική η ανακοίνωση του Παλαιστινιακού Ισλαμικού Τζιχάντ, συμμάχου της Χαμάς, που κατήγγειλε ότι το σχέδιο Τραμπ επιβραβεύει την επιθετικότητα του Ισραήλ εναντίον του παλαιστινιακού και ότι το Ισραήλ επιδιώκει να επιβάλει μέσω των ΗΠΑ όσα δεν κατάφερε να πετύχει με τον πόλεμο. Έτσι είναι, αλλά, δεν θα μπορούσε να γίνει και αλλιώς. Εξάλλου, αν η συμφωνία που δίνει στο Ισραήλ αυτά που θέλει δεν γίνει αποδεκτή, τότε ο πόλεμος θα συνεχιστεί μέχρι το Ισραήλ να πάρει αυτά που θέλει δια της βίας.
Η Χαμάς έπαιξε ένα αιματηρό και ύπουλο παιχνίδι κι έχασε γιατί οι αντίπαλοί της αποδείχτηκαν πιο αιματηροί και ακόμα πιο ύπουλοι από αυτήν και -καθώς ήταν και πιο δυνατοί- κατέληξαν να είναι νικητές. Τώρα οι ηττημένοι καλούνται να αποδεχτούν την ήττα. Δεν είναι εύκολο αλλά ίσως είναι και το μόνο εφικτό.

Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025

Γίνονται τελικά δυνατά ακόμα και τ' αδύνατα!

Η κυβέρνηση αποδέχτηκε τελικά την εκταφή των οστών του γιου Ρούτσι παρόλο που -όπως έλεγε- ήταν ΑΔΥΝΑΤΟ να επηρεάσει την δικαιοσύνη. Όταν είδαν ότι πάει να ξαναγίνει το Σύνταγμα στέκι αγανακτισμένων, τότε "γίναν δυνατά τ' αδύνατα" που λέει η Λίνα Νικολακοπουλου (με την φωνή της Ελευθερίας σε μουσική Ντινκιτζιάν).

Όμως θα γίνει εκταφή ΜΟΝΟ για το DNA κι όχι για τοξικολογική εξέταση. Γιατί; Είναι σαν να θέλει η πόρνη να κρυφτεί αλλά να μην την αφήνει η φύση της. Μα τέλος πάντων τι φοβούνται; Κι αν βρεθεί ξυλόλιο, μήπως θα εί ναι κυβερνητικό φορτίο; Επομένως τι φοβούνται τόσο πολύ;
Να φτιάχνεις Αγαναχτισμένους λόγω μνημονίων και φτώχειας που επιβάλεις, είναι σχεδόν φυσιολογικό και κάπως αναμενόμενο. Να φτιάχνεις Αγαναχτισμένους λόγω περιέργειας και μυστηρίου (το οποίο ενισχύεις παντοιοτρόπως) είναι μάλλον επίτευγμα μιας κυβέρνησης που απλά έχει αλλεργία σε κάθε είδους αλήθεια, σε κάθε είδους έλεγχο, σε κάθε είδους κριτική. Είναι αρρώστια.
Κι εμείς..., όπως το λένε οι στίχοι παρακάτω:
"Κι όλο κάτι λέω
κάποια αγάπη κλαίω
κι όλο μέσα μου θρηνώ χαλάσματα"


Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2025

Δημοκρατία αλά Φράνκα κι αλά Γκρέκα

Ηλίθιοι Γάλλοι!!! Όταν εμείς φιλοσοφούσαμε αυτοί έτρωγαν βελανίδια. Πέντε χρόνια φυλακή στον Σαρκοζί, τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, έριξαν γιατί υπάρχουν υποψίες ότι τον βοήθησε προεκλογικά ο Καντάφι.

