Όταν ο κόσμος (η λεγόμενη Δύση) μάθαινε από τους αρχαίους Έλληνες τέχνη, πολιτισμό και επιστήμες, όταν ανακάλυπτε τον Θουκυδίδη και τον Αριτοτέλη, εμείς εδώ στην Ελλάδα, και στις δυο πλευρές του Αιγαίου, στον τόπο που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν και έζησαν αυτοί οι σπουδαίοι άνθρωποι, είχαμε αφέντες τους Οθωμανούς κατακτητές. Ήταν η συνταγή για να ξεχάσεις κι όσα λειψά ήξερες. Μετά τη λαίλαπα των Ρωμαίων, που ξεκίνησαν ήπια με την λειψή έστω "δημοκρατία" τους (π.Χ.) και συνέχισαν με τον απολυταρχισμό (πρώτοι αιώνες μ.Χ) και τη θεοκρατία (ρωμαιοχριστιανική περίοδος 4ος - 15ος αι. μ.Χ.), αντί για μιαν ανάσα και μιαν αναγέννηση, εμείς εδώ είχαμε μια νέα λαίλαπα να κάθεται επί της κεφαλής μας.
Για του λόγου το αληθές θα σας δώσω σήμερα ένα κείμενο του Τούρκου Στράβωνα ή Πλούταρχου ή Θουκυδίδη, που λέγεται Εβλιά Τσελεμπή και που με αυτοκρατορικά έξοδα ταξίδεψε την οθωμανική αυτοκρατορία τον 17ο αιώνα και περιέγραψε τους τόπους των σουλτάνων της Ισλαμπόλ (έτσι ονομάζει την Κωνσταντινούπολη ο Εβλιά Τσελεμπί, πόλη του Ισλαμ όπως εξηγεί). Έχω ξαναγράψει στο παρελθόν γι αυτή την υπόθεση αλλά μια και ξανάπεσαν στα χέρια μου τα βιβλία του, θα ήθελα να δείτε κι εσείς μαζί με μένα μέσα από ποιο μαγγανοπήγαδο πέρασε ο ελληνισμός. Ίσως να πείτε κι εσείς ένα "πάλι καλά!"
Λέει ο Εβλιά Τσλεμπί, ο Τούρκος Θουκυδίδης, για την Αθήνα όταν την επισκέφτηκε.
"Κατά πως λένε οι Χριστιανοί και οι Κόπτες ιστορικοί, την πόλη ίδρυσε ο σοφός Σολομών (ας έχει ειρήνη). Ο βασιλιάς του Σεμπά στη Γιεμενί, είχε μια πεντάμορφη κόρη, την Μπαλκίς. Ο Σολομώντας λοιπόν, έβαλε μια νύχτα τις νεράιδες του να την αρπάξουν και να του την πάνε (έτσι όπως ήταν με τα νυχτικά της). Την ίδια εκείνη νύχτα την έκανε γυναίκα του.
Όταν κάποτε η Μπαλκίς θέλησε να αλλάξει τον αέρα της ο Σολομών διέταξε τον άνεμο να τους σηκώσει και τους δυο -έτσι όπως ήταν καθισμένοι επάνω στον θρόνο- και να τους μεταφέρει από την Ιερουσαλήμ, στην πιο ψηλή κορυφή του βουνού Ασφακιέ, στο νησί της Κρήτης. Εκεί ο σοφός βασιλιάς έχτισε για χάρη της Μπαλκίς ένα λαμπρό παλάτι.
Άμα βαρέθηκαν σ' αυτό το μέρος, ξανανέβηκαν στον θρόνο τους, και τούτη τη φορά ο άνεμος τους έφερε στην πόλη της Αθήνας, στη χώρα των Ρουμ. Εκεί -στη θέση "Παραδείσια"- ο σοφός βασιλιάς έχτισε για χάρη της συζύγου του ένα ακόμα παλάτι.
