Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2025

ΑΣ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΠΙΑ ΓΙΑ ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΕΥΘΥΝΕΣ

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΟΡΟΪΔΊΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΥΘΥΝΩΝ

Οι τεράστιες σημερινές συγκεντρώσεις σε όλη την Ελλάδα είχαν σαφώς αντικυβερνητικό περιεχόμενο (όχι μόνο κατά της ΝΔ φυσικά). Τα εκατομμύρια των διαδηλωτών σε εκατοντάδες πόλεις, με κορυφαία αυτή της Αθήνας, ζήτησαν όλες να αλλάξει αυτό το κράτος ριζικά. Στην Αθήνα και αλλού οι συγκεντρώσεις αυτές δέχτηκαν την μανία του κράτους (με την συνδρομή προβοκατόρων και χρήσιμων ηλιθίων) αλλά το συμπέρασμα δεν αλλάζει.
Απέτυχαν όλες οι κυβερνήσεις να φτιάξουν το κράτος, αλλά, αυτό δεν μπορεί να σημαίνει παράλυση. Ας έρθουν οι άλλοι και μετά άλλοι... Η παρέλαση-εναλλαγή όμως κυβερνήσεων είναι φανερό πως δεν αρκεί. Πρέπει να υπάρξει κάτι που ως τώρα δεν έχει συμβεί ΠΟΤΕ. Πρέπει να τιμωρηθούν επιτέλους οι όποιοι ένοχοι. Να τιμωρηθούν όσο ψηλά κι αν βρίσκονται.
Τέσσερις τουλάχιστον (κατά την δική μου γνώμη) υπουργοί ή πρωθυπουργοί πρέπει να διωχθούν ποινικά και να τιμωρηθούν με φυλακίσεις. Πρέπει να μπουν πίσω από τα κάγκελα, με χειροπέδες και με τα μελιτζανιά. Μόνο τότε η δικαιοσύνη θα κερδίσει την εμπιστοσύνη του λαού, μόνο τότε οι όποιοι επόμενοι υπουργοί και πρωθυπουργοί θα φοβηθούν και θα αναγκαστούν να κοιτάξουν το καθήκον τους.
Φτάνει πια με τις πολιτικές ευθύνες που είναι λόγια κούφια και κοροϊδία στα μούτρα μας. Οι ευθύνες είναι ποινικές και μόνο με την τιμωρία των υπευθύνων θα υπάρξει κάθαρση και ελπίδα. Μόνο με την έμπρακτη τιμωρία των υπευθύνων για το έγκλημα των Τεμπών θα μπορεί η Ελλάδα να ελπίζει κι αυτή ότι θα μπει στην κατηγορία των σύγχρονων αναπτυγμένων κρατών. Μόνο έτσι θα πάψουμε να είμαστε το φέουδο της μιας ή της άλλης κυβερνητικής εξουσίας που λειτουργεί με όρους Κόζα νόστρα.

Τι έγινε στο "ναυάγιο της Πύλου";

Ημέρα αφιερωμένη στο έγκλημα των Τεμπών σήμερα, αλλά, ένα δημοσίευμα σχετικό με το ναυάγιο της Πύλου τραβά την προσοχή.  Το παρακάτω είναι κοινοποίηση από το Φ/Μ του Νίκου Μπελαβίλα, του γνωστού Πειραιώτη, καθηγητή του ΕΜΠ, και στηρίζεται σε φωτογραφία και άρθρο της ΕφΣυν. Αυτό που λέει είναι φοβερά αποκαλυπτικό. 

Είναι έτσι όπως τα λέει η Εφημερίδα των Συντακτών και όπως τα σχολιάζει ο Νίκος Μπελαβίλας; Τι απαντά το λιμενικό;

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Nikos Belavilas
Η Εφημερίδα των Συντακτών δημοσιεύει μία φωτογραφία η οποία, όπως φαίνεται απεκρύβη από την δικογραφία της Πύλου. Η εικόνα εξηγεί τι τελικά έγινε: Ένας κάβος με μία ιδιόμορφη θηλιά είναι δεμένος στην πλώρη του σκάφους που ανετράπη οδηγώντας στον βυθό εκατοντάδες μετανάστες.

Στις καταθέσεις τους οι λιμενικοί ισχυρίστηκαν ότι παραπλέοντα έριξαν κάποιο σχοινί μόνο για να περάσουν προμήθειες στο σκάφος των μεταναστών και ότι οι ίδιοι δεν έκαναν καμία επικίνδυνη μανούβρα.
Πολλές και πολλοί από εμάς γεννηθήκαμε στον Πειραιά, στο Πασαλιμάνι «μέσα σε βάρκα» όπως λέγαμε γνωρίζοντας τη θάλασσα απέξω. Αυτό λοιπόν που βλέπουμε στην εικόνα είναι ένα τυπικό δέσιμο ρυμούλκησης και τίποτα άλλο. Ούτε στην πλαγιοδέτηση, ούτε στην προσέγγιση δεν κάνει κανείς τέτοια θηλιά περνώντας το σχοινί μέσα από τα δύο «όκια», τις τρύπες του παραπέτου της πρύμνης και ενώνοντας τα σε έναν κάβο παρά μόνο όταν ρυμουλκεί άλλο σκάφος. Και αυτό ακριβώς έκανε το περιπολικό του λιμενικού δένοντας το αλιευτικό "Adrianna” στις 14 Ιουνίου 2023 με τους 600-700 επιβαίνοντες. Και κάτι ακόμη… Τελικά λόγω ασχετοσύνης και βιασύνης το τράβηξαν με δύναμη, αυτό παλαντζάρισε με το τεράστιο βάρος από το πλήθος που είχε επάνω του, αναταράχτηκαν τα νερά από τα απόνερα του λιμενικού που δυνάμωσε μηχανές για να σύρει το βαρύ αλιευτικό και τελικά το τουμπάρανε. Το "Adrianna” ήδη στη φωτογραφία γέρνει επικίνδυνα. Κλασικό λάθος σε τέτοια περίπτωση. Οι λιμενικοί εδώ στην πατρίδα μου δεν φημίζονται ούτως ή άλλως για τη ναυτοσύνη τους. Αυτή είναι η πραγματικότητα την οποία μπορεί να σας την εξηγήσει με λεπτομέρειες οποιοσδήποτε καπετάνιος, μούτσος, ψαράς, ιστιοπλόος, κωπηλάτης ή όποιος έχει κρατήσει έστω και λίγο τιμόνι στη θάλασσα.

Τρίτη 25 Φεβρουαρίου 2025

ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΪΛ ΟΥΑΝ

Χτες το δημοτικό συμβούλιο Κερατσινίου Δραπετσώνας πήρε μια ομόφωνη (ως προς τον τρόπο δράσης) απόφαση σχετικά με την Όιλ Ουάν, την εταιρεία που ρυπαίνει την περιοχή του Πειραιά. Η απόφαση που ελήφθη είχε σοβαρές διαφορές στο σκεπτικό της ανάμεσα στο ΚΚΕ και τις άλλες παρατάξεις, αλλά το πρόγραμμα δράσης είναι κοινό και ζητά να γίνουν κινητοποιήσεις με στόχο την μετεγκατάσταση του εργοστασίου που εκτός όλων των άλλων είναι και μια επικίνδυνη βιομηχανία τύπου Σεβέζο. Φυσικά το αίτημα θα έπρεπε να είναι για απομάκρυνση της Όιλ Ουάν κι όχι για μετεγκατάσταση. Ας απομακρυνθεί κι αν νομίζουν ότι πρέπει να την εγκαταστήσουν κάπου αλλού ας βρουν τόπο και τρόπο όσοι έχουν ενδιαφέρον ή συμφέρον.  

