Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2018

Το Ηλιόκαστρο

Διάβασα το κείμενο του Βασίλη Κωνσταντινίδη για την παρουσίαση ενός βιβλίου του Γιώργου Ι.Χατζηελευθερίου. Η παρουσίαση έγινε στην Αργυρούπολη την προπερασμένη Πέμπτη, έτσι αυτό το σημείωμα δεν είναι πρόσκληση μια κι έρχεται καθυστερημένα. 
Κράτησα, από το κείμενο, ένα ποίημα που περιέχεται στο βιβλίο. Είναι ένα από τα πολλά που έχει περισώσει ο συγγραφέας λαογράφος και συλλέκτης-ερευνητής. Θες για τη γλώσσα του -την ποντιακή διάλεκτο- θες για το περιεχόμενό του, θες γιατί έτσι μού ήρθε εκείνη τη στιγμή, είπα να το καταγράψω κι εγώ και να σας το δώσω.
Παρακάτω λοιπόν έχω το ποίημα και ακολουθεί εξώφυλλο του βιβλίου, για όποιον ενδιαφέρεται για περισσότερα. 
 

ΗΛΙΟΚΑΣΤΡΟΝ ΑΚΡΙΤΩΝ

Τ’ Ήλ’ το Κάστρον, Αγαρηνέ, π ‘έρθες για να κουρσεύσα,
Απάν’ σ’ αιώνων κόκαλα Τραντέλλενων εχτίεν.
Ποτίουν τα θεμέλια θε με γαίμαν και με δάκρια
για τ’ ατό έν’ και άπαρτον και πάντα στέκ’ ολόρθα,
αλύγιστον κι ανίκετο , τη λευτεριάς ασπίδα.
Ηλέκαστρον παντέμορφον , Θεοστερεωμένον,
Δρακέλλενες κρατούν ατό, Ρωμαίικα παλικάρια,
Ακρίτες κι Ακριτόπουλα, Παντέλλενες Ακρίτες.
Ανδρόνικον ο Σερασκέρτς κι ο Πόρφυρας ‘ς σο γιάν’ ατ’
Ο Διγενής ο δίγοργον κι ο Γαβροκωνσταντίνον
Ο Γιάννες  ο Μονόγιαννες κι οπίσ’ ν ατ’ οι Φωκάδες,
ο Ξάντινον , ο πάντεινον, ας ούλτς αγαπεμένος,
έμπρα ας σα Ακριτόπουλα ο Μικροκωνσταντίνον.
Ούλ’ ετουν κοσμολάλετοι και κοσμοφωτοδότες.
Τα έργατά τουν θαμαστά, χαράς ανθοφορία,
Ανθόκλαδα κι αγιάσματα, χαρά Θεού ‘ς σον κόσμον! 





Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου 2018

Η ΕΡΤ κι εμείς.

Η αντίδραση, με το εμπάργκο της Νέας Δημοκρατίας για όσα ειπώθηκαν στην χτεσινή εκπομπή της ΕΡΤ με την Ακριβοπούλου, έφερε στο προσκήνιο το θέμα της σχέσης μέσων ενημέρωσης και κομμάτων. 
  • Ήδη ο Σύριζα πρώτος, εδώ κι ένα μήνα περίπου, έχει επιβάλει εμπάργκο στον Σκάι. Ο Σκάι ήταν ένα αντικυβερνητικό μέσο αλλά κάποια στιγμή το παράκανε κι η κυβέρνηση θεώρησε ότι το εμπάργκο ήταν καλή ιδέα για να αναδείξει το πρόβλημα. Παλιότερα το είχαν κάνει και για τον Πρετεντέρη στο Μέγκα. 
  • Η Νέα Δημοκρατία τα είχε από την πρώτη στιγμή με την ΕΡΤ που την έκλεισε το 2013 και που ο Σύριζα την ξανάνοιξε. Η ΕΡΤ, δυστυχώς, αν και προσπάθησε να μείνει ελαφρώς ουδέτερη, ωστόσο έγινε εδώ και καιρό εμφανώς φιλοκυβερνητική. Η Νέα Δημοκρατία βρήκε κι αυτή την δική της ευκαιρία να καταγγείλει αυτό ακριβώς το ζήτημα.
Λοιπόν, παιδιά, φτάνει.
Εντάξει, εκεί στο Μαξίμου. Το καταλάβαμε ότι ο Σκάι φτάνει ακόμα και σε όρια ξεφτίλας προκειμένου να κάνει τον κόσμο να σιχαθεί την κυβέρνηση. Τα ίδια κάνουν και τα ΝΕΑ και σε λίγο κι ο σταθμός του Μαρινάκη. Ίσως και του Σαββίδη. Ως πού θα επεκταθεί το εμπάργκο; Ο Σύριζα, ανέδειξε το πρόβλημα, το καταλάβαμε, φτάνει. Κι οι βουλευτές του που πήγαιναν στον Σκάι παίζοντας άθελά τους τον ρόλο του άλλοθι το κατάλαβαν. Θα είναι πιο προσεκτικοί και πιο επιθετικοί (ιδεολογικά) στο μέλλον. Ας λήξει όμως αυτό το αντιδημοκρατικό και αναποτελεσματικό εμπάργκο.
Εντάξει εκεί στην Πειραιώς. Το καταλάβαμε ότι η ΕΡΤ μπατάρει προς κυβέρνηση μεριά. Ότι σας έχουν άχτι που τούς κλείσατε κι ότι φοβούνται πως θα πάθουν τα ίδια (όχι ακριβώς τα ίδια αλλά κάτι σχετικό) αν ξαναγυρίσετε. Δεν σας κρίνουν δίκαια αλλά με τα χρωματιστά μάτια τους. Φτάνει όμως. Το καταλάβαμε και πρέπει να το κατάλαβαν κι αυτοί. Θα προσέχουν. Ας λήξει αυτό το αντιδημοκρατικό και αναποτελεσματικό εμπάργκο.

Για την ουσία του ατοπήματος της ΕΡΤ δεν θα πω πολλά. Μόνο θα πω πως, όταν άκουσα τον σχολιαστή να λέει αυτά που έλεγε, εκνευρίστηκα. Είπα πως ξεπερνάει κάθε όριο. Έλεγε πως η ομιλία Μητσοτάκη παρέπεμπε σε Πανούντσιο που ήταν ιδεολογικός καθοδηγητής του Μουσολίνι. Κάθε ένας που δεν ξέρει τον Πανούντσιο (εγώ δεν τον ήξερα και το 99% των ακροατών της ΕΡΤ εκείνη τη στιγμή δεν τον ήξεραν επίσης), έμειναν με την σύνδεση Μητσοτάκη-Μουσολίνι. Η άγνωστη λέξη "Πανούντσιο" ήταν σαν επιστημονική τεκμηρίωση της άποψης. Το έλεγε περισπούδαστα ο δημοσιογράφος και τον άκουγαν εκστατικοί οι συνομιλητές του (που επίσης δεν ήξεραν κανέναν Πανούντσιο) κι η Ακριβοπούλου, η υπεύθυνη της εκπομπής. Γι αυτόν τον λόγο έχει κι αυτή πλήρη την ευθύνη. [ΣΣ: Ας σημειωθεί ότι είναι πρόσωπα που συμπαθώ κι αυτή κι αυτός που έκαναν την θηριώδη γκάφα].