Τον Σολομωντα διαδέχτηκε στον θρόνο ο γιος του Ρεντζεΐμ, που κι αυτός με τη σειρά του συνέβαλε στη διακόσμηση της πόλης. Μετά κι απ' αυτόν ο σοφός Φίλικος (που υπήρξε βασιλιάς των Γιουνάν, ιδρύοντας πόλεις όπως η Θεσσαλονίκη και η Καβάλα και κυριαρχώντας πάνω στους Ρωμαίους, στους Άραβες και στους Πέρσες) απόγονος καταπώς λένε της πέμπτης γενιάς του Σολομώντα, φρόντισε να διακοσμήσει ικανά την πόλη.
Τον Φίλικο διαδέχτηκε στον θρόνο ο "δικέρατος κοσμοκράτορας" Ισκεντέρ, που -αναθρεμμένος από τον ίδιο- έγινε στη συνέχεια "ο βασιλιάς των βασιλιάδων". Ο Ισκεντέρ μερίμνησε με τη σειρά του να λαμπρύνει την πόλη με διάφορα σπουδαία μνημεία." ...
Λέει κι άλλα πολλά ο Τούρκος Πλούταρχος που γράφει περίπου το 1650 μΧ όταν στη Δύση έχουν ήδη ξεκοκαλίσει τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη και τον Θουκυδίδη και τον Πλούταρχο και τον Απολλώνιο, τον Αρχιμήδη, τον Ήρωνα, τον Πτολεμαίο κλπ.. Αυτά που γράφει είναι τόσο γελοία και ξεκαρδιστικά που σε κάνουν να λυπάσαι όχι αυτόν που τα γράφει αλλά το δύστυχο γένος που κάτω από το σπαθί του βρέθηκε να τον προσκυνάει για τετρακόσια χρόνια. Σε αγαστή συνεργασία με το χριστιανικό κατεστημένο που όχι μόνο συντηρούσε την υποδούλωση και την αγραμματοσύνη αλλά τροφοδοτούσε και με ιστορίες γι αγρίους τους Τσελεμπίδες. Όλα όσα ξέρει περί Σολομώντα κλπ. από τους Χριστιανούς και Κόπτες τα έχει μάθει ο Τούρκος Θουκυδίδης.
Δεν είναι τυχαίος ο Εβλιά Τσλεμπή, όπως είπαμε. Παραμυθάς μεν αλλά και σουλτανικός επίσημος ιστορικός και γεωγράφος. Όπου πάει έχει μια μεγάλη ακολουθία στρατιωτών, υπηρετών, γραφιάδων, με άλογα, άμαξες, ζώα, χρήμα κλπ. Είναι αξιοσέβαστος και αποτελεί την τοπ διανόηση της τουρκικής ιντελιγκέντσιας. Κλάφτα Χαράλαμπε! Διακόσια χρόνια από τότε που απαλλαχτήκαμε κι ακόμα δεν γλιτώσαμε από την αμορφωσιά και τον κλήρο.
ΠΑΡΕΜΠΙΠΤΟΝΤΩΣ:
Η παρουσίαση του βιβλίου "ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΤΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑ, ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ ... ΕΔΩ ΣΤΗ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑ" που επρόκειτο να γίνει στις 26 Νοεμβρίου από τον εκδότη του βιβλίου την Ένωση Ποντίων Πειραιά, ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ τελικά εκείνη την ημερομηνία. Κρίθηκε αναγκαία η μετάθεση της εκδήλωσης λόγω ενός αναπάντεχου γεγονότος. Θα ακολουθήσει ανακοίνωση της νέας ημερομηνίας και σχετική πρόσκληση.
Η παρουσίαση του βιβλίου "Ο ΦΟΝΙΑΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ" θα γίνει κανονικά στις 30 Νοεμβρίου στο Μοναστηράκι (8.00 μμ. ΜΟΝΚ, πλατεία Αγίας Ειρήνης)