Ηλίθιοι Γάλλοι! Τίποτε δεν έμαθαν από εμάς τους Έλληνες. Που βάζουμε φυλακή αυτούς που αποκαλύπτουν τα σκάνδαλα και τους μάρτυρες που βεβαιώνουν το έγκλημα.
Δεν βλέπουν ότι υπήρξε συνωμοσία;
Δεν βλέπουν ότι υπάρχει παραγραφή;
Δεν βλέπουν ότι τα αδιευκρίνιστα ποσά ήρθαν από μια θεία από την Αφρική;
Θα πάει ένας Πρόεδρος, ο Σαρκοζί, στην φυλακή;
Ε, καλά, θα πάει αλλά δεν είναι Έλληνας, ένας χαζο-Γάλλος είναι, ένας ηλίθιος που δεν σκαμπάζει από δημοκρατία αλά Γκρεκ.

Πάλι καλά να λες!


Η ακύρωση της συνάντησης Ερντογάν-Μητσοτάκη με μια απλή μονομερή απόφαση του Τούρκου προέδρου χωρίς καν διαβούλευση, το «άσε Κυριάκο, μην έρθεις έχω πιο σοβαρά πράγματα από εσένα» χαρακτηρίστηκε από όλα τα ΜΜΕ ως κόλαφος για την Ελλάδα και προσωπικά τον Μητσοτάκη. Κι αυτό γιατί ο Μητσοτάκης πήγε ουσιαστικά μόνο και μόνο για αυτήν την συνάντηση στην Νέα Υόρκη. Με δεδομένο μάλιστα ότι ο Τραμπ ζήτησε (με λόγια κολακευτικά) από τον Ερντογάν να τον επισκεφτεί στην Ουάσιγκτον για συνομιλίες και για ντηλ, η ακύρωση του ραντεβού του Τούρκου με τον Μητσοτάκη μοιάζει με κανονικό φτύσιμο και προσβολή διεθνούς εμβέλειας.

Αν το εξετάσουμε όμως λίγο πιο προσεκτικά, θα δούμε ότι η ακύρωση αυτή γλυτώνει τον Μητσοτάκη από κάτι χειρότερο σαν εικόνα. Γιατί η συνάντηση θα γινόταν στο "Σπίτι της Τουρκίας" που είναι ένας ουρανοξύστης στην Νέα Υόρκη με χαρακτηριστικά ανακτόρου της Τουρκίας μέσα στις ΗΠΑ. Ο Ερντογάν θα έσερνε τον Μητσοτάκη στο Σπίτι της Τουρκίας εκπέμποντας την εικόνα του σουλτάνου ή περιφερειακού ηγέτη που υποδέχεται τον υποτελή του στο ανάκτορό του. Κι αυτή η εικόνα θα ήταν ίσως ακόμη χειρότερη από το φτύσιμο που δέχτηκε ο πρωθυπουργός από τον Ερντογάν.
Ουδέν κακόν λοιπόν αμιγές καλού ακόμη και για τον Μητσοτάκη μετά τον διεθνή εξευτελισμό

Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2025

Η ΑΡΓΟΝΑΥΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ

 Μια κι ανάρτησα ήδη δυο αποσπάσματα από το ανέκδοτο βιβλίο μου "Αργοναυτική Εκστρατεία, Μήδεια και Ιάσων" θα κλείσω αυτόν τον κύκλο εξηγώντας μερικά πράγματα γύρω από αυτή την μυθική εκστρατεία που έγινε γύρω στο 1.300 π.Χ. μια ή δυο γενιές πριν τον Τρωικό Πόλεμο. Όπως στο βιβλίο, έτσι κι εδώ, θα εξετάσω το θέμα σε δύο ταμπλό:

1) Στο επίπεδο των θνητών, η εκστρατεία είναι μια ιστορία ηρώων που πέτυχαν έναν άθλο ανοίγοντας κανούργιους δρόμους την εποχή του Χαλκού, και
2) Σε επίπεδο αθανάτων είναι μια σύγκρουση θεοτήτων, από την μια των πατριαρχικών Ολυμπίων με επικεφαλής τον Δία και από την άλλη των μητριαρχικών και πρωταρχικών θεών με επικεφαλής την Μεγάλη Μητέρα.
Τα δυο αυτά επίπεδα εξηγώ στο εισαγωγικό σημείωμα του βιβλίου που το παραθέτω εδώ.