Να σημειώσω ότι κι επί της ουσίας είχε άδικο ο δημοσιογράφος. Το λέω τώρα που έμαθα ολίγα για τον Πανούντσιο. Άλλα έλεγε ο άνθρωπος, εντελώς αντίθετα από αυτά που πρεσβεύει ο Μητσοτάκης. Όμως αυτό που έγινε δεν ήταν μια απλή γκάφα. Ήταν κάτι πολύ περισσότερο.
Αυτή η γκάφα ήταν η ευκαιρία για να γιουχάρουν την ΕΡΤ όλοι οι μη κυβερνητικοί, κι είναι πολλοί. Έδωσαν τροφή σε σενάρια απαξίωσης του μόνου ποιοτικού μέσου. Εκτέθηκε ανεπανόρθωτα το δημόσιο μέσο ενημέρωσης, η μόνη ελπίδα στον βούρκο του χαζοκουτιού. Αυτοί εκεί στην ΕΡΤ πρέπει να προσέξουν. Είμαστε μαζί τους. Μάς προσφέρουν υψηλό επίπεδο θεάματος-ακροάματος. Δεν μπορούν με τις ενέργειές τους να δώσουν την ευκαιρία σε κάποιους να μας στερήσουν την ΕΡΤ. 
Αυτοί μπορεί να βρουν αλλού δουλειά, εμείς ΕΡΤ πού θα ξαναβρούμε;

Τετάρτη 19 Σεπτεμβρίου 2018

Η Δημοκρατία στο περιθώριο.

Υπάρχει ακόμα περιθώριο δημοκρατικών αλλαγών στις κοινωνίες μας (της δύσης ή της ανατολής); Υπάρχει η παραμικρή ελπίδα να λειτουργήσει η δημοκρατία σε αυτή την οικουμένη που γνωρίζουμε; 

Παρένθεση: Όταν λέμε δημοκρατία, εννοούμε την κανονική (ελληνική) δημοκρατία, όχι την αντιπροσωπευτική. Εκείνο το πολίτευμα όπου ΟΛΟΙ οι πολίτες συμμετέχουν της εξουσίας (αποφασιστικής, εκτελεστικής και δικαστικής), με τον μόνο εφικτό και δίκαιο τρόπο, την κλήρωση. Με περιορισμένη θητεία, μη επαναλήψιμη και άμεσα ελέγξιμη με την αποχώρηση από την θέση ευθύνης. 

Σε μικρές, πληθυσμιακά, κοινωνίες η περίπτωση της δημοκρατίας (την λένε και άμεση κάποιοι) συζητείται. Όχι πως είναι εύκολη υπόθεση αλλά παίζεται σαν ενδεχόμενο. Σε μεγάλες κλίμακες πληθυσμών όμως, σε κράτη δέκα εκατομμυρίων όπως το δικό μας ή εκατό και διακοσίων (ΗΠΑ, Ρωσία) ή δισεκατομμυρίων (Ινδία, Κίνα) τι γίνεται; Είναι προφανές ότι τα μεγάλα κράτη δεν μπορεί παρά να είναι ομοσπονδίες μικρότερων δημοκρατικών μονάδων. Από εκεί και πέρα, μπορεί να λειτουργήσει η δημοκρατία με κλήρωση ακόμα και για τα ομοσπονδιακά όργανα. Υπάρχει κι εδώ αρχαιοελληνικό παράδειγμα με τις συμπολιτείες. Αυτό όμως είναι δεύτερης τάξης πρόβλημα. Το πρώτο και βασικό είναι να επικρατήσει η δημοκρατία στις μικρότερες μονάδες, πόλεις και περιφέρειες. Ακόμα κι αυτό είναι βουνό στον σημερινό κόσμο, όπου ο πολίτης εκπαιδεύεται να υπακούει σε πολιτικά προστάγματα, σε έμμονες ιδέες, σε διαφημίσεις και καταναλωτικά πρέπει.

Το θέμα είναι μεγάλο και ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΕΘΕΙ ΠΟΤΕ σε δημόσιο διάλογο. Ακραίες περιπτώσεις όπως ο Κορνήλιος Καστοριάδης, ο Αλέξανδρος Κόντος, κάποιες αναρχικές αμεσοδημοκρατικές ομάδες και ιδιώτες σκόρπιοι στον χώρο, δεν συνιστούν "δημόσιο διάλογο". Γι αυτό κάθε τέτοια συζήτηση γίνεται στο περιθώριο της κοινωνίας. Δυστυχώς, η υπόθεση της δημοκρατίας, τόσο επείγουσα για την επιβίωση της οικουμένης όσο και τα οικολογικά προβλήματα, θα περιμένει αρκετά ώστε να παρουσιαστεί μια ευκαιρία. Τότε ο διάλογος θα ξεκινήσει, όμως φοβάμαι πως θα είναι πια πολύ αργά.

Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2018

Διάλογος παραπλάνησης

Όλο και χειροτερεύει η κατάσταση στον δημόσιο διάλογο. Η κόντρα για το τηλεγράφημα του ΑΠΕ ενδεικτική. Το ΑΠΕ είπε ότι «σύμφωνα με πληροφορίες του, οι θεσμοί κρίνουν το ασφαλιστικό βιώσιμο. Επομένως δεν συζητούν μόνο την αναβολή αλλά και για την ακύρωση του μέτρου των περικοπών στις συντάξεις. Έχει ενημερωθεί κι η αντιπολίτευση.» 

Αυτό το τελευταίο έδωσε την αφορμή για την κόντρα. Για ποιο πράγμα ενημερώθηκε η αντιπολίτευση; Ότι θα ακυρωθεί το μέτρο; Όχι, βέβαια. Αυτό δεν είναι δυνατό γιατί δεν παίρνονται τώρα οι αποφάσεις. Τότε; Η αντιπολίτευση ενημερώθηκε ότι κατά τη γνώμη και των θεσμών το ασφαλιστικό είναι βιώσιμο. Ναι, αλλά δεν είναι σαφές. Αρχίζει λοιπόν πάνω στην αιχμή αυτής της ασάφειας το γαϊτανάκι των δηλώσεων και αντιδηλώσεων. «Δεν μάς είπαν τέτοια πράγματα». «Σάς είπαν αυτά κι όχι τα άλλα». «Είστε αναξιόπιστοι». «Είστε κλέφτες». »Εσείς είστε ψεύτες». «Κι εσείς πίνετε το αίμα του λαού». κ.ο.κ.
Που θα πει ότι οι άνθρωποι δεν θέλουν να συνεννοηθούν. Θέλουν να μαλώνουν. Τούς βολεύει. Η αντιπολίτευση για να κρατά το προβάδισμα συσπειρώνοντας τους "ενάντιους" που θέλουν "να πάνε οι βρωμοαριστεροί εκεί από όπου ήρθαν" κι η κυβέρνηση για να συσπειρώσει όσους μένουν διστακτικοί και στα γκάλοπ λένε ΔΞ/ΔΑ (δεν ξέρω ή δεν απαντώ).

Μέχρι τον Μάιο θα πάμε έτσι και χειρότερα. Ειδικά όταν θα βγουν στο προσκήνιο τα καυτά θέματα που έχουν ήδη προαναγγελθεί, θα γίνει χαμός. Τα θυμίζω εν τάχει: 
1.- Η τροποποίηση του Συντάγματος (εκκλησία, νόμος περί ευθύνης υπουργών κτλ.)
2.- Ο εκλογικός νόμος (κατάργηση μπόνους)
3.- Η εκδίκαση κάποιων σκανδάλων (Νοβάρτις, Χρηματοδότηση κομμάτων κτλ.)
4.- Το Μακεδονικό (που θα είναι κι η αφορμή για να γίνουν οι εκλογές Μάιο κι όχι Σεπτέμβρη)

Καλό κουράγιο σε όσους θα μπουν στο τρυπάκι να παρακολουθήσουν αυτόν τον δημόσιο διάλογο (δυστυχώς, από βίτσιο, θα είμαι ένας από αυτούς). Κενολογίες με στόμφο, βρισιές με λούστρο, ανοησίες με ύφος και προπαγάνδα με ψέμματα και υπερβολές. Ωραίος διάλογος, αντάξιος μιας δημοκρατίας που μόνο δημοκρατία δεν είναι, αφού, αντί της κλήρωσης, δηλαδή της θεϊκής επιλογής, προτιμά την ψήφο, δηλαδή (εν πολλοίς) την παραπλάνηση.


Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου 2018

Συζητήσεις προπαγανδιστικές χωρίς νόημα.

Ο Σωκράτης κατηγορούσε τους σοφιστές και την διδασκαλία της ρητορικής. Ισχυριζόταν ότι προσπαθούσαν να παρασύρουν τον δήμο (τον λαό) προς τις θέσεις τους. Οι ρήτορες υπερασπίζονταν συγκεκριμένα δημόσια (παραταξιακά) ή ιδιωτικά (π.χ. δικαστικές διενέξεις και άλλα) συμφέροντα. Ο ίδιος πρότεινε την διαλεκτική μέθοδο που αποσκοπούσε στην αναζήτηση της αλήθειας, στο βαθμό που μπορούσε κανείς να την προσεγγίσει. Ο Πλάτων μετέτρεψε την σωκρατική μέθοδο σε κείμενα ποιητικά (τους γνωστούς διαλόγους του). 

Όταν παρακολουθώ την δική μας ΤιΒι και τις τηλεμαχίες της, ενώ είμαι οπαδός των σοφιστών και της ρητορικής τους, καταλήγω πλατωνικός και οπαδός του Σωκράτη. Είναι τέτοιο το χάλι της ρητορικής, που έχει μετατραπεί σε σκέτη προπαγάνδα. Με νοσταλγία καταντάω να αναπολώ έναν διάλογο χωρίς σκοπιμότητες. Χωρίς να πιστεύω σε καμιά αντικειμενική αλήθεια, φτάνω να παρακαλάω για μια συζήτηση με στόχο την αναζήτηση αυτής της αλήθειας. Ενώ προτιμώ το λακωνίζειν, καταλήγω να σιχαίνομαι τα εύπεπτα συνθήματα και να αναζητώ μια κουβέντα με ανάλυση των θεμάτων κι εξαγωγή άδολων συμπερασμάτων.

Υπάρχει περίπτωση να ακούσετε από νεοδημοκράτη κάτι που να ενοχλεί την νέα δημοκρατία ή από συριζαίο κάτι που να ενοχλεί τον σύριζα; Υπάρχει περίπτωση παραδοχές που εύκολα θα έκανε σε κατ' ιδίαν συζήτηση ένας κεντρώος του Κιναλ ή του Λεβέντη, να τα ακούσετε σε δημόσιο διάλογο; Το ξέρετε βέβαια πως όχι. Κι αφού είναι έτσι, τι νόημα έχουν οι δημόσιες συζητήσεις κι αντιπαραθέσεις; Κερδίζει πια κανείς έτσι οπαδούς ή θαυμαστές; Νομίζω πως όχι. Νομίζω πως κανείς πια δεν τσιμπάει.

Ας το προσέξουν οι σταθμοί, ας το προσέξει και η ΕΡΤ. Μπαίνουμε σε προεκλογική περίοδο. Θα ενταθούν οι συζητήσεις. Αν ενταθεί και το χάλι, στο τέλος οι τηλεθεατές θα κλείνουν τις τηλεοράσεις. Το κομματικό σύστημα πλησιάζει τα όριά του και σε αυτόν τον τομέα.

Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου 2018

Πού είσαι, Τάκη;

Προς τον αγαπητό Τάκη Θεοδωρικάκο, σύμβουλο του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Αγαπητέ, Τάκη
πρέπει να τον προσέχεις περισσότερο. Για τον γιο του Μητσοτάκη λέω. Τον αφήνεις να πει μια κουβέντα χαλαρά και φτάνει να λέει επί λέξει:

«Επειδή διαβάζω σήμερα στις εφημερίδες ότι δήθεν ο κ. Τσίπρας σκέφτεται να προνομοθετήσει ένα πακέτο παροχών για την επόμενη τετραετία, τού λέω από εδώ, από τη Θεσσαλονίκη, να μην μπει στον… κόπο, διότι οι δεσμεύσεις αυτής της κυβέρνησης τελειώνουν τη μέρα των εκλογών» (Πηγή: Protagon.gr)

Ναι, Τάκη, μοιάζει απίστευτο αλλά αυτό είπε. 
Δεν ζήτησε από τον Τσίπρα να μην προνομοθετήσει πακέτο ΜΕΤΡΩΝ, ήτοι πακέτο παροχών και επιβαρύνσεων. Όχι. Είπε να μην προνομοθετήσει πακέτο ΠΑΡΟΧΩΝ. Αυτές υποσχέθηκε ο Μητσοτάκης ότι θα κόψει, τις παροχές! Ναι, Τάκη, αυτό έκανε ο αθεόφοβος
.
Τάκη, ξέρω τι τού έγραψες να πει. Το είπε κι αυτό:

«Αν επιδοθούμε σήμερα οι πολιτικές δυνάμεις σε ένα άκρατο κρεσέντο λαϊκισμού και παροχολογίας, αυτό θα βλάψει σοβαρά τα εθνικά συμφέροντα». (Πηγή: Protagon.gr). 

Σωστό. Αυτό πρέπει να πει και να πείσει αν είναι δυνατόν και τον Τσίπρα να το κάνει. Όμως δεν έμεινε σε αυτό. Είπε και το άλλο, αυτό που σού έγραψα. Κι είπε κι άλλα. Για το ασφαλιστικό, ότι θα δώσει σε ιδιώτες τα επικουρικά, ότι είναι μπαμπεσιά να μην κόψει τις συντάξεις ο Τσίπρας αφού σε αυτό στηρίχτηκε η πολιτική της ΝΔ όλα αυτά τα χρόνια, κι άλλα τέτοια. 

Προσπαθεί με κάθε τρόπο, Τάκη, ο γιος του Μητσοτάκη να στείλει ένα ξεκάθαρο μήνυμα στον ελληνικό λαό. Ότι μόνο όποιος περιμένει να κονομήσει, ή είναι κολλημένος παραδοσιακά στην παράταξη θα ψηφίσει, φυσιολογικά. τη ΝΔ. Οι υπόλοιποι είτε θα πρέπει να είναι τόσο θυμωμένοι που θα ψηφίσουν αντι-Τσίπρα σαν τυφλοί, ή θα πρέπει να είναι βλάκες ώστε να μην ακούν τι λέει ο επικεφαλής της παράταξης όποτε βρίσκει μικρόφωνο μπροστά του.

Μάζεψέ τον Τάκη, πριν πάνε χαράμι οι κόποι σου.

Με ευχές για καλό Φθινόπωρο. 


«Επειδή διαβάζω σήμερα στις εφημερίδες ότι δήθεν ο κ. Τσίπρας σκέφτεται να προνομοθετήσει ένα πακέτο παροχών για την επόμενη τετραετία, τού λέω από εδώ, από τη Θεσσαλονίκη, να μην μπει στον… κόπο, διότι οι δεσμεύσεις αυτής της κυβέρνησης τελειώνουν τη μέρα των εκλογών» Πηγή: Protagon.gr
«Επειδή διαβάζω σήμερα στις εφημερίδες ότι δήθεν ο κ. Τσίπρας σκέφτεται να προνομοθετήσει ένα πακέτο παροχών για την επόμενη τετραετία, τού λέω από εδώ, από τη Θεσσαλονίκη, να μην μπει στον… κόπο, διότι οι δεσμεύσεις αυτής της κυβέρνησης τελειώνουν τη μέρα των εκλογών», Πηγή: Protagon.gr

Τρίτη 4 Σεπτεμβρίου 2018

Περί αριστεράς η συνέχεια.

Περί αριστεράς η συνέχεια σήμερα.  Αφού δείξαμε την χρησιμότητά της (στο προηγούμενο σχόλιό μας) ας δούμε τώρα πώς ορίζεται η αριστερά και ποιες γνώμες κυκλοφορούν γι αυτήν.