Θα πραγματοποιηθεί μια σύσκεψη φορέων για τον συντονισμό όλων των δυνάμεων της πόλης ώστε να γίνει πιο αποτελεσματική η παρέμβαση του δήμου και των πολιτών.

Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2025

Τετ-α-κε με χειρόφρενο τραβηγμένο και τιμόνι όλο δεξιά

ΣΤΟΧΕΥΟΥΝ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ "ΔΙΚΟΥΣ" ΤΟΥΣ ΤΩΡΑ

Δώδεκα ελληνικά ιδρύματα, πασίγνωστα και με ευρύτατο σε έκταση και βάθος έργο, όλα θεωρούμενα ως φιλοαμερικανικά, μπαίνουν στο στόχαστρο μιας έκθεσης που έκαναν πρόσφατα οι Ρεπουμπλικανοί των ΗΠΑ σύμφωνα με το Economico.gr. Τα ιδρύματα αυτά είναι:

  1. Fulbright Greece
  2. Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο (AmChamGR)
  3. Ίδρυμα Ωνάση (Στέγη Ωνάση)
  4. Ινστιτούτο Διεθνών Σχέσεων (IDIS)
  5. Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής κι Εξωτερικής Πολιτικής (το ΕΛΙΑΜΕΠ)
  6. Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος (Pierce – Αγίας Παρασκευής) – Κολλέγιο Ανατόλια Θεσσαλονίκης
  7. Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)
  8. Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών
  9. Athens Democracy Forum
  10. Ίδρυμα Λασκαρίδη
  11. Ίδρυμα Μποδοσάκη
  12. Solidarity Now

Για το κάθε ένα από αυτά αναφέρονται οι λόγοι που το βάζουν στο στόχαστρο. Λόγοι είναι η προώθηση της woke ατζέντας, του Σόρος, της ισότητας, της συμπερίληψης, της συμφωνίας των Πρεσπών (!), της συνεργασίας με την Κίνα ή τους Μουσουλμάνους και άλλα τέτοια ωραία που για χρόνια θεωρούνταν αιχμή του δυτικού πολιτισμού και των ΗΠΑ ιδιαιτέρως. Όλα αυτά τώρα γίνονται εχθροί και μπαίνουν στο στόχαστρο.

Ο κόσμος αλλάζει και όσο προχωρούν τα χρόνια αλλάζει με όλο και πιο μεγάλες ταχύτητες. Αυτό που κάνει ο Τραμπ όμως είναι τετ-α-κε με χειρόφρενο τραβηγμένο και τιμόνι όλο δεξιά. Πού θα καταλήξει κανείς δεν ξέρει. Προς το παρόν όμως πολλές επιδοτήσεις θα κοπούν μαζί με το USAID που κόπηκε από τον Μασκ μετ' επαίνων από τον Τραμ και πολλά ιδρύματα έχουν βάλει ήδη τις μαύρες πλερέζες.

Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2025

Έρχεται η Σορβόννη ή ένα Κέντρο Ελευθέρων Σπουδών;

Έχετε ακούσει φαντάζομαι τις θριαμβολογίες Πιερακάκη ότι έρχεται στην Ελλάδα η Σορβόννη. Δυστυχώς τζίφος! Το παρακάτω το έγραψε ο Ν.Σαραντάκος και τού το κλέβω για να σάς το δώσω.

"To να λες ότι «ήρθε στην Ελλάδα η Σορβόννη» επειδή έρχεται το Paris Nord XIII, είναι περίπου σαν να λες «Έρχεται στον ΠΑΟΚ ο Εμ-Μπαπέ» και να εννοείς ότι ο ΠΑΟΚ αγόρασε τον Ιβ-Στεφάν Εμ-Μπαπέ, 32χρονο χαφ της Κέρενμπουργκ και συνεπώνυμο του επιθετικού της Ρεάλ."
Και συνεχίζει με ενδιαφέρουσες πληροφορίες:
"Πάμε τώρα παρακάτω. Το Paris Nord XIII, που «έρχεται», δεν έρχεται. Είναι εδώ. Τα τελευταία 30 χρόνια. Στεγάζεται σε ένα παλιό φροντιστήριο στην οδό Λουίζης Ριανκούρ, και δίνει αμφιβόλου αξιοπιστίας πτυχία σε παιδιά τα οποία παρακολουθούν φροντιστηριακού τύπου παραδόσεις μαθημάτων από κατά βάση μη πανεπιστημιακούς καθηγητές, υπό την προϋπόθεση να δοθούν κάποιες τελευταίες εξετάσεις στη Γαλλία. Είναι ένα από τα αρκετά αντίστοιχου τύπου Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών¨".
Περί αυτού πρόκειται..., δυστυχώς.
Όλη αυτή η επικοινωνιακή κομπίνα ότι δήθεν έρχονται εδώ τα μεγάλα ξένα πανεπιστήμια είναι μια κακής ποιότητας φούσκα. Μακάρι να ερχόταν εδώ η (αληθινή) Σορβόνη, μακάρι να ερχόταν το Κέιμπρτιζ, το ΜΙΤ και να συνεργάζονταν με τα δικά μας πανεπιστήμια. Έχουμε ανάγκη την υψηλή γνώση κι έχουμε ανάγκη την αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Αντί για φούσκες όμως ας γίνουμε σοβαροί.
* Ας καθαρίσουμε τα πανεπιστήμια (τους τοίχους αρχικά) από την κομματική αφισοκόλληση και τον κλοιό αναξιοπιστίας που τα πνίγει.
* Ας αφήσουμε τις σχολές να ξεκαθαρίσουν εκείνες το θέμα των "αιώνιων" φοιτητών (που ούτε φοιτητές είναι ούτε ενδιαφέρονται) κοιτώντας ξεχωριστά την κάθε περίπτωση. Για να μην καούν και τα χλωρά κοντά στα ξερά με τα οριζόντια μέτρα που λαμβάνονται.
* Ας εξηγήσουμε στο καθηγητικό κατεστημένο ότι πρέπει να προσφέρει αληθινή γνώση στους φοιτητές κι όχι να τους ψαρώνει με ακατάληπτες έννοιες και σχεδόν άλυτες ασκήσεις μόνο και μόνο για να τούς ελέγχει μέσω της βαθμολογίας.
* Ας προσπαθήσουμε να είναι οι καθηγητές αληθινοί καθηγητές που μεταδίδουν γνώση κι οι φοιτητές αληθινοί φοιτητές που λαμβάνουν γνώση.
Καιρός δεν υπάρχει πολύς.
Ήδη οι αλγόριθμοι τείνουν να καταστήσουν όλο το εκπαιδευτικό σύστημα άχρηστο, ας δούμε το αληθινό πρόβλημα κι ας πάψουμε πια να παίζουμε εν ου παικτοίς.

Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2025

Η ΑΡΓΥΡΗ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ

Το ένα από τα δύο βιβλία που παρουσίασα στην Χαλκίδα έχει εκδοθεί το 2017 (από τις εκδόσεις Ν. & Σ. Μπατσιούλας) κι ασχολείται με το απώτατο παρελθόν της ανθρωπότητας.