ΙΣΤΟΡΙΑ:
Η αργοναυτική εκστρατεία στον κόσμο των θνητών.
Στον κόσμο των θνητών η αργοναυτική εκστρατεία είναι ένα έπος ηρώων, ξεχωριστών ανθρώπων με ακατάβλητη δύναμη ψυχής και θέλησης κι ικανότητες. Είναι ένα εγχείρημα που έγινε για να επιτευχθεί το ως τότε αδύνατο. Ούτε τον Βόσπορο είχαν περάσει πλοία απ’ την Προποντίδα προς την Μαύρη Θάλασσα ούτε είχαν ποτέ χαρτογραφηθεί οι ακτές του Άξενου Πόντου και γι αυτό εξάλλου λεγόταν “άξενος”. Οι αργοναύτες τα κατάφεραν και πέρασαν από το Αιγαίο στην Μαύρη Θάλασσα.
Έτσι άνοιξε διάπλατα ο δρόμος για το εμπόριο και για όλους τους κατοπινούς εποικισμούς. Στον κόσμο των θνητών το χρυσόμαλλο δέρας συμβολίζει τον πλούτο της Μαύρης Θάλασσας, τον χαλκό και τον χρυσό που έχουν τα παράλια κι οι πρόποδες του Καυκάσου. Ο Ιάσων είναι ένας καπετάνιος, ο Άργος επιδέξιος κατασκευαστής κι ο Αιήτης ο βασιλιάς της Κολχίδας, μιας λίγο βαρβαρικής και λίγο πολιτισμένης χώρας.
Σ’ αυτό το πλαίσιο κινήθηκαν οι αργοναύτες κι όλη η εκστρατεία που οργανώθηκε με την προτροπή του Πελία ακριβώς για να αποτύχει ο Ιάσων. Θνητοί ήρωες κωπηλάτησαν, μόχθησαν και κουβάλησαν με τα χέρια τους την Αργώ από μια ακτή σε μιαν άλλη. Πάλεψαν με ό,τι βρήκαν μπροστά τους ακόμη και με ανυπέρβλητα εμπόδια και νίκησαν. Υπέταξαν τα στοιχεία της φύσης περιπλέοντας τον γνωστό κόσμο, νίκησαν και τους θνητούς εχθρούς τους που θέλησαν να τούς εμποδίσουν.
Βρήκαν κύριο σύμμαχο μες στις εχθρικές γραμμές την κόρη του Αιήτη, την πριγκίπισσα Μήδεια. Με την βοήθειά της πέτυχαν το αδύνατο και -όσο κι αν ταλαιπωρήθηκαν στον γυρισμό- τελικά επέστρεψαν με το τρόπαιο. Για κόσμο των θνητών, η δύναμη, η πονηριά, η γενναιότητα κι η τύχη ήταν εφόδια αρκετά για να τα καταφέρουν. Τα κατορθώματά τους ήταν εξηγήσιμα κι οι μεγάλες τους νίκες αληθινές. Αυτό είναι η ιστορία, η πεζή διήγηση της ζωής των θνητών μέχρι τον θάνατό τους.
----------
Όμως τα πράγματα δεν γίνονται ποτέ με έναν μόνο τρόπο κι ούτε περιγράφονται πάντα με μια μόνον αφήγηση. Οι μύθοι και οι παραδόσεις δίνουν άλλες περιγραφές για τους ίδιους άθλους. Κοντά στους αγώνες των θνητών, παράλληλα με αυτούς, διεξάγεται μια μάχη θεών, σε ένα επίπεδο όπου όλα έχουν σκοπό κι όλα συνδέονται με αόρατα νήματα.
----------
ΜΥΘΟΣ:
Η αργοναυτική εκστρατεία στον κόσμο των θεών.