Α.
Πρώτα πάμε στην ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ.
Παίρνω τη σκυτάλη από τον Άδωνι, που μόλις χτες στο Μπλου Σκάι είπε ότι η κοινωνιολογία (που βάζει το υπουργείο στα εξεταστέα μαθήματα για τις εισαγωγικές) είναι ένα μάθημα που το βάζει η κυβέρνηση για να κάνει τα παιδιά αριστερούς. Έτσι το είπε, επί λέξει. 
Όποιος μαθαίνει σε βάθος κοινωνιολογία γίνεται αριστερός; Αυτό είναι τίτλος τιμής όχι για την κοινωνιολογία αλλά για την αριστερά.
Β.
Πάμε τώρα στους ΕΠΙΣΗΜΟΥΣ ΟΡΙΣΜΟΥΣ, ξεκινώντας από τον πιο εύκολο, αυτόν της Βικιπέδιας, που λέει.
«Ο όρος Αριστερά στην πολιτική, σήμερα, αναφέρεται κυρίως σε αντιλήψεις και θέσεις που: α) Αντιμάχονται την αδικία, τις βαθιές ανισότητες και τις διακρίσεις που απορρέουν από την ταξική δομή της καπιταλιστικής κοινωνίας, 
β) Προωθούν την κοινωνική ισότητα, την φιλία και την συνεργασία ανάμεσα στα έθνη και τους λαούς, με σεβασμό στην κουλτούρα κάθε λαού, 
γ) Αγωνίζονται για ουσιαστική παιδεία και μόρφωση που να αφορά όλα τα μέλη της κοινωνίας, εναντίον του σκοταδισμού είτε εθνικιστικού, είτε θρησκευτικού.»
Τίτλος τιμής κι εδώ.
Γ.
Πάμε και ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΛΑ.
Το βικιλεξικό στην ετυμολογία γράφει: 
αριστερός < αρχαία ελληνική ἀριστερός < ἄριστος
Το ίδιο λέει κι ο Μπαμπινιώτης.
Το "αριστερά" προέρχεται από το "άριστος". Λένε πως δόθηκε ο χαρακτηρισμός "λίαν άριστος = αριστερός" για μια ιδιότητα των μειοψηφιών (αριστερόχειρ, αριστεροπόδαρος) ως ευφημισμός (όπως ο Εύξεινος πόντος). Έστω κι έτσι όμως, ετυμολογικά, "αριστερά" και "αριστεία" περίπου ταυτίζονται.

Κατά τα άλλα αριστερά είναι ο Σύριζα μια και το λέει ο τίτλος του. Μπορεί να το αμφισβητεί (δικαίως) η ΛΑΕ ή ο ΑΝΤΑΡΣΥΑ αλλά δεν δικαιούται να το αμφισβητεί η Φώφη Γεννηματά. Το ΚΚΕ δεν ασχολείται καν με τον όρο αριστερά, το νοιάζει μόνο το "κομμουνιστής" ή όχι. Κι όσοι λένε ότι ο Σύριζα πρόδωσε την αριστερά, θα πρέπει κάποτε να την έχουν ψηφίσει αυτή την αριστερά για να δικαιούνται να ομιλούν. Κι όσοι ψήφισαν και νιώθουν προδομένοι, ας λένε όσα θέλουν. Όσοι όμως ήταν από την αρχή απέναντι, είτε μαλακά είτε χοντρά και αδίστακτα, ας μην μιλούν για "προδοσίες". Η Αριστερά αυτή είναι. Έχει αναμφισβήτητα καλές προθέσεις αλλά καμιά φορά οι καλές προθέσεις οδηγούν στην κόλαση. Δεν είναι επομένως εξ ορισμού σωστά όσα κάνει. Ας κριθεί όμως εκ του αποτελέσματος κι όχι από την απόσταση θεωρίας πράξης που είναι και φυσιολογική και αναμενόμενη.

Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2018

Η αναγκαιότητα της τέχνης.

Λένε ο Βορίδης κι ο Γεωργιάδης (άτομα για τα οποία κανείς δεν θα συζητούσε σοβαρά υπό κανονικές συνθήκες) ότι πρέπει να ενταφιαστούν οριστικά οι ιδέες της Αριστεράς. Ο Γεωργιάδης, μάλιστα, τονίζει ότι σε άλλες (προφανώς σοβαρές) χώρες, οι ιδέες της αριστεράς απαγορεύονται. Αριστερός θα πει να μπαίνεις αυτονοήτως στην φυλακή. Θα σας αποδείξω πόσο λάθος έχουν.

Παίρνω ένα απόσπασμα από την ανακοίνωση της Περιφέρειας Πειραιά (του κ. Γιώργου Γαβρίλη) με το οποίο ανακοινώνει μια σύμβαση για να ερευνηθεί το πρόβλημα του εντοπισμού της δυσοσμίας στους δήμους Δραπετσώνας και Κερατσινίου. Λέει η ανακοίνωση:
«Η σύμβαση κρίθηκε αναγκαία προκειμένου να αντιμετωπιστεί το χρόνιο πρόβλημα των έντονων και οχληρών οσμών στην περιοχή και αφού παρά τους ελέγχους και τις αυτοψίες που πραγματοποιήθηκαν κατ' επανάληψη από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τις Υπηρεσίες Περιβάλλοντος της Περιφέρειας, των Δήμων, αλλά και μεικτά κλιμάκια δεν κατέστη δυνατόν να εντοπιστεί η πηγή της ρύπανσης και να ταυτοποιηθεί ο ρύπος

Και λέω τώρα εγώ. Φαντάσου να μην ήταν ο Γαβρίλης αλλά ένας δεξιός αυτός που θα έγραφε «δεν κατέστη δυνατόν να εντοπιστεί η πηγή της ρύπανσης». Να έγραφε «δεν κατέστη δυνατόν να εντοπιστεί ο ρύπος». Να ισχυριζόταν, μάλιστα, ότι «έλεγχοι και αυτοψίες πραγματοποιήθηκαν κατ' επανάληψη από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, την Περιφέρειας και τον Δήμο» και να ήταν το υπουργείο δεξιό, ή η Περιφέρεια δεξιά ή δεξιός ο Δήμος. Όχι, μόνο φανταστείτε το.

Μιλάμε για τον Γαβρίλη που εκτιμώ βαθιά κι είναι πραγματικά αριστερός αγωνιστής, για μια κυβέρνηση (υπουργείο) πρώτη και μόνη φορά αριστερά και για έναν δήμο που είναι αληθινά αριστερός κι αυτός. Αν αυτά γίνονταν και γράφονταν επί Σαμαρά, Σγουρού και Μελά ή Τζανή, τι θα γινόταν;

Χρήσιμη η αριστερά, πολύ χρήσιμη και καθόλου εξαφανιστέα. Κι ας λένε ο Βορίδης κι ο Γεωργιάδης πως θα την εξαφανίσουν. Απλά, δεν ξέρουν.

Τρίτη 28 Αυγούστου 2018

Υπόδειγμα ανάκλησης αφορισμού

Γνωρίζετε πως σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες υπάρχουν υποδείγματα υπεύθυνων δηλώσεων για κάθε τι που μπορείτε να ζητάτε. Αν θέλετε ένα κληρονομητήριο, πάρτε αυτό, αν θέλετε ενημέρωση για τη σύνταξή σας, πάρτε το άλλο, αν θέλετε να δηλώσετε απώλεια ταυτότητας, πάρτε ετούτο κ.ο.κ. Για όλα υπάρχουν υποδείγματα. Αν όμως τύχει να σας αφορίσουν, και θέλετε να ανακληθεί ο αφορισμός, με ποιο υπόδειγμα θα πάτε; Θα συμφωνείτε πως είναι δύσκολο να βρείτε τέτοιο υπόδειγμα σε υπηρεσία. Όμως υπάρχει. Είναι το αίτημα του δημοσιογράφου Βερύκιου του Άλφα που υπέπεσε σε παράπτωμα σχετικό με την Παναγία κι αφορίστηκε. Έκανε αίτημα και ξε-αφορίστηκε. Το υπόδειγμα της αίτησής του το δημοσιεύω ώστε κάθε ένας από μας, αν τού τύχει αφορισμός, να έχει να πορεύεται.