Έχει τίτλο "Η Αργυρή Εποχή των Ανθρώπων" κι είναι ένα βιβλίο ογκώδες, (607 σελίδες) που μού αρέσει και για το οποίο έχω ακούσει ενθουσιώδεις κριτικές. Είχα υποσχεθεί να μιλήσω για τα βιβλία μου που παρουσίασα στο Λύκειο Ελληνίδων Χαλκίδας και τώρα είναι η ευκαιρία για ένα από αυτά.
Το βιβλίο αυτό είναι μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας (fiction) μόνο που δεν πάει στο μέλλον (ως συνήθως) αλλά στο μακρινό παρελθόν. Είναι δύο διηγήσεις που εξελίσσονται με μια διαφορά 6.000 χρόνων.
α) Η μια διήγηση πιάνει τα 2 από τα 4 κεφάλαια του βιβλίου (το 1ο και το 3ο κεφάλαια) κι είναι η "ιστορία" της Ατλαντικής Πολιτείας στο έτος 9.600 π.Χ. όπως μάς την έδωσε ο Πλάτων στα βιβλία του "Κριτίας" και "Τίμαιος". Είναι επίσης ένας από τους πιθανούς δρόμους που οδήγησαν τον άνθρωπο και τον πολιτισμό του από την 10η χιλιετία π.Χ. ως σήμερα.
β) Η δεύτερη διήγηση (το 2ο και 4ο κεφάλαια) εξελίσσεται στο χρονικό σημείο της στροφής από την λίθινη στην χάλκινη εποχή (3.600 π.Χ.) κι αργότερα βέβαια στην κλασική αρχαιότητα.
Δύο κεφάλαια στο 9.600 π.Χ και άλλα δύο κεφάλαια στο 3.600 π.Χ. είναι το βιβλίο που περιγράφει την "Αργυρή Εποχή των Ανθρώπων". Οι δυο εποχές συνδέονται μέσω μιας κιβωτού που έστειλαν οι Άτλαντες στο μακρινό μέλλον και που την αναζητούν άνθρωποι της νεολιθικής εποχής από το Δικταίο και από το Ιδαίο Άντρο της Κρήτης.
Ο Πλάτων, γράφοντας το 370 περίπου π.Χ τους διαλόγους του «Κριτίας» και «Τίμαιος» αναφέρθηκε στην Ατλαντίδα. Στα βιβλία αυτά του Πλάτωνα έχουμε την περιγραφή του Κριτία για μια μεγάλη χώρα σαν ολόκληρη ήπειρος (σαν την Λιβύη, λέει). Τα έμαθε από τον παππού του Κριτία που κι αυτός τα έμαθε από τον παππού του που ήταν φίλος του Σόλωνα. Ο Σόλων τα έμαθε όταν πήγε στην Αίγυπτο και μίλησε με έναν ιερέα εκεί, τον Πανερεϊτ. Αυτός του είπε:
"Σόλων, εσείς οι Έλληνες είστε πάντα παιδιά (αεί παίδες) γιατί δεν καταγράφετε τα προηγούμενα που συμβαίνουν (καταποντισμοί, κατακλυσμοί κτλ) και κάθε φορά ξεκινάτε από την αρχή, σαν τα παιδιά. Εμείς όμως τα καταγράφουμε και ξέρουμε. Σού λέω λοιπόν ότι εσείς οι Αθηναίοι πριν από 9 χιλιάδες χρόνια σωθήκατε και σώσατε κι εμάς τους Αιγύπτιους όταν νικήσατε και σταματήσατε τους Άτλαντες. Κι όταν αυτοί ετοιμάζονταν να επιστρέψουν να εκδικηθούν, τότε καταποντίστηκε η Ατλαντίδα. Για χίλια χρόνια έξω από τις Ηράκλειες Στήλες δεν μπορούσε κανείς να βγει γιατί ήταν λάσπη, τόσο μεγάλος ήταν ο καταποντισμός μιας ολόκληρης ηπείρου".
Αυτά είπε ο Πανερεϊτ στον Σόλωνα και τού περιέγραψε με πολλά λόγια την Πολιτεία της Ατλαντίδας. Ήταν το πιο ισχυρό κράτος στον κόσμο κι η κυριαρχία της συνέβη στα 9.000 χρόνια πριν μάθει γι αυτήν ο Σόλων, δηλαδή την 10η και 11η χιλιετία π.Χ., το 9.600 όπως λέει το βιβλίο αφού ο Σόλων στην Αίγυπτο βρέθηκε γύρω στο 600 π.Χ.