Στον κόσμο των θεών και των τιτάνων τα θαύματα είναι η ουσία της ύπαρξης. Τίποτε δεν γίνεται τυχαία, όλα εντάσσονται σε θεϊκά σχέδια. Κι όταν πια ακόμη και τα θεϊκά σχέδια ναυαγούν ή βρίσκουν αδιέξοδα, έρχεται μια λύση από το υπερπέραν, από τον τετραδιάστατο κόσμο όπου ο χρόνος δεν δεσμεύει. Στον κόσμο των θεών η αργοναυτική εκστρατεία είναι δικό τους έργο, όπως κι όσα προηγήθηκαν ή ακολούθησαν. Αυτοί κατευθύνουν, προβλέπουν, διορθώνουν τις πορείες των ηρώων. Για τους θνητούς οι πράξεις είναι πεζές, συμβαίνουν στην στεριά και την θάλασσα, είναι ηρωικές ή ατρόμητες, αλλά, πάντως ανθρώπινες κι όχι υπερφυσικές. Παράλληλα με την ιστορία των θνητών γράφεται ο μύθος των θεών που παίζουν σε έναν κόσμο χωρίς όρια. Πετούν πάνω από όρη, βυθίζονται στα βάθη των ωκεανών, επισκέπτονται το μέλλον ή το παρελθόν. Δίνονται αγώνες των τιτάνων εναντίον των θεών και μάχες της παλιάς μητριαρχικής θρησκείας κόντρα στην νέα πατριαρχική. Αυτά είναι πράγματα που οι θνητοί δεν τα βλέπουν. Ο κόσμος λειτουργεί στα δυο επίπεδα που είναι συμβατά χάρη στους μύθους και την ιστορία. Ο μύθος για τους θεούς κι η ιστορία για τους θνητούς.
Για την ανθρώπινη ιστορία ο Ιάσων στέλνεται στην Κολχίδα για έναν αδύνατο άθλο. Για την μυθολογία ισχύουν άλλου τύπου διαμάχες. Ο Δίας μπλέκεται σε μια μάχη με την Μεγάλη Μητέρα που θέλει να πάρει τα ηνία στον Ουρανό και στις καρδιές των ανθρώπων. Η Εκάτη, ο Αιήτης ο Φρίξος, το Χρυσόμαλλο Κριάρι, η Μήδεια, ο Άργος, η Κίρκη συνιστούν το σκηνικό αυτής της μάχης., Το δέρας κρεμιέται στην ιερή βελανιδιά και μόνο η Μήδεια το πλησιάζει, τού μιλά και τολυ τραγουσά. Ο Προμηθέας την συμφιλιώνει με το φίδι-Δράκο γιατί η Μήδεια είναι ιέρεια κι ερωμένη του. Ως θνητή είναι η παρθένα ιέρεια της Μεγάλης Μητέρας, ως τιτανίδα είναι ερωμένη του Προμηθέα, τού Ποσειδώνα, του Φαέθωνα, των ποταμών και των θαλασσών
----------
Τα γεγονότα που οι θνητοί στο γήινο επίπεδο θεωρούν διαδοχικές εκδηλώσεις του άπιαστου τυχαίου, σ’ ένα άλλο επίπεδο, θεϊκό, είναι σχέδια και κινήσεις θεών. Για τους θνητούς η εκστρατεία είναι η ανάκτηση ενός ιερού αντικειμένου που χάθηκε στο παρελθόν. Για τους θεούς είναι ένας σκληρός αγώνας επικράτησης σε πολλά ταμπλό. Στα δύο επίπεδα, το θεϊκό και το γήινο, όλοι μπλέκονται σαν κουβάρι.
..................................
[Σ.Σ,.: Αυτό ήταν το εισαγωγικό μου σημείωμα, ο πρόλογος πριν τον πρόλογο. Σάς δίνω και έναν χάρτη με την πορεία των αργοναυτών (σύμφωνα με τον Απολλώνιο τον Ρόδιο). Έφτασαν στην Κολχίδα από το Αιγαίο την Προποντίδα αλλά επέστρεψαν από τον πλωτό Δούναβη και τον παραπόταμό του Σάβο. Περιπλανήθηκαν κάνοντας δύο παρακάμψεις, μία διαπλέοντας τον Πάδο και φτάνοντας στην Τυρηννική θάλασσα και άλλη μία παρασυρόμενοι στις ακτές της βόρειας Αφρικής στην Τριτωνίδα λίμνη. Τελικώς επέστρεψαν στην Ιωλκό από όπου είχαν ξεκινήσει.]


Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2025

Η ΜΗΔΕΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΜΕΔΟΥΣΑ

Πλάσμα σαν την Μήδεια στον κόσμο δεν είναι άλλο. Μόνο με την Γοργώ, την περίφημη κόρη του Άτλαντα μπορεί να συγκριθεί. Όλοι οι θεοί θυμούνται την Γοργώ, την Μέδουσα, την εκπληκτική κόρη με τα μαγικά γαλαζοπράσινα μάτια όπου καθρεφτίζονταν η θάλασσα κι ο ουρανός μαζί. Όλοι ήξεραν το θεϊκό της πρόσωπο και τ’ απίθανα σγουρά μαλλιά, την υπέροχη ομορφιά της. Τέτοια μεγαλοσύνη δεν συναντούσε κανείς πουθενά αλλού στο σύμπαν. Όταν πετούσε από την θάλασσα στον ουρανό, όλα τα πλάσματα της γης, έμβια ή άβια, γυρνούσαν για να την θαυμάσουν. Όταν βυθιζόταν απ’ τους ώμους του Υπερίωνα στην αγκαλιά του Ποσειδώνα έμεναν άπαντες άφωνοι.

Κι όμως, αυτό το θεσπέσιο πλάσμα οι θεοί το μεταμόρφωσαν σε τέρας με βλέμμα φονικό και γέμισαν με φίδια τα σγουρά γαλάζια μαλλιά του. Η Μέδουσα, το πιο ποθητό πλάσμα του σύμπαντος, που ζήλευαν η Αθηνά κι η Αφροδίτη, έγινε τέρας που όποιος έβλεπε την τρομερή του όψη γινόταν πέτρα. Ανυπόταχτη, ακολούθησε κι εκείνη την φοβερή μοίρα των ηττημένων τιτάνων κι υπέστη μια τιμωρία ισοδύναμη με κάθοδο στον Τάρταρο. Ο Δίας, οδηγημένος από την ζήλια της Αθηνάς, δεν έμεινε εκεί κι εξόντωσε την Μέδουσα εξαπολύοντας εναντίον της έναν εκλεκτό γιο του, τον Περσέα, με φονική εντολή θανάτου.


Και νά που οι Ολύμπιοι έχουν μπροστά τους μιαν άλλη Μέδουσα Γοργώ, την έξοχη κόρη του Αιήτη που ζει στην χώρα του Ήλιου, στους πρόποδες του Καυκάσου. Είναι η Μήδεια, ένα πλάσμα εκπληκτικό και τιτανικό. Η απαράμιλλη ομορφιά της όσο και το βάθος της ψυχής της συγκλονίζουν, ενώ, μπορεί να μαγεύει και να θεραπεύει θνητούς όσο κι αθανάτους. Η Μήδεια θα είχε την τύχη της Γοργώς, μόνο που αυτή έχει την προστασία της Μεγάλης Μητέρας.

Πατέρας της Μήδειας είναι ο Αιήτης, παππούς της είναι ο Ήλιος και προπάππος της ο Υπερίων. Τι άλλο μπορούσε να προκύψει από όλους αυτούς τους τιτάνες παρά ετούτο το υπέροχο και φωτεινό πλάσμα με την υπερανθρώπινη ομορφιά; Ο Ήλιος κι ο Ωκεανός της χάρισαν την λάμψη της που τυφλώνει. Μητέρα της είναι η Ιδυία, κόρη του Ωκεανού και μια απ’ τις μορφές της Μεγάλης Μητέρας που δοξάστηκε στην χρυσή εποχή κι ακόμα λατρεύεται εδώ στον Καύκασο.

Η Ιδυία γέμιζε την ψυχή της Μήδειας με ιστορίες απ’ την εποχή της γυναικοκρατίας. Η Μήδεια έμαθε πως οι άνθρωποι ζούσαν ειρηνικά κι ότι οι γυναίκες γεννούσαν κάνοντας έρωτα μ’ όλους τους άνδρες της φυλής. Οι οικογένειες δεν είχαν πατέρα-αφέντη, όλα τα αγαθά ήταν κοινά αφού δεν υπήρχε η έννοια της ιδιοκτησίας κι η τροφή ήταν διαθέσιμη σ’ όλους. Το γένος των ανθρώπων πορευόταν με ισοκρατία για τα δύο γένη. Η Μήδεια λάτρεψε εκείνη την εποχή κι εκτίμησε το έργο της Μεγάλης Μητέρας. Όμως, στις άλλες χώρες -πλην της άκρης στην οποία ζούσε- σε όλον σχεδόν τον κόσμο η πατριαρχία κυριάρχησε κι επέβαλε ιεραρχίες. Η Μεγάλη Μητέρα ηττήθηκε και πέρασε στο περιθώριο, κι αυτό ήταν εξ ολοκλήρου έργο Διός.

