Τρίτη 17 Φεβρουαρίου 2015

Ένας "Οδικός Χάρτης" για την Ανάπλαση από την Εύη Καρακώστα

Το φάντασμα του Σύριζα ίπταται πάνω από την Ανάπλαση.
Άντε παιδιά, λίγο ακόμα και το φτάσαμε  το φεγγάρι!

Η Εύη Καρακώστα εκλέχτηκε, ως γνωστόν, βουλευτής με το ψηφοδέλτιο του Σύριζα στη Β' Πειραιά. Η Εύη όπως και ο Παναγιώτης Λαφαζάνης που σήμερα είναι Υπουργός και Βιομηχανίας και ΥΠΕΧΩΔΕ μαζί αλλά και ο Θοδωρής Δρίτσας που σήμερα είναι επίσης υπουργός Ναυτιλίας και προϊστάμενος του ΟΛΠ, όπως και ο Νίκος Μπελαβίλιας, και άλλοι σπουδαίοι φίλοι από γειτονικούς της Δραπετσώνας δήμους, συμμετείχαν από την ίδρυσή της (από το 2000 περίπου) στην Παμπειραϊκή Επιτροπή για την Ανάπλαση της τέως Βιομηχανικής Ζώνης Πειραιά, Δραπετσώνας Κερατσινίου.

Από την πλευρά των κινημάτων και οι τρεις τους πάλεψαν σε όλες τις φάσεις του ζητήματος αυτού και το κατέχουν απόλυτα. Έχουν τις δικές τους απόψεις ο καθένας που ακόμα κι αν δεν είναι απολύτως ίδιες ωστόσο δεν αποκλίνουν και μπορούν εύκολα να συντονιστούν, όπως εξ άλλου συνέβαινε στις συνεδριάσεις εκείνης της επιτροπής. 

Σήμερα οι τρεις αυτοί αποτελούν την Πολιτεία! Είναι και οι τρεις βουλευτές (και μάλιστα κυβερνητικοί) και οι δύο εξ αυτών υπουργοί με αρμοδιότητες που περικλείουν σχεδόν εξ ολοκλήρου το ζήτημα της Ανάπλασης της τέως Βιομηχανικής Ζώνης. Αλλά και στην Περιφέρεια υπάρχει η Ρένα Δούρου και ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης ενώ στον δήμο είναι δήμαρχος ο Χρήστος Βρεττάκος, όλοι με την ίδια περίπου αντίληψη για το θέμα και στηριγμένοι από τον Σύριζα. 
Μιλάμε για ευλογία! Αν δεν λυθεί τώρα το θέμα αυτό δεν θα λυθεί ποτέ!
Αρκεί όλοι (Κυβέρνηση, Περιφέρεια, Δήμος, Βουλευτές, Υπουργεία, ΟΛΠ) να προχωρήσουν -όπως περιμένουμε εναγωνίως οι πολίτες του Πειραιά- στην ανάπλαση μιας τόσο σπουδαίας σε θέση περιοχής που θα αποτελέσει τον κυριότερο παράγοντα για να αλλάξει επιτέλους το μέλλον της φτωχής δεύτερης περιφέρειας αλλά και ο ευρυτερος Πειραιάς. 

Η Εύη Καρακώστα δημοσιοποίησε στον ιστότοπό της ένα κείμενο με τις θέσεις της για το πως πρέπει να προχωρήσουμε. Είναι ένας οδικός χάρτης για να φτάσουμε στην ανάπλαση του χώρου. Σημειωτέον ότι η λύση που προτείνεται, της δημόσιας αξιοποίησης του χώρου, είναι η μόνη που απομένει μετά την κατάρρευση της αγοράς ακινήτων. Είναι και η μόνη εναλλακτική πρόταση στον κίνδυνο να γίνει η περιοχή τόπος εγκατάστασης κοντέϊνερ ή άλλων δραστηριοτήτων όπως η διϋλιση των καταλοίπων των πλοίων κλπ. Νομίζω πως είναι κείμενο που αξίζει τον κόπο να διαβαστεί από όλους όσοι ενδιαφέρονται για το ζήτημα.
Το καταχωρώ λοιπόν όπως το έχει αναρτήσει στον ιστότοπό της (εδώ)
Το μέρος της παραλίας που καταφέραμε να αποκτήσουμε το 2012 επί δημαρχίας Τζανή. μακάρι να έχει συνέχεια και όσο γίνεται πιο άμεση εκείνη η ενέργεια.