Σύμφωνα με το βιβλίο, ένας μεγάλος κατακλυσμός υδάτων (προκληθείς από το λιώσιμο των παγετώνων) που συνοδεύτηκε από τον καταποντισμό της Ατλαντίδας, γκρέμισε όλον τον τότε γνωστό κόσμο, θάβοντάς τον κάτω από τη λάσπη.
Υπάρχουν γεωλογικά και κλιματικά γεγονότα που συνηγορούν στην πλατωνική περιγραφή. Επίσης τον κατακλυσμό αυτό εμπεριέχουν με παρόμοιες περιγραφές όλες σχεδόν οι αρχαίες μυθολογίες των Ελλήνων, Εβραίων, Σουμερίων, Αιγυπτίων, των Ινδιάνων της Αμερικής, Ινδών, Ιρλανδών κλπ.. Από την πλευρά της επιστήμης εξ άλλου, οι γεωλόγοι, οι βιολόγοι, οι φυσικοί κι άλλοι επιστήμονες, τοποθετούν μια τέτοια καταστροφή γύρω στο 9.600 π.Χ. Ο κατακλυσμός αυτός καταβύθισε την Ατλαντίδα κι έθαψε στη λάσπη όλους τους παράκτιους οικισμούς που είχαν αναπτυχθεί ως τότε καθώς η στάθμη της θάλασσας ανέβηκε πολύ ψηλά, γύρω στα 200 μέτρα, και εισχώρησε πολύ βαθιά στη στεριά καταστρέφοντας και σκεπάζοντας τα πάντα με τόνους λάσπης. Ο κόσμος επανήλθε στην «βαρβαρότητα», χάνοντας τον όποιο πολιτισμό είχε αναπτυχθεί (άγνωστο πλην των μη επιβεβαιωμένων ακόμα μαρτυριών για την Ατλαντίδα) και στην παλαιολιθική εποχή. Πέρασε στην νεολιθική εποχή περίπου γύρω στο 7-6.000 π.Χ αρχίζοντας να φτιάχνει μόνιμες εγκαταστάσεις και χωριά κι έφτασε στην εποχή του χαλκού το 3.600-3.300 π.Χ κι αργότερα στην εποχή του σιδήρου.
Για το βιβλίο αυτό, ό,τι έγραψε ο Πλάτωνας στον «Τίμαιο» και τον «Κριτία» είναι απόλυτα αληθές κι ακριβές. Λαμβάνονται υπ’ όψη όλες οι τρέχουσες επιστημονικά παραδεκτές απόψεις σχετικά με τις κλιματικές αλλαγές, τις γεωλογικές ανακατατάξεις, τη ζωή στην παλαιολιθική κι ύστερη νεολιθική εποχή (4.000-3.500 π.Χ), καθώς και οι παραδεκτές σήμερα απόψεις για τη ζωή κατά την εποχή εκείνη, για τις δοξασίες που υπήρχαν, τον τρόπο ζωής, κατοικίας, γραφής κι όλα τα στοιχεία που συγκροτούσαν τους πολιτισμούς εκείνης της εποχής (πολιτισμός Σέσκλου, σπήλαιο Φράγχθη, προϊστορικός πολιτισμός της Κρήτης του Αιγαίου κλπ.). Λαμβάνονται επίσης υπ’ όψη τα στοιχεία της καθημερινότητας και κουλτούρας που γνωρίζουμε σήμερα για την τελευταία περίοδο της λίθινης εποχής, για την θεολογία εκείνης της εποχής (Ησίοδος), το τεχνολογικό της επίπεδο, τις τροφές, τις κατοικίες, τη λατρεία της φύσης, τους Δρυίδες ιερείς κλπ.
Ο μύθος συνδέει τα γραφόμενα στον Πλάτωνα για την Ατλαντίδα, κι όσα έχουν γραφτεί σε αναζήτηση του θρύλου της με όσα γνωρίζουμε ως πραγματική προϊστορία μας. Συνδέονται και επεξηγούν
ται μερικά σημαντικά κι ανεξήγητα φαινόμενα της ιστορικής εποχής, όπως το κοινό γλωσσικό υπόστρωμα (αποκαλούμενο ως «ινδοευρωπαϊκό»), κατασκευές όπως οι πυραμίδες σε πολύ διαφορετικές περιοχές (Αίγυπτος, Μεξικό κλπ), η σταδιακή εμφάνιση των εργαλείων, διάφορες φάσεις του πολιτισμού της εποχής του Χαλκού και του Σιδήρου, η εξημέρωση του αλόγου, η εμφάνιση του εκπληκτικού πρωτομινωικού πολιτισμού της Κρήτης κι άλλα πολλά στοιχεία που εμφανίστηκαν πριν από αυτό που αποκαλούμε ιστορική εποχή.
Μέσα στο βιβλίο χρησιμοποιούνται πολιτιστικά στοιχεία όπως
* Η μετατροπή της γραφής από ιερογλυφική και συλλαβογράμματη σε φωνητική,
* Η θεολογία των αρχαίων (μην ξεχνάμε ότι ο Δίας στα δύο Άντρα της Κρήτης γεννήθηκε και μεγάλωσε)
* Οι τοτεμικές και ανιμιστικές πρακτικές των ανθρώπων της λίθινης εποχής
* Ονόματα όπως ο Προμηθέας κι η Αριάδνη, οι Κουρήτες, οι Ιδαίοι Δάκτυλοι, το Πάνθεον, οι Δέκα Άτλαντες Βασιλείς που δίκαζαν και δικάζονταν κτλ.
Έχουμε λοιπόν ένα «επικό» μυθιστόρημα που δείχνει έναν από τους πιθανούς δρόμους μετάβασης από την εποχή των Ατλάντων, όπου όλα σχεδόν είναι άγνωστα, στην κλασική εποχή, όπου όλα είναι γνωστά και καταγεγραμμένα. Ο αναγνώστης μπορεί να παρακολουθήσει και να ζήσει την ιστορία αυτή αντιλαμβανόμενος ο ίδιος την αλήθεια της με τον δικό του τρόπο ο καθένας!

Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2025

ΧΑΣΤΟΥΚΙ ΒΑΝΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ κ. Τζέι Βανς, για τον οποίο λένε ότι θα είναι ο συνεχιστής του Τραμπ σε 4 χρόνια., μίλησε στο συμβούλιο των Ευρωπαίων για την Ασφάλεια στο Μόναχο και έκανε μια προκλητική ομιλία, αναπάντεχη, εριστική, αλλά, εκπληκτική ως προς το περιεχόμενό της.

Ο Βανς κυριολεκτικά χαστούκισε την Ευρώπη που τής απέδωσε ότι δεν σέβεται τις επιθυμίες των λαών της (με κάποια παραδείγματα από την Ρουμανία ή την γουόκ ατζέντα) και δεν είπε λέξη για την Ουκρανία που -υποτίθεται- ήταν ο λόγος της σύσκεψης. Μια ομιλία ηγέτη της ακροδεξιάς της Δύσης, της Αμερικής και της Ευρώπης μαζί. Μια ομιλία που πλήρωσε με το ίδιο νόμισμα τους Ευρωπαίους που -προσκολλημένοι στον μουμιοποιημένο Μπάιντεν τόσο καιρό- έδειχναν φανερά την αντίθεσή τους στον Τραμπ. Κι ο Τραμπ τούς εξευτέλισε στην έδρα τους, στο Μόναχο. Με τα δικά του βεβαίως επιχειρήματα που εκτείνονταν από τις κοινοτοπίες περί δημοκρατίας μέχρι την επίθεση στο μεταναστευτικό.
Αμήχανοι κι άφωνοι οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι τον άκουσαν να λέει ότι ο Τραμπ είναι ο σωτήρας Αμερικής κι Ευρώπης και -απλά- δεν τον χειροκρότησαν.
Άβουλοι και μοιραίοι, κατώτεροι όλοι των περιστάσεων.
Με ένα ουκρανικό πρόβλημα στα χέρια που δεν ξέρουν τι να το κάνουν αφού δεν έχουν όπλα ούτε στρατό για να συνεχίσουν να στηρίζουν τον Ζελένσκι ενώ η Αμερική θα τα βρει με την Ρωσία με τους δικούς της όρους.
Ο Μπάιντεν φαινόταν να τα έχει χάσει, όμως, οι πραγματικά χαμένοι είναι οι Ευρωπαίοι ηγέτες.

Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2025

Άλλο το ΔΕΝ ΔΙΑΚΡΙΝΕΤΑΙ κι άλλο το ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ.

Το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων για τα βίντεο που κατέθεσε η εταιρεία και που δείχνουν με χρονοκαθυστέρηση 2 ετών τον εμπορικό συρμό που συγκρούστηκε με την επιβατική αμαξοστοιχία στα Τέμπη, λέει ότι:

"είναι έμφορτη μόνο με όσα αναγράφονται στην επίσημη λίστα φορτίου χωρίς να διακρίνεται οποιοδήποτε άλλο φορτίο επί των φορταμαξών"
Δηλαδή βγάζει το συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει κάτι ΕΜΦΑΝΕΣ (όπως το παράνομο υλικό) που να διακρίνεται από τα βίντεο.
Προσοχή! Δεν λέει ότι ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ.
Αυτό θα μπορούσε να το πει αν το υλικό ήταν εκρηκτικό και δεν είχε σημειωθεί έκρηξη. Τότε θα έλεγε "ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ". Τώρα όμως λέει ΔΕΝ ΔΙΑΚΡΙΝΕΤΑΙ, που θα πει ότι μπορεί και να υπάρχει αλλά εμείς δεν το βλέπουμε.
Η έκρηξη και το μανιτάρι πάνω από το τρένο δεν έγινε από τα λάδια που είπε ο Μητσοτάκης όταν προσπάθησε βιαστικά αλλά και αδέξια να συγκαλύψει το θέμα ενόψει των εκλογών του '23. Τώρα από τι έγινε και τι προκάλεσε, θα το βρει η δικαιοσύνη αν κάποτε ανοίξει τα μάτια της.
Το γεγονός πάντως είναι ότι η κυβέρνηση (που εύκολα μπορεί να ρίξει όλη την ευθύνη στην εταιρεία) έτρεξε να συγκαλύψει με φρικτά ερασιτεχνικό τρόπο το έγκλημα για να αποσείσει δικές της ευθύνες (σύμβαση 717, τηλεδιοίκηση, παράνομος διορισμός σταθμάρχη κτλ) και μαζί με τις δικές της φορτώθηκε και ευθύνες οποιουδήποτε άλλου βρισκόταν εκεί γύρω. Ο γνωστός φόβος του κλέφτη που βάζει φωτιά σε ένα ολόκληρο σπίτι για να καλύψει κάποια δακτυλικά του αποτυπώματα. Και τώρα τρέχει να βγάλει αναξιόπιστο όποιον την κριτικάρει. Λάθος κι αυτό.
.....
Παρεμπιπτόντως. Αυτοί οι πραγματογνώμονες δεν έμαθαν ελληνικά στο πολυτεχνείο; Γράφουν στην σελίδα 26 της πραγματογνωμοσύνης:
"η τελευταία καταγραφή είναι αυτή με αύξων αριθμό τάδε".
Αύξοντα λέμε, όχι αύξων, αιτιατική πτώση έχουμε, ας το πρόσεχαν πριν βάλουν φαρδιές πλατιές τις υπογραφές τους.

Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2025

Κινδυνεύει η ελληνική γλώσσα;

Στη Βικέλειο Μορφωτική Εταιρεία έγινε μια συζήτηση για την ελληνική γλώσσα και παραθέτω την ομιλία του Νίκου Σαραντάκου με τίτλο "Κινδυνεύει η ελληνική γλώσσα;" που την θεωρώ ενδιαφέρουσα. Είναι μεγαλούτσικο το κείμενο, ομιλία ήταν, αλλά για όποιον νοιάζεται για την γλώσσα περιέχει έξυπνες σκέψεις και πολλές πληροφορίες.

ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ;
Συχνά ακούμε να λένε ότι η ελληνική γλώσσα απειλείται, ότι διατρέχει κίνδυνο, ότι βρίσκεται σε παρακμή. Το ακούμε σε συζητήσεις στην τηλεόραση, το διαβάζουμε σε άρθρα στο Διαδίκτυο, σε αντιπαραθέσεις στα κοινωνικά μέσα, σε επιστολές στις εφημερίδες.
Για να τεκμηριώσουν αυτή την άποψη, κάποιοι φέρνουν ως επιχείρημα την υποτιθέμενη λεξιπενία των νέων, άλλοι τα πολλά γλωσσικά λάθη που ακούγονται ιδίως από τους δημοσιογράφους στην τηλεόραση («η κακοποίηση της γλώσσας από τα ΜΜΕ»), άλλοι την αθρόα εισαγωγή ξένων λέξεων ή τις ξενόγλωσσες πινακίδες των καταστημάτων, άλλοι την αποκοπή από την αρχαία γλώσσα, για την οποία κάποιοι θεωρούν υπεύθυνη την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1976 ή την καθιέρωση του μονοτονικού το 1982. Κάποιοι θεωρούν ότι απειλή για τη γλώσσα αποτελεί η συνήθεια πολλών νέων να γράφουν τα ελληνικά με λατινικό αλφάβητο (τα λεγόμενα γκρίκλις) ή με πολλές συντμήσεις (τπτ αντί για τίποτα, κλμρ αντί για καλημέρα). Όχι σπάνια, ως τεκμήριο της παρακμής αναφέρεται κάποια ορθογραφική απλοποίηση (π.χ. γραφές όπως αβγό, τρένο, Σέξπιρ) ή κάποιος αποκλίνων τύπος (του διεθνή αερολιμένα, διαρρέω την είδηση).
Υπάρχουν βέβαια και κάποιοι που θεωρούν ότι η ελληνική γλώσσα δέχεται επίθεση από σκοτεινούς κύκλους και για να το τεκμηριώσουν επικαλούνται την περίφημη δήλωση Κίσινγκερ, όπου αναφέρεται ότι, επειδή ο ελληνικός λαός είναι δυσκολοκυβέρνητος, πρέπει «να πλήξουμε τη γλώσσα του, τη θρησκεία του, τα πνευματικά και ιστορικά του αποθέματα». Φυσικά, η δήλωση Κίσινγκερ είναι ανύπαρκτη.
Μια και προηγουμένως αναφέρθηκαν λέξεις που γεννήθηκαν τον καιρό της πανδημίας, να θυμηθούμε -δεν έχουν δα περάσει και τόσο πολλά χρόνια, μόλις 4 ή 5- ότι και τότε είχε θεωρηθεί απειλή για τη γλώσσα η αθρόα εισροή νεολογισμών από τα αγγλικά. Ο καθηγητής Γιώργος Μπαμπινιώτης, ιδιαίτερα επιδραστικός, ξεκίνησε εκστρατεία από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εναντίον συγκεκριμένων ξένων όρων όπως lockdown, delivery, take-away, click away κτλ. Δεν προλαβαίνουμε να σχολιάσουμε αναλυτικά κάθε περίπτωση, αλλά να πούμε επιγραμματικά ότι το μεν ντελίβερι είχε ήδη ενταχθεί από χρόνια στη γλώσσα αφού έχει δώσει και το παράγωγο «ντελιβεράς», η δε ελληνογενής απόδοση του take-away υπήρχε ήδη και ήταν πακέτο. Μας κάνουν βέβαια πολλή εντύπωση οι εισαγομενοι νεολογισμοί, διότι ακριβώς είναι κάτι καινούργιο, αλλά δεν συνειδητοποιούμε εξίσου εύκολα πόσα ξένα δάνεια παύουν να λέγονται. Για να φέρω ένα παράδειγμα, στις δεκαετίες του 1960 και του 1970 είχαμε στο σπίτι μας λίβινγκ ρουμ (και σκετο «λιβινγκ), ασυμμόρφωτο δάνειο. Σήμερα ο όρος ακούγεται πολύ λιγότερο. Σήμερα έχουμε σαλόνι (δάνειο μεν αλλά πλήρως συμμορφωμένο) ή καθιστικό. Ούτε έχουν επιβιώσει όλοι οι γαλλισμοί και άλλοι ξενισμοί του μεσοπολέμου. Ξέρει κανείς τι είναι το «μπράιτζ φαντζ» του 1931; Έπειτα, οι κινδυνολογούντες για τα αθρόα δάνεια δεν μπαίνουν στον κόπο να εξηγήσουν σε τι ακριβώς συνίσταται ο κίνδυνος, δηλαδή τι θα πάθει ακριβώς η ελληνική γλώσσα αν δεχτεί άφθονα δάνεια.
Παραβλέπουν οι επικριτές των δανείων ότι ο γλωσσικός δανεισμός είναι φαινόμενο που γίνεται από τα αρχαιότατα χρόνια, όσο υπάρχει επαφή ανθρώπων, πολιτισμών και γλωσσών, και κυρίως ότι είναι ένα φυσικό φαινόμενο, ότι όλες οι γλώσσες αλλάζουν -και ότι η αγγλική γλώσσα έφτασε να έχει το πλουσιότερο λεξιλόγιο από τις άλλες ευρωπαϊκές γλώσσες επειδή ακριβώς δανειζόταν ασύστολα, από το γαλλικό, το λατινικό, το ελληνικό ταμείο, αλλά και από τις γλώσσες των χωρών της βρετανικής αυτοκρατορίας (τανκ, μπανγκαλόου και σαμπουάν είναι λέξεις ινδικής προέλευσης). Παραβλέπουν ότι και η αρχαία ελληνική δανειζόταν (αγγαρεία, σινδόνη, χρυσός, χιτών, παρασάγγη, παράδεισος -και έγραψε κάποιος ειρωνικά στο Φέισμπουκ: μα κι αυτοί οι αρχαίοι, γιατί πήρανε το περσικό «τιάρα» αντί να πουν το ελληνικότατο «κυλινδροειδής και ελαφρώς ραβδωτός πέτασος»;