****************************************************************
Μακαριώτατε Πάτερ και Δέσποτα,

Με πόνο ψυχής και ειλικρινή συντριβή καρδίας απευθύνομαι προς το Σεπτό πρόσωπό Σας, ύστερα από τον έντονο σκανδαλισμό τον οποίο, άθελά μου, προκάλεσα προς το Χριστεπώνυμο πλήρωμα της Εκκλησίας μας, με ανάρτησή μου σε μέσω κοινωνικής δικτύωσης, σχετιζόμενης με το πρόσωπο της Παναγίας μας.

Όπως ήδη έχω εξηγήσει σε γραπτή δημόσια δήλωση συγγνώμης μου, το ατυχέστατο αυτό περιστατικό προκλήθηκε ύστερα από μια μεγάλη πλάνη στην οποία περιήλθα, αναζητώντας στο διαδίκτυο μία εικόνα της Παναγίας, που προστατεύει τα πάσης φύσεως τρωκτικά ζώα, προκειμένου να αναδείξω, όχι φυσικά τα αθώα ζώα, αλλά τα ανθρωπόμορφα, που αναζητούν απελπισμένα προστασία, κρυπτόμενοι ακόμη και πίσω από τα Ιερά Εικονίσματα.

Η ταχύτητα με την οποία πραγματοποίησα την αναζήτησή με «στράβωσε» και δεν συνειδητοποίησα πως η απεικόνιση ήταν προσβλητική για το πρόσωπο της Παναγίας μας, γεγονός που μόλις το αντιλήφθηκα, απέσυρα άμεσα την «εικόνα» από τον προσωπικό μου λογαριασμό.

Μακαριώτατε, σας παρακαλώ πιστέψτε με. Μόλις αντιλήφθηκα τι πραγματικά συνέβη, σάστισα.

Η πρώτη μου ενέργεια ήταν, όπως κάνω πάντα, να στραφώ με δάκρυα στα μάτια προς το εικόνισμα της Παναγιάς μας και να της ζητήσω να καθαρίσει το νου και την διάνοιά μου, προκειμένω να πράξω κάθε τι, προς επανόρθωση.

Ζήτησα την προστασία, την φροντίδα και την καθοδήγησή της, για να μπορέσω να βγω από τον πειρασμό αυτό. Ζητούσα συνεχώς συγχώρεση για την ενέργειά μου αυτή η οποία, δυστυχώς, προκάλεσε - άθελά μου πάντα - τον σκανδαλισμό των πιστών.

Τόσο Εσείς προσωπικά, όσο και πολλοί εκ των μελών της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, γνωρίζετε τις προσπάθειες και ενέργειές μου, προκειμένου με κάθε ευκαιρία και από όποια θέση και αν βρέθηκα, να αναδειχθεί το τεράστιο ιεραποστολικό, κοινωνικό, φιλανθρωπικό και γενικότερα το πολύπλευρο και πολυσχιδές έργο της Εκκλησίας μας.

Αυτό και μόνο Μακαριώτατε, νομίζω ότι καταδεικνύει το άδολο της ενέργειάς μου. Από μόνη της όμως αυτή η παραδοχή δεν θα είχε αξία, εάν ταπεινά και με πραγματική συντριβή δεν ζητούσα συγχώρεση.

Η συμβουλή του πνευματικού μου, την οποία από την πρώτη στιγμή ακολούθησα, ήταν αφενός να εκζητήσω την συγνώμη του Πανάγαθου και Φιλάνθρωπου Θεού μας, αφετέρου να ζητήσω ταπεινά συγχώρεση από τον πιστό λαό Του, για τον σκανδαλισμό που του προκάλεσα άθελά μου.

Επίσης μου συνέστησε μαζί με την ειλικρινή μου μετάνοια να καταθέσω στην αγάπη του Θεού μας και την έντονη Προσευχή μου.

Μακαριώτατε,

Η θλίψη στην οποία περιήλθα, ειλικρινά δεν περιγράφεται με λόγια. Δεν ξέρω εάν οι μέχρι τώρα ενέργειές μου βρήκαν ευαρέσκεια ενώπιον του Θεού και συγχώρεση από την μεσίτρια των ανθρώπων.

Θέλω ειλικρινά να σας διαβεβαιώσω ότι δεν είχα την παραμικρή πρόθεση να προσβάλω το θρησκευτικό συναίσθημα του Ορθόδοξου λαού μας, πολύ δε περισσότερο το πρόσωπο της Τιμιωτέρας των Χερουβίμ και ενδοξοτέρας των Σεραφείμ.

Και τούτη την ώρα ακόμα, στρέφομαι προς το εικόνισμα της Υπεραγίας Θεοτόκου, η οποία πάντα μεσιτεύει προς τον Υιό της για κάθε πονεμένη ανθρώπινη ψυχή και απευθυνόμενος στο Σεπτό πρόσωπό της, ψελλίζω αυτό που ακούγαμε κάθε απόγευμα στις Αυγουστιάτικες Παρακλήσεις της και την παρακαλώ με θέρμη ψυχής: «Και σε μεσίτριαν έχω, προς τον φιλάνθρωπον Θεόν, μη μου ελέγξει τας πράξεις, ενώπιον των Αγγέλων, παρακαλώ σε, Παρθένε, βοήθησόν μοι εν τάχει».

Μακαριώτατε Πάτερ και Δέσποτα,

Είμαι βέβαιος ότι στο ωμοφόριό Σας θα βρω την στοργή αλλά και την κατανόηση που βρίσκει κάθε άνθρωπος στο χώρο της Εκκλησίας μας, ο οποίος στραβοπάτησε σε μια περπατησιά του, κατάλαβε το λάθος του και μετανόησε για αυτό.

Ζητώ και πάλι την συγχώρεση, την ευχή και την Ευλογία Σας. Ευελπιστώ και στις δικές Σας Αρχιερατικές Προσευχές, προκειμένου ο Θεός να απαλύνει το βάρος της ψυχής μου και να με συγχωρέσει για την θλίψη που προκάλεσα, έστω και άθελά μου, στο Χριστεπώνυμο πλήρωμα της Εκκλησίας μας.

Στην Προσευχή μου, αναφωνώ και παρακαλώ την Παναγία μας: «Δέσποινα του κόσμου, ελπίς και προστασία των πιστών, μη μου παρίδης την δέησιν, το συμφέρον ποίησον».

Ασπάζομαι την δεξιά Σας,

Υιικά
Δήμος Βερύκιος
 

*************************************

Έχετε τώρα έναν μπούσουλα. 
Αυτά έγραψε ο καλός δημοσιογράφος ο οποίος μπορεί να μην φοβάται τους Τούρκους ή την Μέρκελ, τον Θεό όμως τον φοβάται. Εσείς, αν υποπέσετε σε σφάλμα ανάλογο, δεν είναι ανάγκη να γράψετε τόσα πολλά. Υποθέτω πως και με λιγότερα, η ανάκληση είναι εφικτή. Εκείνα τα αρχαία μόνο να μην παραλείψετε, όπως το «Δέσποινα, το συμφέρον ποίησον» ή το άλλο «Παρθένε, βοήθησόν μοι εν τάχει». Καλό είναι και το τέλος «Υιικά». Που θα πει σαν παιδί σας. Το ξέρω ότι το ξέρετε, βασικά για την ορθογραφία του το σημειώνω. Αυτά, και αχρείαστα να σας είναι.