[ΣΣ. Πρόκειται για ένα ακόμα απόσπασμα από το ανέκδοτο ακόμη μυθιστόρημά μου "Αργοναυτική Εκστρατεία, Μήδεια και Ιάσων". Όπως παρέθεσα χτες ένα μικρό απόσπασμα για την σχέση Μήδειας και Αργοναυτών, παραθέτω εδώ ένα ακόμη απόσπασμα για την σχέση Μήδειας και Μέδουσας.]

Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025

Η ΜΗΔΕΙΑ ΚΙ ΟΙ ΑΡΓΟΝΑΥΤΕΣ


Τούς αγαπούσε τους αργοναύτες η Μήδεια παρόλο που αρχικά τούς φοβόταν και τούς μισούσε. Όσο φωνακλάδες κι αν ήταν, κατά βάθος έμεναν παιδιά, γεμάτα σεβασμό για την ζωή, τους θεούς και τους ανθρώπους. Τούς είχε εκτιμήσει ζώντας μαζί τους έστω κι αν αρχικά δεν της άρεσαν οι παλικαράδες που είχαν έρθει στην Κολχίδα με αυθάδεια για να κλέψουν το χρυσόμαλλο δέρας. Όμως άλλαξαν τα συναισθήματά της από τότε που είδε κι ερωτεύτηκε τον Ιάσονα. Από τότε που άρχισε να ζει στην Αργώ με τους αργοναύτες, άρχισε κιόλας να τούς μαθαίνει καλύτερα, άρχισε να μαλακώνει και να βλέπει την παιδιάστικη κι άδολη φύση τους.

Είχε αγαπήσει την Αταλάντη από την πρώτη στιγμή. Όχι μόνο γιατί, σαν ιέρεια της Άρτεμης, λάτρευε κι εκείνη την Μεγάλη Μητέρα, αλλά, για τον χαρακτήρα και την ψυχή της. Ήταν ταπεινόφρων, γενναία κι αγαπούσε βαθιά τον Μελέαγρο. Κρατούσε την παρθενία της, όπως κι η Μήδεια, για να έχει η Αργώ καλοτυχία και βοήθεια απ’ τους θεούς. Την ένιωθε πολύ κοντά της την Αταλάντη και μαζί της ένιωθε σεβασμό κι αγάπη για τον Μελέαγρο. Αγαπούσε τον Ορφέα, τον μύστη της Τριπλής Θεάς και των Μεγάλων Θεών της Σαμοθράκης. Η μουσική του την έκανε να νιώθει ότι η θνητή φύση της είχε καλύτερες πλευρές από την θεϊκή. Κι ο Ναύπλιος την συγκινούσε με την αφοσίωση στον σκοπό τους και στο σύνολο των αργοναυτών. Την είχαν κερδίσει ο Μόψος όπως κι ο σοφός και γενναίος Θησέας. Ποιον να έπιανε και ποιον να άφηνε; Τον Ίδα, τον Κάστορα, τον Λυγκέα, τον Έριτο, τον Εχίονα ή τον Ασκάλαφο...; Τόσοι ήρωες γύρω της, τόσες ατρόμητες, άφοβες ψυχές που έδιναν και την ζωή τους ακόμη για την πόλη τους ή την γενιά τους.