Το κακό με τη νεοελληνική γλώσσα, μάλιστα, είναι θα έλεγα ότι δανείζεται λίγο. Συγκεκριμένα, έχει χάσει την ικανότητα που είχε παλιότερα, να δανείζεται από το λατινικό ταμείο, ειδικότερα να κάνει λόγιο δανεισμό από το λατινικό ταμείο. Την ικανότητα αυτή την είχε στα βυζαντινά χρόνια, όταν ο Πορφυρογέννητος έλεγε π.χ. «τοὺς ἄρχοντας τοῦ τάγματος τῶν ἐξσκουβίτων, οἷον τοποτηρητὰς, σκρίβωνας, τὸν χαρτουλάριον, δρακοναρίους, σκευοφόρους, σιγνοφόρους, σενάτορας, πρωτομανδάτορας καὶ μανδάτορας», ή ακόμα και επί διαφωτισμού. Όμως σήμερα, σχεδόν μόνο λαϊκός δανεισμός υπάρχει, στη λόγια γλώσσα έχουμε πιο πολύ μεταφραστικά δάνεια. Και ακόμα κι όταν δανειστούμε μια λόγια λέξη, δυσκολευόμαστε να φτιάξουμε σύνθετα και παράγωγά της. Οι βυζαντινοί δεν είχαν πρόβλημα να πλάσουν το θαυμάσιο υβρίδιο «σιγνοφόρος» (λατινογενές το πρώτο συνθετικό, σίγνον η σημαία), έπλαθαν τη λέξη και πήγαιναν να διοικήσουν την αυτοκρατορία τους. Εμείς, αφού με χίλια ζόρια αποδεχτήκαμε την λ. κουλτούρα, ας πούμε, δεν έχουμε ακόμα καταφέρει να φτιάξουμε το «κουλτουρικός» -αν και οι Έλληνες της ΕΣΣΔ τόλμησαν και το είπαν. Άλλωστε, υπήρξαν εποχές όπου η ελληνική γλώσσα είχε πολύ περισσότερα ξένα δάνεια ως ποσοστό στο λεξιλόγιό της και επιπλέον δεν υπήρχε ελληνικό κράτος, κι όμως η γλώσσα δεν έπαθε κάποια ανεπανόρθωτη ζημιά. Ο Μακρυγιάννης, ο Καραϊσκάκης και ο Κολοκοτρώνης χρησιμοποιούσαν λεξιλόγιο με πολλούς τουρκογενείς και ιταλογενείς όρους αλλά αυτό δεν τους εμπόδισε να ελευθερώσουν την Ελλάδα.
Θα πει κάποιος: ναι, αλλά ανάμεσα στον Μακρυγιάννη και στο σήμερα μεσολάβησε η καθαριστική προσπάθεια των λογίων του 19ου αιώνα που, με τη βοήθεια του κράτους, έφεραν τον υπουργό και την εφημερίδα αντί του μινίστρου και της γαζέτας. Ωστόσο, θα πω εγώ, το γεγονός αυτό ακριβώς αποδεικνύει ότι τίποτα το ανεπανόρθωτο δεν έπαθε η γλώσσα. Εξάλλου, σήμερα έχουμε εκπαίδευση, θεσμούς και μια ισχυρή ραχοκοκαλιά εγχώριας ορολογίας.
Για να το γενικεύσω, σε μεγάλο βαθμό, οι φόβοι για παρακμή της γλώσσας δεν είναι παρά η αμηχανία μπροστά στη γλωσσική αλλαγή, που εκφράζεται από ομιλητές κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας. Χαρακτηριστικό είναι ότι ενοχλούμαστε για γλωσσικές αλλαγές που βρίσκονται σε εξέλιξη. Μας ενοχλεί το «διέρρευσα την είδηση», όχι όμως ότι «το βιβλίο κυκλοφόρησε», διότι αυτή η αλλαγή έχει πλέον συντελεστεί. Ωστόσο, οι παππούδες μας έγραφαν «το βιβλίο κυκλοφορήθηκε» (ή μάλλον «εκυκλοφορήθη»). Όπως εμείς δεν ενοχλούμαστε από το «κυκλοφορεί», έτσι και τα παιδιά μας δεν θα ενοχλούνται από το «διέρρευσε την είδηση».
Πολλοί αναστατώνονται και ενοχλούνται με τις ορθογραφικές αλλαγές. Παράδειγμα, που κυκλοφορεί πολύ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συνοψίζει μερικές από τις αλλαγές αυτές. Κάποιος χρήστης παραθέτει ένα καλογραμμένο κείμενο στο οποίο εκφράζει την αγανάκτησή του επειδή κάποιες λέξεις τις είχε συνηθίσει αλλιώς και όχι όπως τις γράφει η σχολική ορθογραφία. Είναι γεγονός ότι κάποιες, πολύ λίγες πάντως, λέξεις διττογραφούνται ή έχουν αλλάξει όντως ορθογραφία. Αυτό κανονικά δεν θα έπρεπε να μας παραξενεύει, διότι η ορθογραφία είναι μια σύμβαση που δεν αγγίζει την ουσία της γλώσσας, οπότε δραματικοί αφορισμοί όπως «κατακρεουργείται η γλώσσα» (επειδή π.χ. η μπύρα «έγινε» μπίρα!) είναι εντελώς άτοποι. Ωστόσο, για κάποιον περίεργο λόγο, είναι γεγονός ότι η ορθογραφική αλλαγή μάς ενοχλεί και μας αναστατώνει. Όταν συνειδητοποιούμε ότι μια λέξη που τη μάθαμε με έναν ορισμένο τρόπο στο σχολείο (ή εκτός σχολείου αλλά στα παιδικά-νεανικά μας χρόνια, διότι τη λέξη μπίρα/μπύρα, βέβαια, δεν μας την έμαθαν τα σχολικά βιβλία) ξαφνικά έχει αλλάξει, παθαίνουμε έναν λιγάκι κωμικό ηθικό πανικό, νιώθουμε να ανατρέπεται εντός μας ο ρυθμός του κόσμου. Αυτό το δυσάρεστο συναίσθημα μπορούμε να το θεραπεύσουμε αν συνειδητοποιήσουμε αν έγινε όντως αλλαγή, από πότε έγινε και γιατί έγινε. Βοηθάει επίσης το να συμβουλευόμαστε λεξικά και από αυτή την άποψη είναι πολύ χαρακτηριστική η αφοπλιστική ομολογία του ανώνυμου σχολιαστή, ότι αισθάνεται άσχημα όταν «αναγκάζεται» να ανοίξει λεξικό. Μα, νοείται να ενδιαφέρεται κάποιος για τη γλώσσα και να μη συμβουλεύεται λεξικό;