Δευτέρα 27 Αυγούστου 2018

Περί του Ηετίωνα και της Πύλης του

Στη χτεσινή ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο της Ηετιώνειας Πύλης στη Δραπετσώνα στον Πειραιά (Καστράκι), ακούστηκαν και κάποιες δήθεν πληροφορίες για την ονομασία του χώρου. Στο φυλλάδιο που εξέδωσαν η Αρχαιολογική Υπηρεσία κι η Περιφέρεια, αναφέρεται επί λέξει (και το ίδιο έλεγε η ξεναγός):
Η Ηετιώνεια Πύλη, της οποίας το όνομα οφείλεται στον άγνωστο από αλλού ήρωα Ηετίωνα, είναι ο μεγαλύτερος αρχαιολογικός χώρος ...κτλ. (χωρίς ούτε καν κόμμα στην έκφραση "άγνωστο από αλλού"). Για τον Ηετίωνα το μόνο που ξέρει η αρχαιολογία είναι ότι είναι «άγνωστος από αλλού»!!! Όπως δεν ξέρει για το Θεμιστόκλειο! Τι να πεις για τους ανθρώπους... Κρίμα για τον χώρο, για την Δραπετσώνα, για την ιστορία ... κρίμα για όλα.
Να αναφέρω εγώ εδώ για τους αναγνώστες αυτής της σελίδας ότι για την Ηετιώνεια Πύλη και το όνομά της μίλησαν από την αρχαιότητα ο Στέφανος Βυζάντιος και ο Αρποκρατίων. Για τον Ηετίωνα πολύ περισσότεροι με κορυφαίο τον Ηρόδοτο (και Πάριο χρονικό και Λεξικό Σούδα). 
Όσο για τον Ηετίωνα, δεν είναι κάποιος "άγνωστος από αλλού" αλλά ένας Αχαιός Κορίνθιος (από την Πέτρα της Κορινθίας) και μάλιστα Λαπίθης. Ήρθε στην περιοχή του Πειραιά κι έφτιαξε την Ηετιώνεια Άκρα τον 8ο-7ο π.Χ. αι.. Αργότερα, όταν λιμάνι της Αθήνας έγινε ο Κάνθαρος αντί του Φαλήρου, η περιοχή οχυρώθηκε από τον Θεμιστοκλή και η Πύλη εδώ ονομάστηκε Ηετιώνεια από το όνομα της περιοχής. Όλη η Δραπετσώνα ονομαζόταν Ηετιώνεια ακριβώς από την εγκατάσταση του Ηετίωνα που στην δωρική γλώσσα της Κορίνθου ονομαζόταν Αετίων. 
Υπάρχουν πολλά κι ενδιαφέροντα να πούμε για τον Ηετίωνα, τον γιο του Εχεκράτη, και την Ηετιώνεια Πύλη. Για την γυναίκα του Λάβδα, τον γιο του Κύψελο και τον εγγονό του Περίανδρο. Υπ' όψιν ότι Ηετίων είναι η ιωνική απόδοση του Αετίων, δηλαδή του μικρού Αετού. Απλά το δωρικό Α οι Αχαιοί το έκαναν Η.
Για τον Ηετίωνα έχω γράψει μια τριλογία. Ένα μυθιστόρημα με τίτλο «Ηετίων ο Πειραιεύς», ένα ιστορικό με τίτλο «Με ξεναγό τον Ηετίωνα» κι ένα θεατρικό με τίτλο «Ο τύραννος της Κορίνθου». Είναι πιθανό το ένα εξ αυτών, το μυθιστόρημα, να είναι το ένα από τα τέσσερα βιβλία που σκοπεύω να εκδώσω το Φθινόπωρο (αντί για το μυθιστόρημα «Στα Άκρα»).

Παρασκευή 24 Αυγούστου 2018

Πανσέληνος του Αυγούστου

Με μεγάλη μου χαρά αναπαράγω μιαν είδηση που έρχεται από τον δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας. Μετά την αναβάθμιση της δυτικής ακτής του δήμου με την δημιουργία του πάρκου Λιπασμάτων, πρόκειται να αναβαθμιστεί κι η ανατολική ακτή με την ολοκλήρωση των έργων της αρχαιολογικής υπηρεσίας και την έναρξη έργων από τον δήμο.
Το Καστράκι είναι ένας χώρος μαγικός. Υποθέτω πως αύριο Σαββάτο, θα τον απολαύσουν όλοι.
Το ρεπορτάζ (του δήμου) λέει τα εξής:

ΑΝΟΙΓΕΙ Ο ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΤΗΣ ΗΕΤΙΩΝΕΙΑΣ ΜΕ ΞΕΝΑΓΗΣΗ, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΜΕ ΤΗ Φ. ΒΕΛΕΣΙΩΤΟΥ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ 25 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ  

 (είναι η Πανσέληνος του Αυγούστου)

Η ολοκλήρωση του έργου της διαμόρφωσης και ανάδειξης του Αρχαιολογικού Χώρου της Ηετιώνειας Πύλης, αποτελεί μια σημαντική στιγμή για την πόλη, τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, μια νέα σελίδα στην προσπάθεια  η ευρύτερη περιοχή του Πειραιά να συγκροτήσει μια αυτόνομη, ισχυρή και ελκυστική πολιτιστική ταυτότητα.
Ο μεγαλύτερος αρχαιολογικός στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, με έκταση 20 στρέμματα, ανοίγει για το κοινό το Σάββατο 25 Αυγούστου, στις 7:30 μμ, με ξενάγηση για το επισκέπτες. Το έργο υλοποιήθηκε από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων του Υπουργείου Πολιτισμού και χρηματοδοτήθηκε από πόρους της Περιφέρειας Αττικής (700.000 €).
Παράλληλα, δίπλα από τον αρχαιολογικό χώρο, στο «Καστράκι» του Δήμου Κερατσινίου – Δραπετσώνας ξεκινούν τις επόμενες μέρες οι εργασίες ανάπλασης του χώρου σε έκταση 20 στρεμμάτων. Η μελέτη έγινε από το Δήμο, ο οποίος και θα υλοποιήσει το έργο, στο πλαίσιο προγραμματικής σύμβασης με την Περιφέρεια Αττικής, που χρηματοδοτεί το σύνολο του έργου της ανάπλασης με 3.500.000 € από ίδιους πόρους.
Πρόκειται για ένα έργο υπερτοπικής σημασίας που μαζί με την Ηετιώνεια θα συγκροτήσει έναν πόλο πολιτισμού, αναψυχής και πρασίνου με έκταση πάνω από 40 στρέμματα που θα αναβαθμίσει κατακόρυφα τη φυσιογνωμία της ευρύτερης περιοχής και των κατοίκων της
Η Περιφερειακή Ενότητα Πειραιά, ο Δήμος Κερατσινίου-Δραπετσώνας και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων, σας καλούν  το βράδυ της Αυγουστιάτικης Πανσελήνου στην οργανωμένη ξενάγηση (7:30-9:00) στον αρχαιολογικό χώρο αλλά και στη συναυλία (9 μμ) που θα ακολουθήσει στον ίδιο χώρο με τη Φωτεινή Βελεσιώτου και το Σωτήρη Μπαλλά.