Οδικός χάρτης για την Βιομηχανική Ζώνη Πειραιά

Το καλοκαίρι του 2014 έγινε από την απελθούσα κυβέρνηση μια προσπάθεια να επιβληθούν τετελεσμένα στον χώρο της βιομηχανικής ζώνης Δραπετσώνας-Κερατσινίου, επ' ωφελεία κάποιων ιδιωτών και εις βάρος των κατοίκων και της πόλης. Αμέσως έγιναν δύο προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, μία από τους κατοίκους και μία από τον Δήμο. Αναμένουμε τον Μάϊο την εκδίκαση της υπόθεσης όμως δεν είναι πλέον η απόφαση αυτή η μόνη και τελευταία μας ελπίδα. Η κυβέρνηση άλλαξε, η φιλοσοφία του κράτους άλλαξε. Το περιβαλλοντικό και κοινωνικό έγκλημα που επιχειρείται να συντελεστεί εδώ, στην τέως βιομηχανική ζώνη, μπορεί πλέον να αντιμετωπιστεί.
Οι νόμοι που αφορούσαν στην πολεοδόμηση της βιομηχανικής ζώνης μπορούν πλέον να αναιρεθούν από την νέα κυβέρνηση. Η ανατροπή μπορεί να γίνει με νέα νομοθεσία που θα έρθει στην Βουλή. Οι συσχετισμοί δύναμης άλλαξαν και τώρα μπορεί να υπάρξουν ρυθμίσεις υπέρ του λαού και της πόλης. Πρέπει να τελειώνουμε με τις διεργασίες που οδηγούσαν στην εγκαθίδρυση δια της πλαγίας ενός διυλιστηρίου στην περιοχή. Πρέπει να λάβουν άμεσα τέλος, οι φωτογραφικές αναθέσεις του ΟΛΠ. H περιοχή πρέπει να χαρακτηριστεί και πάλι σαν περιοχή ανάπλασης χωρίς μεταποίηση και επιβαρυντικές για το περιβάλλον χρήσεις. Τώρα μπορούμε να ονειρευτούμε και να κάνουμε τα όνειρά μας πράξη.

Έτσι θα δικαιωθούν όχι μόνο οι προσφυγές αλλά και οι συνεχείς και μαζικές διαμαρτυρίες των κατοίκων με την κινητοποίηση της αυτοδιοίκησης και των τοπικών φορέων.

Σήμερα δεν βρισκόμαστε πια στην θέση άμυνας όπου πρέπει να δίνουμε μάχες για την αποτροπή των δυσμενών ρυθμίσεων. Τώρα μπορούμε να ονειρευτούμε και να κάνουμε τα όνειρά μας πράξη. Χρειάζονται βέβαια συντονισμένες πράξεις της διοίκησης σε επίπεδο Δήμου, Περιφέρειας και Πολιτείας. Ένας πολύ σύντομος οδηγός ενεργειών που θα οδηγήσουν στην πραγματοποίηση αυτών των ονείρων είναι ο εξής:  

α) Αναγκαία πρώτη ενέργεια είναι ο χαρακτηρισμός σαν χώρων πρασίνου του χώρου των Λιπασμάτων και των χώρων της πρώην ΒΡ και MOBIL (κατόπιν ΕΛΠΕ) όπου δεν υπάρχουν παρά ελάχιστα διατηρητέα κτήρια, είτε χαρακτηρισμένα είτε όχι ακόμη. Ο χαρακτηρισμός αυτός θα πρέπει να γίνει από τον Δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας. Θα πρέπει να συνοδευτεί και από μιαν απόφαση περί απαλλοτρίωσης των χώρων αυτών. Θα πρέπει να έχει προηγηθεί η τροποποίηση του προϋπολογισμού και του τεχνικού προγράμματος του δήμου αφού γίνει αποδοχή ενός σχετικού ποσού για την απαλλοτρίωση από την Περιφέρεια ή την κεντρική Κυβέρνηση. Παράλληλα θα πρέπει να γίνει αίτημα στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για εκκίνηση διαδικασίας χαρακτηρισμού του μεγαλύτερου μέρους των εγκαταστάσεων της ΑΓΕΤ Ηρακλής σαν διατηρητέων μνημείων της σύγχρονης βιομηχανικής μας ιστορίας.
Όπως φαίνεται από τα παραπάνω θα πρέπει να υπάρξει συνέργεια του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος & Ενέργειας, του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού & Θρησκευμάτων, του Υπουργείου Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης καθώς και της Περιφέρειας με επισπεύδοντα τον Δήμο ώστε να έρθει σε πέρας το παραπάνω έργο.