Ο σχολιαστής που είδαμε, και δεν είναι ο μόνος, αντιπαθεί την απλοποίηση της γλώσσας (εννοεί την ορθογραφική απλοποίηση) και τη θεωρεί ισοδύναμη με την κατακρεούργηση. Όμως γενικευμένη ορθογραφική απλοποίηση, δηλαδή φωνητική/φωνηματική ορθογραφία, δεν γίνεται και δεν υποστηρίζεται από (σχεδόν) κανέναν. Εξάλλου, και αυτό είναι το σημαντικότερο, η ορθογραφία αλλάζει (με βραδείς ρυθμούς) διαρκώς· δεν άρχισε να αλλάζει πρόπερσι. Απλούστατα, τις αλλαγές που είχαν ήδη συντελεστεί όταν μάθαμε γράμματα δεν τις έχουμε βιώσει και δεν μας ενοχλούν, τις αγνοούμε. Μόνο οι αλλαγές που συντελούνται μπροστά στα μάτια μας ενδέχεται να μας αναστατώσουν. Πράγματι, πριν από μερικές δεκαετίες, όπως ξέρουν όσοι σκαλίζουν παλιά κείμενα, συνηθίζονταν τύποι όπως ώμμορφη, ξαίρω, κυττάζω, δίκηο, αφίνω, φείδι, καλλίτερος, μαζύ, μεγαλείτερος, ταξείδι, καλωσύνη, παληός, έγεινε… Και οι άνθρωποι της εποχής αναστατώνονταν με τις αλλαγές της ορθογραφίας· λένε πως ο μεγάλος Παλαμάς είχε γράψει «Δεν ξαίρω το ξαίρω με έψιλον», μια και τον τύπο «ξαίρω» είχε συνηθίσει. Ωστόσο, οι σημερινοί δέχονται χωρίς να προβληματιστούν καθόλου τις γραφές ξέρω, αφήνω, συκώτι, καλύτερος, φίδι, κτλ., αλλά αναστατώνονται από το πιρούνι, την μπίρα ή το τρένο, όπως έχουν γράψει άλλοι. Πάω στοίχημα ότι σε 20 χρόνια τα παιδιά μας ή τα εγγόνια μας θα δέχονται χωρίς κανένα πρόβλημα το πιρούνι και το τρένο. Ίσως να τα ενοχλούν άλλες λέξεις, που θα έχει αλλάξει η ορθογραφία τους, αλλά δεν θα διακινδυνέψω να προφητέψω ποιες θα ’ναι αυτές. Φοβάμαι μόνο μήπως τα απασχολεί η χρεοκοπία, και όχι για την ορθογραφία της…
Όσοι έχουν εποπτεία της πνευματικής κίνησης σε άλλες χώρες ξέρουν ότι παρόμοιες δυσοίωνες απόψεις για παρακμή και φθορά της γλώσσας, για γλωσσική ένδεια των νέων κτλ., εκφράζονται και αλλού, σε ολόκληρο τον δυτικό τουλάχιστον κόσμο. Όπως νοσταλγούμε τα εφηβικά μας χρόνια, έτσι νοσταλγούμε και τη γλώσσα όπως με τον τρόπο που μιλιόταν τότε. Αυτό που διαφοροποιεί τα πράγματα σε εμάς είναι η συνεχής σύγκριση της νέας ελληνικής με την αρχαία, η οποία προβάλλεται ως ένα ανέφικτο ιδεώδες. Πολλά σχολικά βιβλία καλλιεργούν εμμέσως την άποψη ότι η σημερινή νεοελληνική δεν είναι παρά ωχρό είδωλο της αρχαίας, πράγμα που βέβαια αφενός δεν βοηθά τους μαθητές να εκτιμήσουν και να αγαπήσουν τη μητρική τους γλώσσα και αφετέρου αποτελεί εύφορο έδαφος όπου θάλλουν κάθε λογής απόψεις για γλωσσική παρακμή, ιδίως όταν αντιδιαστέλλεται η κυρίαρχη θέση της αρχαίας ελληνικής με τη θέση της σημερινής νεοελληνικής. Όπως εύστοχα σημειώνει η Άννα Φραγκουδάκη, «η προφητεία για την παρακμή της ελληνικής γλώσσας, με όποιο επιχείρημα κι αν εμφανίζεται, ανάμεσα στις γραμμές το ίδιο πάντα εννοεί: φανταστείτε το εθνικό μεγαλείο που… “θα” είχαμε, αν μιλούσαμε αρχαία ελληνικά».
Προσωπικά δεν νομίζω ότι η γλώσσα αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα βρίσκεται σε παρακμή, ότι απειλείται, ότι κινδυνεύει, ότι κοντεύει να εξαφανιστεί, ότι θα πάθει αφελληνισμό. Αντίθετα, θα έλεγα ότι αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα έχουμε παραγωγή συγκροτημένου λόγου περισσότερη από οποιαδήποτε άλλη εποχή από τότε που μιλιέται η ελληνική γλώσσα. Αν δείτε, ας πούμε, πόσες εφημερίδες κυκλοφορούν σήμερα και πόσες το 1960, πόσοι ραδιοφωνικοί σταθμοί, τηλεοπτικά κανάλια, ιστολόγια, θα συμπεράνουμε ότι η σημερινή ποσότητα λόγου είναι συντριπτικά μεγαλύτερη – και μιλάμε για συγκροτημένο λόγο. Αλλά βέβαια, όταν είναι πολλαπλάσια η παραγωγή λόγου, πολλαπλάσια θα είναι και τα «γλωσσικά λάθη» των ομιλητών, ιδίως στον προφορικό λόγο που κυριαρχεί σήμερα με το ραδιόφωνο και την τηλεόραση.
Άλλωστε, ούτε οι κραυγές αγανάκτησης για τα λάθη των μαθητών είναι αποκλειστικότητα της εποχής μας: οι λίγο παλιότεροι θα θυμούνται τον σάλο που είχε ξεσπάσει όταν κάποιοι υποψήφιοι στις πανελλήνιες εξετάσεις το 1985 αγνοούσαν τη σημασία των λέξεων «αρωγή» και «ευδοκίμηση». Ανάλογος θόρυβος είχε γίνει το 1958, όταν στις εισαγωγικές εξετάσεις του Πολυτεχνείου ζητήθηκε στο μάθημα της Έκθεσης από τους υποψηφίους να σχολιάσουν τα δύο τετράστιχα του εθνικού ύμνου και στα γραπτά τους βρέθηκαν πάμπολλες ανορθογραφίες και ασυνταξίες, ακόμα και άγνοια των στίχων του εθνικού ύμνου. Παρομοίως το 1948, άρθρο εκπαιδευτικού μέμφεται το δημοτικό σχολείο επειδή «Εις γραπτά δοκίμια μαθητών, μη διορθωθέντα, εύρομεν τας λέξεις: οι άνθρωπη, οι Ιταλή, ένεκα ο πόλεμος, ομολογώ εβάφτησεν, αντί ομολογώ εν βάπτισμα». Μπορούμε να πάμε και πιο πίσω: το 1928, οι ανορθογραφίες που βρέθηκαν σε γραπτά φοιτητών (π.χ. ίππσος αντί ύψος) πυροδότησαν δημόσια συζήτηση, που έδωσε στον Δημήτρη Γληνό το έναυσμα για τη σειρά άρθρων «Το κύμα της αγραμματοσύνης».