Παρασκευή 17 Αυγούστου 2018

ΒΙΒΛΙΑ

Τα τελευταία χρόνια, ως γνωστόν, γίνονται παρουσιάσεις διαφόρων βιβλίων μου που, κατά καιρούς, εκδίδονται. Έτσι:
  • Το 2016 εκδόθηκε ο «Φονιάς των Αθηνών», μυθιστόρημα, από τις εκδόσεις Μπατσιούλα και παρουσιάστηκε το καλοκαίρι του 2016 στο «Ακταίο» στην Κερκυρα και στις «Επτά Στροφές» στο Κερατσίνι. 
  • Το 2016 επίσης εκδόθηκε το βιβλίο που γράψαμε με τον Γιώργο Χατζόπουλο «Από τον Πόντο και τη Μικρασία, στον Πειραιά, εδώ στη Δραπετσώνα», εκδόσεις Ινφογνώμων. Είναι ένα ιστορικό και λαογραφικό λεύκωμα. Παρουσιάστηκε φέτος, το 2018, από την Ένωση Ποντίων στις αρχές του καλοκαιριού, στην Ποντιακή Στέγη και στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.  
  • Το 2017 εκδόθηκε το "επικό" μυθιστόρημα «Η Αργυρή Εποχή των Ανθρωπων», εκδόσεις Μπατσιούλα, που παρουσιάσηκε στο Δημαρχείο Δραπετσώνας πέρσι τον Δεκέμβρη του 2017. 
Την παράδοση αυτή θα συνεχίσω και φέτος. Μόνο που θα κάνω κάτι διαφορετικό. Σκέφτομαι να εκδώσω όχι ένα, αλλά, τέσσερα βιβλία μου, με ποικίλο περιεχόμενο, και να τα παρουσιάσω όλα μαζί. Αυτό θα μπορώ να το κάνω εφ' όσον δεν θα τα εκδώσει πλέον ένας εκδοτικός οίκος, που επιλέγει εκείνος. Θα προχωρήσω αυτή τη φορά με αυτοέκδοση, δηλαδή με τυπογραφείο κι εκδοτική επιχείρηση που θα εργαστεί κατά παραγγελία. 
Όπως είναι γνωστό  σε όσους με διαβάζουν, έχω γράψει αρκετά βιβλία που, βέβαια, δεν έχουν εκδοθεί. Με ρυθμό ένα τον χρόνο, θα έφτανα να εκδώσω τα βιβλία μου όταν η Ελλάδα δεν θα χρωστούσε πια στους δανειστές της (για το 2060 το βλέπουν). Καλύτερα, λοιπόν, να επισπεύσω. Επί πλέον, στην τετράδα θα υπάρχει ποικιλία θεμάτων από τα οποία θα μπορούν οι φίλοι μου να διαλέξουν το βιβλίο που επιθυμούν. 
Σκέφτομαι λοιπόν να προχωρήσω στην έκδοση των εξής τεσσάρων βιβλίων:

1.- «Τρεις γενιές ονείρων». Με υπότιτλο επεξηγηματικό: «Ο ελληνικός 20ος αιώνας». Είναι μυθιστόρημα εξόχως πολιτικό και ιστορικό. Διαδραματίζεται την εποχή από το 1922 (μικρασιατική καταστροφή) ως το 1972 (πριν την πτώση της χούντας, πριν το Πολυτεχνείο). Η ιστορία της Ελλάδας του 20ου αιώνα περνά από τις» σελίδες του. Προσφυγιά, ο Πειραιάς του μεσοπολέμου, Πόλεμος, Εμφύλιος, Μακρόνησος, Δραπετσώνα, Πολιτική προσφυγιά, Χούντα, Αντίσταση. Στο τέλος, υπάρχει και η καθαρτήρια σκηνή του έργου, που, μάλιστα, διαδραματίζεται στην ΕΡΤ (τότε ΕΙΡΤ)! Σελίδες 330.

2.- «Μελέαγρος και Αταλάντη» ένα μυθο-μυθιστόρημα, πιστό στον γνωστό μύθο του Καλυδώνιου Κάπρου. Εδώ, αντί να "εκλογικεύεται" και να "προσγειώνεται" η μυθοπλασία περί θεών και τιτάνων, μυθοποιείται και θεοποιείται η λογική της πεζής ζωής. Είναι γραμμένο με τρόπο αρκετά ρηξικέλευθο. Τιτάνες, ήρωες, θεοί και θηρία μιλούν στον αναγνώστη σε πρώτο πρόσωπο. Αφηγούνται όλοι μαζί την ιστορία του Μελέαγρου και της Αταλάντης στο περίφημο κυνήγι του Καλυδώνιου Κάπρου στην ευτυχισμένη Αιτωλία. Σελίδες 300

3.- «Η Δική μας Δραπετσώνα». Είναι μια σημερινή (του 2018) μελέτη και καταγραφή της πόλης της Δραπετσώνας. Ιστορικά θέματα (Ηετιώνεια, Θεμιστόκλειο, Αφροδίσιο) κι η πρόσφατη βιομηχανική ιστορία (εργοστάσια) αναδεικνύονται στις σελίδες του. Καταγράφονται τα διατηρητέα κτίρια και αναλύεται ο χαρακτήρας της πόλης (προσφυγιά, εργατιά, ρεμπέτικο, αντίσταση). Μια συνέχεια της «Δικής μας Ανάπλασης» και συμπλήρωμα του λευκώματος «Από τον Πόντο στη Δραπετσώνα». Σελίδες 190

4.- «Στα Άκρα» με υπότιτλο «Η χρυσαυγίτισσα κι ο κνίτης». Μυθιστόρημα που εκτυλίσσεται το διάστημα Μαρτίου-Μαΐου 2012, πριν τις πρώτες εκλογές του 2012 που έδωσαν στην Χρυσή Αυγή το 7%. Τότε διαδραματίζονται τα γεγονότα του μυθιστορήματος αλλά και τότε γράφτηκε το έργο. Όπως δείχνει κι ο υπότιτλος, είναι μια ιστορία ερωτική, μέσα σε ένα έντονα διχαστικό περιβάλλον. Όπως πάντα, όσο κι αν ο έρωτας είναι παντοδύναμος, η ζωή έχει τους δικούς της τρόπους να επιβάλλει το δίκιο του ισχυρού. Εκδότες μου το απέρριψαν (τότε) γιατί έβλεπε -λέει- με θετικό τρόπο μια χρυσαυγίτισσα. Φαίνεται έπρεπε να την δείχνω σκύλα, αλλά, εμένα μου άρεσε. Φθαρτό σαρκίο!

Θα επανέλθω στο θέμα. Διατηρώ το δικαίωμα να αλλάξω σκέψεις, αν και εδώ που έφτασα το σκέφτηκα πολύ. Αν (και όταν) οριστικοποιηθεί η παρουσίαση των τεσσάρων βιβλίων, θα ενημερώσω με πρόσκληση και αναρτήσεις.

Τετάρτη 15 Αυγούστου 2018

Αρμόδιος και Αριστογείτων

Δυο λόγια για τον Αρμόδιο και τον Αριστογείτονα, τους νέους που τιμούσε η Αθηναϊκή Πολιτεία σαν τυραννοκτόνους (το είχα υποσχεθεί προχτές ότι θα γράψω γι αυτό).



Ο Αρμόδιος κι ο Αριστογείτων ήταν ερωτικό ζευγάρι μεταναστών στην Αθήνα. 
\Ήταν Γεφυραίοι, που θα πει, μάλλον, Εβραίοι, αφού κατά τον Ηρόδοτο κατάγονταν από την Φοινίκη. Στην Αθήνα πάντως, ήταν από τον δήμο της Τανάγρας.

Το 514 π.Χ. σκότωσαν τον Ίππαρχο, τον αδελφό του τυράννου Ιππία κυρίως για λόγους προσωπικής εκδίκησης και ερωτικής αντιζηλίας, Για πολιτικούς λόγους ο λαός της Αθήνας τους είπε τυραννοκτόνους, ήρωες της δημοκρατίας κι έστησε αγάλματά τους. Όμως, το αναμφισβήτητο αίτιο που όπλισε τα χέρια των δύο ερωμένων ήταν η σεξουαλική παρενόχληση του Ίππαρχου προς το νεαρό Αρμόδιο, η ερωτική αντιζηλία που προκλήθηκε ανάμεσα στον Ίππαρχο και τον Αριστογείτονα και οι προσβολές Ίππαρχου προς την αδελφή του Αρμόδιου που επακολούθησαν. 