β) Στην συνέχεια θα πρέπει να προκηρυχτεί διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός από τον Δήμο για την αξιοποίηση του χώρου Πρασίνου και Αναψυχής. Ο διαγωνισμός θα πρέπει να έχει στόχευση την απόδοση των ακτών στους κατοίκους και τη δημιουργία Μητροπολιτικού πάρκου με την αξιοποίηση των διατηρητέων υπαρχόντων κτιρίων. Ο σχεδιασμός πρέπει να είναι συνολικός για το σύνολο της περιοχής και να προβλέπει-επιτρέπει την σταδιακή ανάπλαση των περιοχών με βάση τον ρυθμό που θα αποκτώνται από το Κράτος ή την Περιφέρεια ή τον Δήμο. Πρέπει να λυθεί το θέμα του διυλιστηρίου που ετοιμάζεται να γίνει από ιδιώτες στην περιοχή και το οποίο ακυρώνει κάθε προσπάθεια αναβάθμισης του χώρου. Ο ΟΛΠ μπορεί εδώ να παίξει σπουδαίο ρόλο καθώς και τα ΕΛΠΕ που είναι κατά μεγάλο μέρος κρατική επιχείρηση. Ο ΟΛΠ επίσης πρέπει να οριστικοποιήσει τι ζητά και τι παραχωρεί από το παραλιακό μέτωπο ώστε η αρχιτεκτονική μελέτη να λάβει και αυτή την παράμετρο υπ' όψιν της.
Και εδώ χρειάζεται η συνέργεια του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος & Ενέργειας, του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού, του Υπουργείου Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης καθώς και της Περιφέρειας με επισπεύδοντα και πάλι τον Δήμο.

γ) Μετά από τα παραπάνω θα μπούμε στην φάση της υλοποίησης του έργου με βάση την Αρχιτεκτονική μελέτη που θα έχει εγκριθεί. Ο ρόλος της Περιφέρειας που διαθέτει κονδύλια από το ΕΣΠΑ και ο ρόλος της Πολιτείας που μπορεί με την πολιτική της βούληση να μετάσχει στο εγχείρημα αποφασιστικά, είναι στον τομέα αυτό καίριας σημασίας. Ο Δήμος μπορεί να είναι ο φορέας υλοποίησης των έργων και ο επιβλέπων σε συνεργασία με τους χρηματοδότες που θα είναι η ΠεριΕΥΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑφέρεια και τα Υπουργεία. 


Μέχρι να γίνουν -και για να γίνουν- όλα αυτά, θα πρέπει ο λαϊκός παράγοντας να είναι πανταχού παρών. Άλλαξε η κυβέρνηση, άλλαξαν οι όροι του παιχνιδιού, όμως τίποτε δεν θα γίνει με ανάθεση. Οι κινήσεις των κατοίκων από κοινού με τους θεσμικούς παράγοντες πρέπει να είναι σε εγρήγορση ώστε όλα αυτά να πραγματοποιηθούν. Παράλληλα ο Δήμος, ανεξάρτητα από τον ρόλο του, που είναι κομβικός στην προώθηση όλων των παραπάνω διεργασιών, πρέπει να συνεχίσει να ενδιαφέρεται για την καθημερινότητα στον χώρο αυτόν. 

Υπάρχουν πολλά να γίνουν. Αναφέρω ενδεικτικά μερικά εξ αυτών:

- Άμεση υλοποίηση της απόφασης για δενδροφύτευση των δενδρυλλίων που κατέχει ο Δήμος στον χώρο των Λιπασμάτων με την κινητοποίηση σχολείων και φορέων.
- Επεμβάσεις διάνοιξης δρόμων για την μεγαλύτερη και ευκολότερη πρόσβαση των κατοίκων στο παραλιακό μέτωπο
- Πραγματοποίηση ελέγχων και πιέσεων ώστε οι δραστηριότητες που συνεχίζουν να υπάρχουν εκεί, για όσο θα υπάρχουν, να μην μολύνουν και να μη ρυπαίνουν.

Όλα αυτά πρέπει να παραμείνουν στις προτεραιότητες του Δήμου και των κατοίκων. Το κλίμα άλλαξε υπέρ των πολιτών και οι προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση των ονείρων μας υπάρχουν. Είναι στο χέρι μας να τις μετουσιώσουμε σε πράξη.
Από την πλευρά μου έχω δεσμευτεί και θα ενεργήσω μαζί με τους πολίτες άμεσα, ώστε τα όνειρά μας για τον χώρο αυτό να λάβουν επιτέλους εκδίκηση.

ΕΥΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