Ίσως η καλύτερη απάντηση στις απαισιόδοξες προφητείες είναι να διαβάσουμε μερικά παλαιότερα κινδυνολογικά βιβλία περί γλώσσας, όπως τα βιβλία του μακαρίτη Σαράντου Καργάκου, Αλεξία και Αλαλία, που γράφτηκαν στη δεκαετία του 1980 και είναι γεμάτα από καταδικαστικές διαπιστώσεις όπως (σταχυολογώ από την Αλαλία): «οι νέοι μας […] έχουν φτάσει στο σημείο να συνεννοούνται με γρυλισμούς και παντομίμες» (σ. 59-60), «κάποιοι νέοι χρησιμοποιούν την ελληνική σαν να κλωτσούν καρφιά» (σ. 63), «τον γλωσσικό χουλιγκανισμό που φέρνει τη γλώσσα μας στην εποχή των σπηλαίων […] οι νέοι μας ακρωτηριάζουν και βεβηλώνουν τη γλώσσα μας» (σ. 109), αλλά και δυσοίωνες προβλέψεις όπως «οι μαθητές του αύριο θα θεωρούν τη “μουσική” ως θηλυκό του “μουσακά” […] θα συγχέουν το έπος με το πέος» (σ. 68), «σε λίγο δεν θα μιλάμε για γλωσσικές προσμείξεις στην ελληνική αλλά για ελληνικές προσμείξεις στη νέα διάλεκτο!» (σ. 129).
Ευτυχώς, καμιά από τις προφητείες αυτές δεν έχει επαληθευτεί. Θα θυμίσω άλλωστε μια πιο πρόσφατη «θανάσιμη απειλή» για τη γλώσσα, που είχε προκαλέσει τεράστιο θόρυβο την πρώτη δεκαετία του αιώνα μας -εννοώ τα greeklish, για τα οποία εξέδωσαν διακήρυξη 40 μέλη της Ακαδημίας το 2001, χαρακτηρίζοντας «ανόσια και ανόητη» τη χρήση λατινικού αλφαβήτου, και που επί 10-15 χρόνια θεωρούνταν μεγάλη απειλή για τη γλώσσα. Οι γλωσσολόγοι βέβαια επισήμαιναν ότι πρόκειται για «ένα σύστημα γραφής συμπληρωματικό, περιορισμένο σε ειδικές συνθήκες χρήσης από ειδικές κοινωνικές ομάδες». Και πράγματι, σήμερα στην επικοινωνία από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το Διαδίκτυο η χρήση των γκρίκλις έχει υποχωρήσει αισθητά, για να μην πω ότι έχει σχεδόν μηδενιστεί, επειδή πλέον υπάρχουν οι τεχνικές δυνατότητες για απρόσκοπτη χρήση του ελληνικού αλφαβήτου.
Όσο για τη λεγόμενη λεξιπενία των νέων, θεωρώ ότι είναι μια κατηγορία που κάποιοι την επισείουν χωρίς ποτέ να έχουν κάνει τον κόπο να την τεκμηριώσουν. Υποτίθεται ότι λεξιπενία είναι «το φαινόμενο κατά το οποίο ένα πρόσωπο ή μια κοινωνική ομάδα χρησιμοποιεί στον καθημερινό του λόγο και γενικότερα στην επικοινωνία πολύ περιορισμένο αριθμό λέξεων και εκφραστικών μέσων, κυρίως λόγω άγνοιας» (ο ορισμός από το Λεξικό Μπαμπινιώτη). Δεδομένου όμως ότι κανείς απ’ όσους διατυπώνουν τέτοιες κατηγορίες δεν έχει μετρήσει το λεξιλόγιο του δήθεν λεξιπενικού ομιλητή (και πώς μπορεί τάχα να το μετρήσει;), στην πραγματικότητα η κατηγορία δεν τεκμηριώνεται με βάση τον αριθμό λέξεων που χρησιμοποιεί κάποιος αλλά με βάση τις λέξεις που συλλαμβάνεται να αγνοεί. Άλλωστε, ο ίδιος ο Γ. Μπαμπινιώτης, ίσως και με μια δόση αυτοκριτικής, αντέκρουσε πειστικά την άποψη για τις «500 λέξεις»: «Ο νέος που κατηγορούμε για τις 500 λέξεις δεν είναι ο ίδιος αυτός που γράφει μια κανονική έκθεση στο σχολείο, που συναγωνίζεται χιλιάδες άλλων νέων στις εισαγωγικές εξετάσεις ή που εξετάζεται προφορικά σε διάφορα αντικείμενα, χρησιμοποιώντας πολύ περισσότερες, μερικές χιλιάδες εναλλασσομένων λέξεων;».
Καταλήγοντας, η ελληνική γλώσσα δεν κινδυνεύει «να χαθεί». Θα κινδύνευε αν απειλούνταν με εξαφάνιση οι ομιλητές της, πράγμα που δεν συμβαίνει, ή αν υπήρχε το φαινόμενο της μετακίνησης ομιλητών της νέας ελληνικής, στην Ελλάδα, προς μια άλλη γλώσσα, ας πούμε την αγγλική. Σημειώνει ο Α.-Φ. Χριστίδης: Μια γλώσσα που γράφεται, που διδάσκεται στα σχολεία, που έχει δικό της κράτος, δική της λογοτεχνία, δεν κινδυνεύει να χάσει τους ομιλητές της. Οι γλώσσες που χάθηκαν στο παρελθόν, που έχασαν δηλαδή τους ομιλητές τους, οι οποίοι μετακινήθηκαν σε μια άλλη ισχυρή γλώσσα, αλλά και αυτές που κινδυνεύουν σήμερα ήταν (και είναι) γλώσσες με λίγους ομιλητές, χωρίς «μηχανισμούς» να τις στηρίζουν: σχολεία, λεξικά, γραμματικές, κράτος. Μάλιστα, στην ψηφιακή εποχή η τεχνολογία έχει προσφέρει μεγάλη βοήθεια στην ελληνική γλώσσα, καθώς έδωσε τη δυνατότητα να δημιουργηθούν πολλοί νέοι γλωσσικοί πόροι και να γίνουν κοινό κτήμα των πολλών. Πράγματι, η ελληνική, όπως και πολλές ευρωπαϊκές γλώσσες ανάλογου αριθμού ομιλητών, έχουν πολλαπλάσιους γλωσσικούς πόρους από αφρικανικές ή ασιατικές γλώσσες που μιλιούνται από πολύ περισσότερους φυσικούς ομιλητές.
Όλα καλά λοιπόν; Όχι. Ενώ η κινδυνολογία δεν δικαιολογείται, ασφαλώς για την ελληνική γλώσσα -και για κάθε «μικρή» σε αριθμό ομιλητών γλώσσα- συνεχώς αναδύονται νέες προκλήσεις, ιδίως με την εμφάνιση της τεχνητής νοημοσύνης και των μεγάλων γλωσσικών μοντέλων. Εδώ υπάρχει λαμπρόν πεδίον δόξας για να αναπτυχθούν καλύτερα και πληρέστερα ελληνόγλωσσα μοντέλα, που θα βοηθούν και στη γλωσσική διδασκαλία (συμπεριλαμβανομένης της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών) αλλά και στη διάδοση της ελληνομάθειας παγκοσμίως.
Σε κάθε περίπτωση όμως, ο μόνος τρόπος για να απειληθεί με εξαφάνιση η ελληνική γλώσσα είναι να πάψουν να υπάρχουν ομιλητές της· όσοι θέλουν να εξασφαλίσουν το μέλλον της γλώσσας, ας προσπαθήσουν να θεραπεύσουν τις αιτίες που οδηγούν σε υπογεννητικότητα και σε μετανάστευση των νέων.