 Ο Θουκυδίδης στο βιβλίο του “Ιστορίαι” (ΣΤ' παρ. 54-59) γράφει καθαρά ότι: "η τολμηρή πράξη του Αριστογείτονα και του Αρμόδιου ήταν αποτέλεσμα ερωτικού πάθους και εκδίκησης".
Περιγράφει λεπτομερώς τις πράξεις τους και κλείνει ως εξής: «Πάντως το ερωτικό πάθος ήταν εκείνο που έδωσε το έναυσμα για τη συνωμοσία του Αρμοδίου και του Αριστογείτονος και ο ξαφνικός φόβος τους ήταν που οδήγησε στην υλοποίηση του σχεδίου τους»

Ο Αριστοτέλης (Αθηναίων Πολιτεία, 58,1) αναφέρει μια άλλη εκδοχή. Ήταν ένας άλλος γιος του Πεισίστρατου που ερωτεύθηκε τον Αρμόδιο, ο Θετταλός, κι αυτός προσέβαλε την αδελφή του Αρμόδιου. Την αποκάλεσε “ανάξια” γιατί είχε θηλυπρεπή αδελφό. Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη οι δυο εραστές ήθελαν πραγματικά να ανατρέψουν την τυραννίδα.

Ο Διόδωρος ο Σικελιώτης (στο 10ο βιβλίο, τμήμα 17 παρ. 1,2) συμφωνεί με τον Θουκυδίδη ότι ήταν ο Ίππαρχος που είχε ερωτευθεί τον Αρμόδιο. Λέει μάλιστα ότι ο Θεταλλός ήταν ο πιο σοφός γιος του Πεισίστρατου και ήταν μάλιστα πράος και δημοκρατικός. 

 

Τέλος, στον διάλογο «Ίππαρχος» (που είναι του Πλάτωνα ή άλλου άγνωστου συγγραφέα) αναφέρεται κι άλλη εκδοχή. Σύμφωνα με αυτήν το μήλον της έριδος ήταν ένας τρίτος νεαρός που προτίμησε τον Ίππαρχο αντί του Αρμόδιου και του Αριστογείτονα. Και πάλι το κίνητρο ήταν η ερωτική αντιζηλία.


Με όλα αυτά δεν θέλω να μειώσω την πράξη των δύο τυραννοκτόνων όπως δεν το έκαναν κι οι Αθηναίοι. Σκότωσαν τον Ίππαρχο και ξεκίνησαν την απαλλαγή της Αθήνας από τους τυράννους Πεισιστρατίδες. Απλά, θέλω να σημειώσω ότι πίσω από κάθε μεγάλο γεγονός κρύβονται πάντα τα πάθη των ανθρώπων, όπως λένε -κι έχουν δίκιο- οι μυθιστορηματογράφοι. 
Να σημειώσω επίσης, όπως μου υπενθύμισε ο φίλος μου Αλ. Κόντος, ότι ο Αλέξανδρος (ο μέγας) βρήκε τα αγάλματά τους στην Περσία -όπου τα είχαν πάρει οι Πέρσες- και τα επέστρεψε στους Αθηναίους. Επίσης να σημειώσω ότι παρά την αρπαγή των αγαλμάτων, υπήρχαν αντίγραφά τους στην Αθήνα και πριν την εκστρατεία του Αλέξανδρου.

Δευτέρα 13 Αυγούστου 2018

Τιμή και δόξα στον "τρομοκράτη" Αλέξανδρο Παναγούλη.

Σαν σήμερα ο Αλέκος Παναγούλης αποπειράθηκε να σκοτώσει τον δικτάτορα Γεώργιο Παπαδόπουλο. Ως πράξη αφαίρεσης μιας ζωής, εγώ, ο ειρηνόφιλος, την αποδοκιμάζω. Ως πράξη αντίστασης στην δικτατορία, την θαυμάζω και την ευγνωμονώ.

Την εποχή του Πλάτωνα, εκατόν πενήντα χρόνια από την πράξη, αλλά, κι ακόμα διακόσια χρόνια μετά, υπήρχαν στην Αθήνα τα αγάλματα του Αρμόδιου και του Αριστογείτονα. Χάρη σε αυτούς καταλύθηκε η τυραννία του Ιππία, γιου του Πεισίστρατου. Στην Αρχαία Αθήνα οι γιοι και οι εγγονοί των τυραννοκτόνων σιτίζονταν στο Πρυτανείο μαζί με τους Ολυμπιονίκες, τους κληρωτούς βουλευτές και τους ήρωες της πόλης.
Τιμή και δόξα στον Αλέξανδρο Παναγούλη, τον πρώτο τρομοκράτη! 

Υ.Γ.: Σε κάποια φάση (ίσως και αύριο κιόλας) θα γράψω περισσότερα για τον Αρμόδιο και τον Αριστογείτονα. Ξέρετε ότι ήταν Εβραίοι («Γεφυραίοι» λέγονταν); Ξέρετε ότι ο λόγος που επιτέθηκαν στον Ίππαρχο, αδελφό του τυράννου Ιππία, ήταν κατά βάση ερωτικός; Θα την γράψω κάποια στιγμή την ιστορία τους όπως μας την δίνουν οι Θουκυδίδης, Αριστοτέλης, Διόδωρος κτλ.   

Τετάρτη 8 Αυγούστου 2018

ΡΕΤΡΟ: Όταν μάθαμε για την κατάργηση της Δραπετσώνας

ΕΠΕΤΕΙΑΚΟ:
Συνεχίζοντας τις ρετρό δημοσιεύσεις, θα αναρτήσω σήμερα την δημοσίευση που έγινε στον μπλογκ μου με τίτλο "ΠΡΩΤΗ ΚΙΝΗΣΗ" στις 8 Αυγούστου 2008, δηλαδή ακριβώς πριν δέκα χρόνια.  ΕΔΩ Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΗΣ 8/8/2008
Τότε βέβαια δεν υπήρχαν πολλοί αναγνώστες του διαδικτύου και δεν κυκλοφορούσαν οι απόψεις στο Φεισμπουκ, έτσι οι ανακοινώσεις αυτές αναδημοσιεύονταν σε τοπικές εφημερίδες ή έβγαιναν σε φεϊγ-βολάν για να γίνουν ευρύτερα γνωστές.
Η παρακάτω ανάρτηση έγινε όταν κυκλοφόρησε η φήμη ότι πάνε να φάνε τον δήμο Δραπετσώνας, να τον καταργήσουν. Επειδή φοβήθηκα πως η αντίδραση του δήμου δεν θα ήταν σκληρή (Πασόκ κι ο δήμος κι ο δήμιος), πήγα να το προλάβω.

 

ΠΡΩΤΗ ΚΙΝΗΣΗ, Παρασκευή, 8 Αυγούστου 2008

ΠΡΟΣΟΧΗ, ΑΝ ΕΠΙΔΙΩΞΟΥΝ ΝΑ ΚΛΕΙΣΟΥΝ ΤΟ ΔΗΜΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΟΥΜΕ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΑ


Δήλωση του επικεφαλής της "ΠΡΩΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ" σχετικά με τον Καποδίστρια 2 που η κυβέρνηση έχει έτοιμο στα σκαριά:

"Μαθαίνω ότι στους διαδρόμους του Δημαρχείου συζητιέται η περίπτωση συγχώνευσης του Δήμου μας με κάποιον όμορο μεγαλύτερο Δήμο. Κάτι τέτοιο είναι αυτονοήτως απαράδεκτο και έτσι θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται. Ελπίζω πως θα συνέλθουν όλοι σύντομα και θα στείλουν το αναγκαίο μήνυμα με την αποφασιστικότητα που χρειάζεται"
.
Γ.ΤΣΙΡΙΔΗΣ