Η Μήδεια έβλεπε πια τους αργοναύτες σαν παιδικούς της φίλους μάλλον, παρά σαν ήρωες σταλμένους απ’ τους θεούς για να εκτελέσουν έναν άθλο. Η προθυμία τους να θυσιαστούν για έναν σκοπό ή και για το σύνολο, την είχε συγκινήσει βαθιά. Είχε ερωτευτεί έναν από αυτούς, τον Ιάσονα, με μιαν ένταση που δεν περίμενε και δεν ήξερε καν πως υπήρχε στην ζωή των θνητών. Σαν τιτανίδα είχε ερωτευτεί πολλούς θεούς και τιτάνες, με τον Προμηθέα να βρίσκεται πάντα κοντά της αλλά κι άλλες θεότητες να την πολιορκούν και να την κατακτούν. Είχε νιώσει να χτυπά ο ρυθμός της καρδιάς της δυνατά για τον Ποσειδώνα, ενώ είχε ερωτευτεί ποταμίσιους τιτάνες, τον Τάναϊ και τον Βορυσθένη. Την είχε ξελογιάσει ο ίδιος ο Ήλιος, ο πρόγονός της, κι είχε εμπνεύσει την καρδιά της με έρωτα βαθύ και διαρκή. Ακόμα κι ο Φαέθων ήταν ερωμένος της όταν ταξίδευε στις τιτανικές περιπλανήσεις, εκείνες που έμοιαζαν με όνειρο κι όχι με πραγματικότητα. Δεν ήταν πρωτάρα στον έρωτα η Μήδεια, όμως, με τον Ιάσονα την πάτησε.

«Με αγαπάς, Μήδεια, κόρη του Αιήτη;» την ρωτούσε εκείνος.
«Σ’ αγαπώ πιο πολύ κι απ’ τη ζωή μου, πρίγκιπα της Ιωλκού» τού έλεγε εκείνη κι έλιωνε στην αγκαλιά του.
«Τι καημός να μένεις παρθένα, αγαπημένη.»
«Αρκεί που με κρατάς σφιχτά εσύ» τού απαντούσε.

Ήταν αναμφισβήτητα ένας έρωτας μεγάλος που τής έκαιγε τα σωθικά και που την έκανε να μακαρίζει τον εαυτό της για την θνητή φύση της. Όσο μεγάλη κι αν ήταν η τιτανική αλήθεια, τής έλειπε η ένταση που προσφέρει αποκλειστικά η προσωρινότητα της θνητής ζωής. Ίσως γιατί των θνητών ο έρωτας είχε μέσα του και μιαν αυταπάτη αθανασίας, όπως όταν κάτι υπέροχο έρχεται και σε κατακλύζει κι αρπάζεσαι από αυτό με μανία γιατί γνωρίζεις ότι θα φύγει και πάλι σύντομα και θα χαθεί. Ίσως γιατί σαν θνητός δεν προφταίνεις να χορτάσεις και φτάνεις έτσι εύκολα στην υπερβολή. Όπως κι αν ήταν, η Μήδεια ζούσε μέσα στην ευτυχία του έρωτά της για τον Ιάσονα και μιας αληθινής αγάπης για τους ήρωες που ταξίδευαν με την Αργώ.

[Ένα μικρό απόσπασμα από το έργο "Η Αργοναυτική εκστρατεία, Μήδεια και Ιάσων" που δεν έχω εκδώσει ακόμα.
Η Αργώ της εικόνας είναι (νομίζω) του Κων/νου Βολανάκη]

Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2025

Συνέντευξη του Γιουβάλ Χαράρι, για την Γάζα και την Τεχνητή Νοημοσύνη

Τα βιβλία του Γιουβάλ Χαράρι είναι ίσως το απαύγασμα της ανθρώπινης σκέψης του αιώνα μας. Τα βιβλία του "Sapiens: Μια σύντομη ιστορία του ανθρώπου" (2014) και "Homo Deus: Μια σύντομη ιστορία του μέλλοντος" (2016) είναι κατά κάποιο τρόπο τα ευαγγέλια του 21ου αιώνα.

Αντί να περιμένουμε το τελευταίο του βιβλίο (που όπως λέει ο ίδιος ίσως να είναι το οριστικά τελευταίο του αφού η ΤΝ θα μπορεί να γράφει καλύτερα βιβλία από αυτόν) ας ακούσουμε κι ας δούμε αυτή την συνέντευξη που έδωσε στο FT Weekend Festival πριν από λίγες μέρες. Δεν έχω ακούσει ή διαβάσει κάτι πιο σημαντικό τα τελευταία χρόνια.

[Σ.Σ.: Πηγαίνετε στην μπάρα στην βάση του βίντεο, βρείτε και πατήστε τις "ρυθμίσεις", επιλέξτε και πατήστε "υπότιτλοι" και στην συνέχεια πατήστε "αυτόματη μετάφραση" από όπου μπορείτε να επιλέξετε "ελληνικά" ώστε να παρακολουθήσετε σε μετάφραση τα λόγια του]



Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 2025

Όχι στην βία ακόμα κι όταν είναι ευεξήγητη

Αυτό που συμβαίνει στο Νεπάλ είναι ανήκουστο. Βλέπουμε στο Χ και στο Ινσταγκραμ μια σύγχρονη επανάσταση σε ζωντανή μετάδοση. Νέοι που ανέχτηκαν για χρόνια ένα καθεστώς ακριβείας, φτώχειας, ανισοτήτων κι επίδειξης πλούτου, με αφορμή κάποιους περιορισμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ξεσηκώθηκαν και στο τέλος οι διαδηλωτές δέχτηκαν σφαίρες σαν απάντηση στις διαμαρτυρίες τους και μέτρησαν δεκαεννέα νεκρούς.

Η λαϊκή εξέγερση που ακολούθησε αναπάντεχα μεγάλη σε έκταση. Κι η αντίδραση υπερβολική. Είδαμε σκηνές φρίκης, απανθρωπιάς, απίστευτης σκληρότητας. Μια φοβερή εκδίκηση για χρόνια καταπίεσης και κοινωνικής αδικίας. Μια νεολαία που όταν ξεσπά δεν ξέρει πού και πώς να σταματήσει. Γιατί διδάχτηκε πως η βία είναι νόμιμη αρκεί να είσαι εσύ από πανω. Και όχι μόνο η βία της καταστολής, αλλά κυρίως η βία της δήθεν δικαιοσύνης που συγκαλύπτει την διαφθορά παίζοντας τον ρόλο της εις βάρος του κοινού συμφέροντος κι υπέρ της καθεστηκυίας τάξης.
Η κυβέρνηση που ανετράπη ήταν κομμουνιστική και η χρηματοδότηση της εξέγερσης είχε πίσω της δυτικό δάκτυλο, χωρίς όμως αυτό να μειώνει την αξία της και το μήνυμά της που είναι διττό.
Α. Όταν κοροϊδεύεις έναν λαό, μπορεί να ξεπεράσεις το όριο αντοχής του και τότε θα τον δεις να αντιδρά απρόβλεπτα.
Β. Σε συνθήκες επανάστασης (όπως και πολέμου) η ανθρωπιά πάει περίπατο και τα χειρότερα ένστικτα του ανθρώπου επικρατούν.
Δεν μού άρεσε καθόλου αυτό που είδα. Μπορεί ο Μητσοτάκης να κοροϊδεύει την ελληνική κοινωνία, να δοκιμάζει την νεολαία με τον ίδιο τρόπο και να την ωθεί στα όριά της, όμως δεν θα ευχόμουν με τίποτα να υποστεί την ίδια μεταχείριση με τον πρωθυπουργό του Νεπάλ και την γυναίκα του. Ούτε θά'θελα να εξευτελιστούν οι υπουργοί του όπως αναγκάστηκαν οι υπουργοί του Νεπάλ να κρέμονται από ελικόπτερα για να ξεφύγουν ή να λιθοβολούνται γυμνοί μέσα στα νερά του ποταμού.
Ούτε και με την δολοφονία του ρατσιστή και τραμπικού προπαγανδιστή μπορώ να συμφωνήσω. Δεν θα ήθελα να δω όχι σφαίρες αλλά ούτε καν λεμόνια ή ντομάτες να εκτοξεύονται κατά εντοπίων γελοίων πολιτικών. Η επανάσταση ας γίνει στις κάλπες.
Όχι λοιπόν στην απανθρωπιά και την βία είτε αυτή ασκείται στους κομμουνιστές του Νεπάλ είτε στους δεξιούς διεφθαρμένους Έλληνες πολιτικούς. Πουθενά αυτό το είδος της βίας δεν είναι πολιτισμός και δεν είναι αποδεκτό.